Tre frågor till Daniel Lindqvist

Detta är första inlägget i en serie medlemspresentationer. Syftet är att skapa inspiration, för både nuvarande medlemmar och blivande piloter, genom att visa glädjen i flygandet samt uppmuntra till nya utmaningar och fortsatt lärande. Vad fick dig att börja flyga och när var det? Jag har alltid haft ett stort flygintresse som jag inte riktigt kan säga när det började, det har som alltid varit där. Jag har flugit mycket i olika simulatorer och hållit på med rc-flyg. Så att jag skulle ta klivet till “riktigt” flyg för eller senare var kanske inte allt för långsökt.  När jag pluggade andra året till civilingenjör i Luleå upptäckte jag att Luleå-Boden flygklubb skolade UL-B. Efter en snabb kalkyl insåg jag att det skulle vara fullt möjligt, även med studentekonomi att flyga UL (om jag inte festade allt för mycket och jobbade extra). Sagt och gjort så påbörjade jag skolningen våren 2016 och… Läs mer

Populäraste resmålen

Som nybliven pilot söker jag inspiration till olika utflyktsmål. Som ingenjör dras jag samtidigt till all form av dataanalys, så när Nicke postade statistik från 2020 i nyårshälsningen blev jag intresserad av att titta närmare på underlaget i myweblog. För varje loggad flygning anges “Flygplats från/till”, vilket ger en inblick i resorna med klubbens plan. Baserat på mer än 12500 flygningar, under drygt sju år, framträder nedanstånde topplista (ESSL borträknad). Norrköping (ESSP), 21 nm Stegeborg (ESVE), 29 nm Visby (ESSV), 96 nm Visingsö (ESSI), 44 nm Västervik (ESSW), 46 nm Motala/Skärstad, 19 nm Skövde (ESGR), 54 nm Finspång, 20 nm Kalmar (ESMQ), 105 nm Stockholm/Skavsta (ESKN), 45 nm Jönköping (ESGJ), 64 nm Jag har som personligt mål för året att besöka åtta, för mig nya, flygplatser/-fält. Nu har jag — och alla andra — en lista med populära förslag att utgå från. Läs mer

Klubbresa till Skanderna – VFR-versionen

Årets klubbresa gick till Kiruna via Östersund och Arvidsjaur. På hemvägen var planen att passera Luleå, Sundsvall och Söderhamn. Det var totalt 8 plan och olika besättningar hade planerat olika rutter, men vi hade i alla fall dessa gemensamma hållpunkter. Jag flög tillsammans med Mats Karlsson i SE-MEB, ett av två plan som enbart var godkända för VFR. Resan började söndagen den 5/7, med osäkert väder och regn på väg. Vi bestämde oss för att ta oss upp till Östersund/Optand även om det stod klart att vi nog skulle bli kvar där någon dag extra. Vi åkte via Dala-Järna, tittade på Sveriges högsta kraftverksdamm Trängslet på vägen och höll oss sen ganska långt västerut och fick se fina vyer över fjällen. När vi anlände till Optand bjöds det på smörgås och kaffe, skjuts in till boendet i stan fick vi också allihop. Riktigt fint ordnat av klubben! Vädret försämrades som… Läs mer

Årets sista flygdag

Årets sista flygdag bjöd på strålande solsken. Bokningskalendern i MyWebLog blev snabbt fylld. Många medlemmar som passade på att utnyttja tillfället för en sista flygtur på året. Tyvärr så blåste det en hel del, så det var kyttigt även på högre höjder. Men vad gör väl det när man får se solen igen! Gottt Nytt År till alla medlemmar och vänner önskar Linköpings Flygklubb! 2019 var ett bra år, 2020 ska bli ännu bättre! Läs mer

God Jul från ovan

Flygvädret har varit sisådär den här hösten. November hade knappt en soltimme och december har inte varit mycket bättre. Men trots detta så planerade LFK att genomföra årets julgran. På lördagen regnade det och risken fanns att det skulle ligga dimma över fältet på söndagsmorgonen. Men gudarna var på vår sida och t.o.m. solen behagade att titta fram en smula. Flygvapnet hade tidigare i veckan genomfört julgransflygningar med start från F7, F17 och F21. Tyvärr så resulterade problemen med SK 60 att Flygskolan inte kunde genomföra någon julgransflygning vilket innebar att bl.a. Linköping blev utan. Men julen kräva flygande julgran! LFK har fördelen av att kunna flyga på helger och har därför lyckats genomföra julgran de senaste åren, 2018, 2017, 2015 och 2014. På söndagen samlades ett antal hugade piloter och passagerare. Vi lyckades få ihop en julgran bestående av sju maskiner. Klubbens flygplan, SE-MEB, SE-IUD, SE-MEK och SE-LRL, MVFK… Läs mer

