Höstmöte 2019

Den 16 oktober så genomfördes LFK sitt sedvanliga Höstmöte. Syftet med Höstmötet är främst att välja ny styrelse för det kommande året, men även att informera medlemmarna om klubbens ekonomi m.m.

Nicke inledde med att redovisa för vad som hänt under 2019. Bl.a. långresan runt Östersjön, klubbresa till Siljansnäs, LRL i full drift, framgångar i SM och avtackningsresa med Daisy. Utbyggnaden på banan blir nog troligtvis inte av förrän 2021.

Erik redovisade sedan ekonomin. Flygtidsuttaget ligger rätt så konstant kring 1500 h/år. Archrarna flygs mycket och DA-20 mindre. Mycket beroende på att det skolas lite med DA-20. Budgeten ser OK ut. Kassan har dock minskat då det genomförts motorbyte på två maskiner under året. Kostnaderna för ATO kan komma att ökas under 2020. Mötet beslutade att medlemsavgifterna för 2020 ska ligga kvar på oförändrade nivåer.

Den nya styrelsen för 2020 kommer i stort sett att se ut som tidigare. Nicke valdes om som ordförande. Erik, Michael, Per och Jennifer valdes om för ny 2-års period. Den enda ändringen blev att Fredrik Axelsson avgår och ersätts med Michael Frendesson.

Valet till KSAK och KSAK-M genomfördes inte på mötet. Styrelsen kommer att utse förslag.

Efter detta så avslutades den formella delen av höstmötet.

Ett antal medlemskvällar är inplanerade under hösten. 19 oktober genomförs en städdag med plantering av häck ut mot plattan. 21 oktober besöks LFK av MAF som leveransflyger en Cessna Caravan till Sudan. 6 november kommer det att genomföras en ny säkerhetskväll. KSAK håller bl.a. på att ta fram ett uppdaterat H50P underlag för att förbättra privatflygets säkerhet. Dessutom kommer en kallelse att komma ut för ett uppstartsmöte på Cubrenoveringen.

Klubben har fått en sponsring på 75.000 från Weine Kindefors. Det kommer att gå till uppbyggnad av en uteplats framför klubbhuset. Weine kommer att formellt tackas av klubben vid ett kommande tillfälle!

I pausen mellan de olika redovisningarna så serverades det Kaffe och Tårta.

Klubbens simulator kommer inte att certifieras framöver. Transportstyrelsens kostnade för certifiering är för höga. Det innebär att den inte längre kommer att kunna användas i IR-utbildningen. Dock så kommer den att fortsätta drivas och mjuk- och hårdvara ska moderniseras. Det kommer att vara gratis för medlemmar att boka den då klubbstyerlsen anser att det gagnar flygsäkerheten.

Det administrativa arbetet för klubbstyrelsen har stigit kraftigt de senaste åren. Framför allt är det hårdare regeltolkningar från Transportstyrelsen som lett till ett antal anmärkningar vid granskningar av klubbens drift. För att minska belastningen på klubbstyrelsen så kommer Nicholaus Lundbohm att utses till Safety Manager och klubben kommer att anställa en Luftvärdighetsadministratör på ett par timmar i veckan. Frågan är om dessa extra kostnader verkligen motiverar att klubben fortsätter med att driva ett ATO? Skolningen ligger på ca 500 h per år och det är enbart IR- och PBN-utbildningarna som kräver ett ATO och dessa ligger på ca 150-200 h/år. Ett alternativ kan vara att omvandla till DTO. EASA håller på att ta fram regelverk för “Basic IR” som ska kunna utbildas vid ett DTO.

Årets långresa blev Östersjön runt. Totalt ca 880 nm och 8 h flygtid. Från klubben deltog IUD, LRL, KIT, MED och KMH. Dessutom en helikopter i from av JVE! Flygplatser som besöktes var Nortälje, Mariehamn, Helsingfors (Malmi, med en fin VFR inflygning på max 700 ft över staden), Ösel, Ventspils (för några besättningar) och Bunge. Trevliga besöksmål som är värda att stanna lite längre tid på. Flygplatsinformation finns i respektive lands AIP på nätet.