Silvervingar

2004_04_09_Bratt_WernholmFör två veckor sedan så försvann det sista spåret av en epok på den västra sidan av banan. Då monterades ”Silvervingar” ned för transport till de nya ägarna

”Silvervingar” var Erik Bratts gamla hangar där han förvarade sin ögonsten, SE-XED, en Jodel D.119.

Skylten ”Silvervingar” kom upp 1986 i samband med att Erik gav ut sin bok med samma namn som bl.a. handlade om hans tid i Flygvapnet under andra världskriget som värnpliktig reservpilot. Dessa piloter fick inte den vanliga flygförarvinge m. 36 i ”guld” vid sin examen, utan en enklare variant i ”silver”. Detta hade Flygvapenchefen Torsten Friis bestämt (även om man kan misstänka att den blivande chefen Bengt Nordenskiöld låg bakom tanken). Erik m.fl. förlät honom aldrig för detta då de gjorde lika mycket grovarbete i luften som de stamanställda piloterna. Läs mer om silvervingarna här.

Erik finns det mycket att säga om, men jag väntar nog med det till ett senare inlägg. Han var dock den person som i hög grad låg bakom utvecklingen av Saab J 35 Draken och tillika en mångårig medlem i LFK.

Lite historik om SE-XED och ”Silvervingar” från en av de nuvarande ägarna, Peter Curwen.

1973 Jodel D119 hembyggd i Viborg, Danmark. Registrerad som OY-AMT och första flygning skedde någon gång under 1973.

Erik Bratt blev av med Saab flygersättning och kunde inte längre flyga Safiren SE-EDD. Tillsammans med L.E. Edemyr skaffade Erik Jodelen från Danmark runt 1979-80.

1981-07-07 OY-AMT flygs från Viborg, via Varberg till tillfällig hemmabas på Malmen.

2012-08-08_002-11088191981-08 Enligt LFK Kontakten 8/81: ”Ett hangarbygge pågår i LFK:s närhet, i riktning av fotbollsplanerna. Det är Erik Bratt som där håller på att ordna tak över huven åt det/de flygplan han är delägare i.” Det var innan Skyways hangaren fanns på plats och området är bara gräs. Se bild från LFK flygdag 1983 med en Safir parkerade bredvid fotbollsplanerna och nära bana 11 tröskel.  Silvervingars hangar är till vänster / bakom kameran.

1981-09. Flygplanet registreras i Sverige som SE-XED.

1982-03-13. Silvervingars hangar klar, och SE-XED flygs från Malmen till hennes permanent hem på Saabfältet. Senare under 1982 blir Erik ensam ägare till SE-XED.

2003-09-14. Eriks sista EK flygning i SE-XED. På denna tid var han Sveriges äldste pilot (87 år). Erik flög c:a 880 timmar totalt i SE-XED.

2004-06-04. En antal LFK medlemmar bildade ”Föreningen XED’s Vänner” och köpte SE-XED, för att bevarar och njuta av flygplanet. Idag består föreningen av 5 medlemmar.

2014-11-15. SE-XED flyttade till ny hangarplats på GAC.

2015-05-16–17. Silvervingars hangar bortplockad och fraktat till Västerås/Hässlö flygplats som nytt hem för ett ultralätt flygplan.

På bilden högst upp ses Erik vid 88 års ålder år 2004 då han beslutade att sälja SE-XED.  (Även en ung Per Wernholm fastnade på bild). Ett antal medlemmar i LFK köpte SE-XED och fick även nyttjanderätt avseende hangaren som Erik dock formellt skänkte till LFK.

image1Jag fick av Håkan Olsson ett brev som Erik skrev 2002 i samband med en av de sista flygningarna med SE-XED. Den flygningen gick som så många gånger förr till EAA Fly-In i Barkarby. Det går inte att missta sig på Eriks förtjusning över flygning och SE-XED.

Bookmark the permalink.

4 Comments

  1. Alf Ingesson Thoor

    Flygförarmärke m/36 i silver är exakt som den i guld, alltså ingen ”enklare variant”
    /Affe

  2. Björn Rystedt

    Utformningen är helt identisk. Dock när man läser Erik Bratts bok Silvervingar så inser man att de som fick den ansåg att det var ett nedköp. De var inte ens medvetna innan examen att det skulle bli en silvervinge. Det som avgjorde om man fick silver eller guld skulle vara officersutbildning eller inte. Men senare generationers fältflygare fick guldvinge trots att de saknade officersutbildning. Likaså har värnpliktiga arméflygsofficerare så vitt jag vet fått vinge. I deras fall arméflygvinge m/60. http://www.silvervingar.se/olika_maerken.html

  3. Charlotte Christoffersen

    Hej – eksisterer SE-XED stadig? Og lever Erik? Det var min far, som byggede den i sin tid og registrerede den i Danmark som OY-AMT.
    Venlig hilsen
    Charlotte Christoffersen

  4. Föreningen XED’s Vänner

    Hej Charlotte. Kul att du tog kontakt. Vi är fem personer som ingår i Föreningen XED’s Vänner som äger flygplanet nu. SE-XED är luftvärdig och vi flyger omkring 50-60 flygtimmer varje år. Vi har bara uppdaterat några instrument och avionik i cockpiten, resten av flygplanet är original som det var när din pappa byggde flygplanet in 1970 talet.

    Tyvärr Erik Bratt gick bort 2010 (94 år gammal).

    mvh
    Peter
    Föreningen XED’s Vänner

Lämna ett svar till Charlotte Christoffersen Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *