Återinvigning av SE-SIM

Idag återinvigdes äntligen klubbens simulator, eller som det heter på fackspråk FNPT1 – Flight and Navigations Procedure Trainer, också kallad SE-SIM.

Simulatorn köptes in av klubben 2007, men har inte kunnat nyttjas efter att rivningen av vår gamla trähangar inleddes i november 2014. En kortare period hade SE-SIM sedan mellanförvarats i  Saab:s hangar vid gamla klubbhuset.

Den fick sin tredje och senaste “flygtur” i samband med flytten till nya klubbhuset den 5 december 2014 och sedan dess så har den fått vänta tills klubben kommit på plats med skolchefsrum, lektionssal, fikarum, kök m.m. som har haft högre prioritet.

Det senaste året har ett antal medlemmar lagt ner mycket jobb på att få ordning på simulatorn igen. Bygget av själva lokalen har genomförts av Sture Axelsson och Lars Andersson. Elen har Mikael Karlsson dragit. Fredrik Thörnell plockade ihop det första steget på simulatorhårdvaran och har varit behjälplig i diverse tekniska frågor.

Ett problem som uppstod var att de gamla stolarna i simulatorn försvann under flytten. Men Håkan på IAPS gav tips om stolar som fanns på Kungsair och Bengt Karlsson gjorde sedan de anpassade underredena. Ericsson AB har sponsrat med datorskåp och kabelstegar.

Jesper Tordenlid har tillsammans med vår skolchef Jonna haft kontakten med Transportstyrelsen för att kunna certifiera simulatorn igen. Anledningen till att det blev bråttom att få till invigningen senast 31 maj var för att det annars skulle gått för lång tid från senaste certifieringen, vilket skulle resulterat i extra arbete. Jesper och Fredrik Lindahl har sedan skruvat, justerat och funktionstestat simulatorn grundläggande inför inspektion av Transportstyrelsen.

Nu fick alla medlemmar pröva på att flyga simulatorn igen och givetvis äta Bullens korv med ett glas bubbel i samband med invigningen.

Resultatet ser mycket bra ut och Transportstyrelsen verkar positiv. Nu kvarstår lite frågetecken om vi framöver ska uppgradera simulatorn med ny hårdvara och mjukvara då datorerna börjar bli åldersstigna. Den gamla version av Microsoft Flight Simulator som vi använder finns ej längre kvar.

En annan fråga är hur stor kostnaden blir för att certifiera simulatorn. Klubben avser att certifiera simulatorn, då den i och med det kan nyttjas i vår IR-utbildning och att man då får tillgodoräkna sig flygtid i simulatorn som en del av den tid som krävs för att få ut sitt certifikat. Det gör att en IR-utbildning kan bli billigare. Dessutom är den ett bra utbildningshjälpmedel då man på en timmes pass i simulatorn kan genomföra 10 instrumentinflygningar, medan man i luften bara hinner med fyra då det tar tid att starta och landa samt ta hänsyn till annan trafik, vindar m.m. Med andra ord blir IR-utbildningen effektivare.

Klubben avser också att simulator ska kunna nyttjas av alla medlemmar för allmän instrumentträning så att även en PPL-pilot ska kunna känna sig säker på hur man flyger i moln om en sådan situation skulle uppstå. Detta höjer flygsäkerheten rejält!

Som extra bonus så kan vi erbjuda simulatorn för extern användning som t.ex. flygplatsens kurs för flygrädda.

Innan invigningen av simulatorn genomfördes en minnesstund för vår gamla skolchef Sture Bjelkåker som tyvärr gick bort den 10 maj. Mer om detta kommer i ett senare inlägg efter Stures begravning som sker den 8 juni klockan 13.o0 i Slaka Kyrka.

Sture var mycket engagerad i alla frågor avseende flygutbildning och brann särskilt mycket för nyttjande av simulatorn. Därför kändes det extra bra att kunna föra arvet efter Sture vidare inom klubben.

Sommarflygkalender 2017

Vilken kanonhelg det har varit! 30 grader varmt och strålande sol. Själv så passade jag på att flyga ett pass i PA-28 Arrow, SE-FCE som klubben hyr in. Jag flög in mig i veckan och det är bra med lite extra träning inför den kommande klubbresan till Berlin.

Det fina vädret gör oss piloter sugna på att flyga och det är dags att fylla i kalendern inför sommarens olika Fly-In och flygdagar.

  • 3-4 juni har EAA Fly-In i Falköping. Tyvärr så missar jag denna då det är samma helg som vi har klubbresan till Berlin. Dock så har vi många hemmabyggare på vår platta så det lär nog bli en hel del som tar sitt flygplan från Linköping den helgen.
  • 6 juni så är det nationaldagsfirande på Stegeborg och i Lidköping. MAF midsommarfirande på Stegeborg brukar vara mycket trevligt och jag har varit där ett antal gånger med klubbens flygplan.
  • 10-11 juni är det också Barnens Flyghelg på Aeroseum.
  • 16-18 juni är det Autogyro Fly-In på “Karlsberg” grässtråk i närheten av Malmen. Det bör vi LFK:are tänke på då det kan vara en del ovan trafik som inte ska in till Saab-fältet. I senaste numret av “Pilot Briefing” så står de att de som vill landa på Karlsberg ska anmäla till “Linköpingstornet” på 129.800. Jag hoppas dock att de först pratar med Östgöta kontroll och sedan ligger på Saab:s frekvens 118.800 eftersom Malmen ofta har stängt på helgerna.
  • 17 juni är det veterandagsfirande på Skå-Edeby. Detta brukar vara en mycket trevlig tillställning med både veteranbilar och flygplan. OBS:Ändrat datum från tidigare information!
  • 14-15 juli. Wheels and Wings i Falkenberg.
  • 22 juli. Sunne FK 80 år. Detta firas med veteranflygträff.
  • 26-30 juli. Classic Aircraft Meeting på Hedlanda.
  • 5 augusti. Flygdag i Mora. Programmet ser mycket bra ut, med bl.a. fullt deltagande från SwAFHF alla veteranflygplan.
  • 5-6 augusti. Fly-In på Visingsö. Visingsö är tillsammans med Stegeborg två pärlor på kort avstånd från Linköping. Väl värda att besöka minst en gång per flygsommar.
  • 11-12 augusti. Kräftstjärtssvängen i Siljansnäs.
  • 20 augusti. Eksjö Flygdag. En av de bästa flygdagarna då det brukar vara bra mottagning om man vill flyga dit och uppvisningslinjen går nära publiken.
  • 26 augusti. Flygvapnets huvudflygdag på F 21 i Luleå.
  • 27 augusti. Eskilstuna veterandag.
  • 2 september. Örebro flygdag.
  • 3 september. Nyköping flygdag.
  • 16 september. Fly&Ride i Ljungbyhed.

Förutom dessa större Fly-In och flygdagar så är det en hel del flygklubbar runt omkring i Sverige som anordnar grillningar på kvällar och gärna tar emot besökare.

Tyvärr så är det inget Flygfesten i Dala-Järna i år, men kalendern är redan bokad för 11-12 augusti 2018! Biltema Airshow deltar med sina Spitfire och Mustang även under 2017.

LFK kommer också att ha en Fly-In och en hangarfest i samband med Linköpings Stadsfest. Förra året då vi hade Fly-In i samband med Flygvapnets 90-årsfirande var mycket trevligt. Vi återkommer med mer detaljer om detta!

Se mer på Flygdagar.se, SFF, SwAFHF, KSAK, EAA