En kväll på klubben

I tisdags kväll var det verkligen fullsatt i alla klubbhusets lokaler. Årets PPL/LAPL kurs med 16 blivande piloter hade lektion i Aerodynamik i stora lektionssalen under ledning av Nicko. I lilla mötesrummet så hade deltagarna i Långresa 2020 samlats för planering under ledning av Nicke. Planen just nu är att åka ner till Alperna och pröva på flygning i bergsterräng. I bygglokalen så har Cubprojektet dragit igång igen under ledning av Lars Theodorsson. Skrovstommen har lackats och nu pågår arbetet med att sätta på diverse beslag samt att anpassa de nya golven till det gamla skrovet. Nästa steg blir att dra el och styrsystem så att skrovet kan dukas. De viktiga tillverkningsskyltarna har tagits loss från de gamla golvplattorna och kommer att föras över till de nya. Som alla vet så kan inte ett flygplan flyga utan dessa skyltar. Hela aerodynamiken bygger på att skyltarna finns på plats! 🙂 P.S:… Läs mer

Höstmöte 2019

Den 16 oktober så genomfördes LFK sitt sedvanliga Höstmöte. Syftet med Höstmötet är främst att välja ny styrelse för det kommande året, men även att informera medlemmarna om klubbens ekonomi m.m. Nicke inledde med att redovisa för vad som hänt under 2019. Bl.a. långresan runt Östersjön, klubbresa till Siljansnäs, LRL i full drift, framgångar i SM och avtackningsresa med Daisy. Utbyggnaden på banan blir nog troligtvis inte av förrän 2021. Erik redovisade sedan ekonomin. Flygtidsuttaget ligger rätt så konstant kring 1500 h/år. Archrarna flygs mycket och DA-20 mindre. Mycket beroende på att det skolas lite med DA-20. Budgeten ser OK ut. Kassan har dock minskat då det genomförts motorbyte på två maskiner under året. Kostnaderna för ATO kan komma att ökas under 2020. Mötet beslutade att medlemsavgifterna för 2020 ska ligga kvar på oförändrade nivåer. Den nya styrelsen för 2020 kommer i stort sett att se ut som tidigare. Nicke… Läs mer

SM i precisionsflygning och i Civil Flygfemkamp 2019

Den 24-27 juli arrangerade Gävlebygdens Flygklubb SM i Precisionsflygning och i Civil Flygfemkamp, på Gävle-Rörbergs flygplats. Det var 21 deltagare, varav fem kom från Linköpings Flygklubb. Linköping gjorde bra ifrån sig med bl.a. förstaplats i CFFK! Vi från Linköping var Lars och Torbjörn med deras gula Cessna, samt Karin, Åke och jag med KMH. Vi åkte upp till Gävle ett par dagar innan tävlingen för att hinna öva lite innan allvaret satte igång. Gävlebygdens Flygklubb hade fixat ett bra arrangemang! Mat och transporter var ordnat, och vi höll till i deras fina klubbhus. Bodde gjorde vi på ett gammalt värdshus i närheten. Jag brukar alltid gilla att åka på SM, eftersom allt är ordnat, man är bland folk man känner och det enda man behöver tänka på är tävlingen – det blir lite som semester. Semester med intensiva inslag… Lars-Inge hade ordnat så att vi kunde få ut banor från… Läs mer

Rundtur med Daisy

Idag dök Daisy upp på ESSL. Den här gången var det lite lättare att komma in på vår platta då grindarna kapades ner en smula förra gången hon var på besök. Huvudsyftet med besöket var att Flygande Veteraner hade arrangerat en rundflygning med sina medlemmar som passade på att åka en tur på Kindakanal. Extra kul var att de passade på att tacka LFK för stödet under den långa reparationstiden genom att bjuda på lite fika och som grädden på moset en flygtur i Daisy! 15 hugade klubbmedlemmar passade på att komma upp i luften. Först fick vi en säkerhetsgenomgång av den rutinerade besättningen. Sedan så startades två stycken Twin Wasp upp. Underbart! Ljuv musik för oss flygnördar! Start bana 29 och sedan en högersväng ut mot Östra Harg. Vi följde Roxens norra kant och sedan tillbaka till Östra Harg och en sväng över Linköping innan vi satte hjulen i… Läs mer

Visning av B 17

Under onsdagskvällen fick klubbens medlemmar tillfälle att titta närmare på Saab:s första skapelse B 17. Kvällen inleddes med att Adrian drog lite om B 17 historia i allmänhet och om den individ som Saab opererar. B 17 var Saabs första egna byggda flygplan, men den designades egentligen av ASJA. När ASJA och Saab slogs ihop till ett bolag så ärvdes projektet. Första flygningen skedde den 18 maj med Saab provförare Claes Smith vid spaken. (Claes var givetvis LFK medlem och även ordförande för LFK under många år). Det var ont om motorer då krigsutbrottet stoppade leveranserna av amerikanska Pratt & Whitney Twin Wasp. De första B 17 som levererades till svenska divisioner plockade man raskt ur motorerna för att sedan skicka tillbaka dem till Saab så att nästa kunde levereras. Men med svensk ingenjörskunskap så tillverkades en piratkopia på Twin Wasp som faktisk blev bättre än originalet. “Blå Johan” är… Läs mer