UAV/UAS-operatör

article-2249252-168BDEDF000005DC-797_634x422LFK bedriver redan idag mörkerutbildning(NQ) för UAV/UAS-operatörer. Detta är ett krav från Transportstyrelsen för att få operera förarlösa flygplan – UAV/UAS i mörker.

UAV/UAS eller obemannade/förarlösa farkoster är en något missvisande benämning då det inte finns någon pilot ombord, men det finns oftast en operatör som styr farkosten från marken. Denna operatör befinner sig på marken, men den farkost han opererar befinner sig i luften där den delar utrymmet med övrigt flyg. Det gäller därför att förstå hur övriga aktörer opererar samt vilka regelverk som gäller för flygning i kontrollerat och okontrollerat luftrum.

Dock så finns det i dagsläget ännu inga krav på övriga utbildningar för en UAV/UAS-operatör. Linköpings Flygklubb analyserar därför just nu intresset hos UAV/UAS-operatörer eller tillverkare för ett utbildningspaket för att utbilda UAV/UAS operatörer i regelverk kring flygning i svenskt luftrum enligt Transportstyrelsens rekommendationer.

”Piloten bör ha de kunskaper om luftfartssystem och flygsäkerhetsstandarder som framgår av AMC1 FCL.210; FCL.215 i bilagan till Decision No 2011/016/R of the Executive Director of the European Aviation Safety Agency of 15 December 2011 on Acceptable Means of Compliance and Guidance Material to Commission Regulation (EU) No 1178/2011 of 3 November 2011 laying down technical requirements and administrative procedures related to civil aviation aircrew pursuant to Regulation (EC) No 216/2008 of the European Parliament and of the Council, ‘Acceptable Means of Compliance and Guidance Material to Part-FCL’.”

Detta paket kommer att bygga på delar av den nuvarande LAPL/PPL-teoriutbildningen. Kontakta LFK på info@lfk.se om ni är intresserad av mer information om denna utbildning.

Här är lite information från ett utbildningstillfälle.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *