Speed weekend med is-fly-in 25-26 februari 2023

Skrivet av Mats Karlsson Speed weekend är ett arrangemang för de som vill åka fort rakt fram i bilar, på motorcyklar och speciellt på alla möjliga udda fordon, tex spark med pulsjetmotor eller ett fordon framdriven av en gasturbin. Gasturbinen var byggd runt en turbo till en större marindiesel. Som extra krydda hade killen även efterbrännkammare! Mer eller mindre vanliga bilar och motorcyklar med 4 cm långa ”dubb” fanns naturligtvis också på plats. Tidigare år har det varit is-fly-in i samband med Speed weekend. Några veckor innan dök det upp lite information om att det skulle bli fly-in på isen även i år. Ganska likt så som det varit tidigare, men man hade ökat banans längd till 1200 m. Is kan ha väldigt olika karaktär, allt från väldigt hal blankis till packad snö med ganska god bromsverkan, 1200 m ger marginaler för alla varianter. Om det är snö på banan… Läs mer

Besök hos Östgöta Approach

“Hej, jag heter Mattias och tillhör Linköpings flygklubb. Tar ni emot studiebesök?” Jag och Olof satt på klubben en regning söndag när vi hade planerat att flyga. Istället blev den en stund i LRL på marken följt av en lååång fika. Det var då jag ringde Östgöta Kontrollcentral (ÖKC) med frågan om möjligheten att komma på besök. Vi hittade ett datum som passade alla och nu har vi varit där… Läs mer

Till Borlänge, för att jobba

Kollegan som hakade på till Avesta flyttade själv till Dalarna vid nyår, så när det var dags för medarbetarsamtal innan sommaren passade jag på att göra ett hemma-hos-besök. Samtidigt uppstod möjligheten att bocka av en ny flygplats: Dala Airport, i Borlänge. Min kollega bor i Vika, på sjön Runns* östra strand. Vika är ett samhälle med drygt 500 invånare, som beskriver sig själva som “en av de snabbast växande orterna i Dalarna”. Jag förstår varför — jag hade gärna bott där själv. Det är otroligt fint och ligger på pendlingsavstånd (20 km) från både Borlänge och Falun. För att få ut så mycket som möjligt av besöket planerade vi det som en tvådagarsresa, dit på tisdag morgon och hem igen onsdag förmiddag. Jag hade aldrig tidigare gjort en flygning med övernattning. Det i sig gjorde det spännande… Läs mer

2022 års klubbutflykt, till Alperna

Efter att ha planerat hela vintern/våren blev det dags att åka på årets klubbutflykt. Det var sex besättningar som gav sig iväg, IUD, KIT, LRL, MMZ samt privatägda XTT och IZH. Senare anslöt även N252WS. Vi skulle åka på torsdagen den 7 juli, men vädret var för dåligt för att flyga den dagen. Två besättningar valde att åka dagen innan, och bodde därmed ett par nätter i Heringsdorf. De hängde vid poolen och gjorde utflykter och verkade ha det allmänt najs. Övriga besättningar åkte på fredagen, och mötte upp de andra i Heringsdorf… Läs mer

Visbyresan 6 juni 2022

“Visby når ni på 50 minuter”. Det fick man ofta höra under PPL-kursen. Då kändes det långt bort, men på självaste nationaldagen, den 6 juni, så var det dags på riktigt. Allt började med att Mattias Ahlström och jag snackade ihop oss med Olof P och Mattias P på årsmötet i våras, och så vips så var Visbyresan ett faktum. Som Olof skrev: “Förslag att vi träffas 0730, tankar och drar”. Enkelt, ju? Läs mer

Radionavigationshjälpmedel utanför kontrollzonen

Som anstår Sveriges flyghuvudstad har Linköping mycket flygrelaterad infrastruktur i närheten. En installation som de flesta som flyger i närheten säkerligen är välbekanta med är VSN (Vassen), VOR/DME-fyren som är strategiskt placerad precis utanför inflygningspunkten Hovetorp. Fyren syns väldigt tydligt från luften, och även från marken om man åker på Brokindsleden söder om Sturefors. Härom dagen behövde jag ett utflyktsmål för en cykeltur i det fina vädret, och beslöt mig för att se fyren på nära håll… Läs mer

Tre frågor till Per-Olof Marklund

Mitt flygintresse har jag haft från väldigt ung ålder och jag kom ihåg en “Flygplatsens dag” på Skellefteå flygplats i mellanstadieålder som någon form av startpunkt på tankarna och efter det kom ju Top Gun och Iron Eagle som inspiration och drömunderlag. Det tog dock ganska många år innan jag verkligen tog tag i saken. Loggboken visar att jag den 19:e jan 2005 flög mitt första pass i KMH:s numera avyttrade syster KII och om jag inte minns fel så satt Tommy Lindström i högersits. Minnet är också att den flygningen skapade ett enormt “mer-behov”. Skolningen drog jag igång på allvar i mars samma år… Läs mer

Radionavigationshjälpmedel i kontrollzonen

Jag upptäckte begreppet “middle marker” av en slump. Några få pass efter mitt flygprov gjorde jag studs och gå, och varje varv hörde jag ett rytmiskt pipande i hörlurarna samtidigt som det blinkade på audiopanelen. Jag insåg snabbt att det inte var något farligt men förstod samtidigt inte vad det var. När jag, tillbaka på marken, beskrev vad jag hört och sett fick jag förklaringen: jag flög över en antenn som sänder en kort och repetitiv morse-sekvens som stöd vid instrumentinflygningar. Det kallades visst middle marker. Jag googlade och läste på. Jag upptäckte knappen “MKR MUTE” på audiopanelen och förstod att signalen tas emot utan att radiomottagaren ställs in på någon särskild frekvens. Jag lärde mig även att det finns “outer markers” och “inner markers”, som gemensamt går under namnet marker beacons… Läs mer

Årets gräsfältspremiär: Eksjö/Ränneslätt

I morse bar det av till Ränneslätt. Jag och Olof hade bokat IUD och KIT för ett första besök dit, för att få nya erfarenheter. Efter några andra nya erfarenheter under helgen (trampa runt sjö, ramla med cykel, röntga ond armbåge) var jag inte i skick att flyga själv men som mottot under pandemin — ställ inte in, ställ om — bokade vi av IUD och jag fick åka högersits… Läs mer