Sol igen!

De senaste veckorna har varit grå och trista. Flygvädret har knappt dugit till instrumentflygning då det varit isbildningsrisk. Men idag så kom solen äntligen fram!

Det fina vädret resulterade i full fart ute på klubben, då många medlemmar passade på att lufta vingarna. Jag fick till min glädje mycket positiv feedback om den nya hangaren. Det är lätt att dra in och ut flygplan. Det är dessutom mycket folk som rör sig kring hangarerna. Området börjar livas upp. Kul!

Vi passade på att arbeta med den nya bränsleanläggningen. Just nu så ser det positivt ut. Med lite tur så dras den sista elen i veckan och därefter så ska tanken inspekteras av brandmyndigheten innan den kan tas i drift.

I hangaren fortsatte demonteringen av gipsväggar. Tyvärr så hittade vi mer isolering än vad vi varit medveten om samt också en del Eternit i taket. Inte helt oväntat då det är en gammal byggnad, men nu måste vi ta hand om det. Jag tänker därför gå ut med en medlemsmail för att söka frivilliga till att fortsätta demontera hangaren denna och nästa helg. tack till de som ställde upp idag!

10686902_10205516337972525_6562531914656298432_nRivningsarbetet har uppdagat en del gamla skatter. När vi rev ner gipsväggarna i segelflygsdelen av hangaren så hittade vi denna lilla Pinuppa med en liten anmodan till den tekniska personalen. Kanske inte helt korrekt i dagens klimat, men en god återblick på tidsandan i en hangar för många år sedan.

Själv så tänker jag fortsätta snickra på värmestugan i hangaren i morgon. Samt kanske lite på mitt eget flygplan om jag får tid över… Vi får hoppas på att det fina vädret stannar någon dag till.

Nu har skylten tagits ner

P1050488Idag började vi riva vår gamla trähangar. Lite vemodigt, men samtidigt så upptäckte vi att en hel del var i dåligt skick. Handen på hjärtat. Hade vi stannat kvar i vår nuvarande hangar så hade vi fått renovera inom närtid.

Vädret var inte det bästa. Gråmulet med duggregn. Men kanske ändå ett passande väder för denna uppgift. Det ska inte vara bra väder när man river 80 år av flyghistoria. Till och med gudarna gråter.

Precis som vid urstädningen av hangaren för ett par veckor sedan så dök det upp ett antal medlemmar med verktyg och bilar med släp. Stort tack till alla som ställer upp för klubben! Att medlemmarna gör grovjobbet med att montera ner hangaren gör att flytten kostar mindre än planerat och då får vi mer pengar över till flygplansanskaffning nästa år.

P1050476Dagen började med att tömma hangaren på flygplan. För sista gången så drog vi ut flygplanen ur hangaren och kämpade med att undvika att få dem att fara rakt fram nerför backen utanför hangaren. För att inte tala om alla svordomar då man försökt baxa upp flygplanen för backen en kall vinterdag med is och snö framför hangarporten. Den nya hangaren har ett fack för varje flygplan och det är helt platt utanför. Med andra ord så minskar risken för rangeringsskador och knäckta ryggar.

Vädret var för dåligt för flygning, så alla maskiner taxade i stället över till Norra Plattan där de fick varsin hangarplats. Från och med nu så kommer klubben att operera från den nya hangaren. Tankning sker fortfarande från den nuvarande plattan då våra nya tankar ännu inte är i drift. Markarbetet för det nya klubbhuset har påbörjats. Men det kommer inte att bli klart på denna sida nyåret. Fram tills dess så är det vårt nuvarande klubbhus som gäller. För att ha någonstans att värma upp sig på så har vi byggt en liten värmestuga i hangaren.

P1050491Sedan tog medlemmarna i med kraft och vilja. Skiftnycklar, skruvmejslar, sågar och bräckjärn började sakta men säker montera ner hangaren och delarna hamnade i ett antal containrar som ställts upp för att ta hand om allt som inte var rent trä.

 

Det kändes en smula ödsligt att gå omkring i hangaren efter att alla ytskikt tagits bort. Det är inte längre vår gamla hangar utan mer ett ödehus som sakta men säkert förfallit. Åren har hunnit ikapp vår trähangar.

P1050498Rivningen idag handlade framför allt om att demontera gipsväggar, ta bort isolering, rutor, installationsmaterial m.m. Det klarade vi av med bravur. För resten av arbetet krävs det bättre utrustning. På måndag får vi hjälp att demontera panna, rörledningar m.m. Om två veckor så börjar så själva rivningen av hangaren. Med tanke på de stor takbjälkarna som behövs det rejäla maskiner för det.

Men nu så kan vi ta det en smula lugnt fram tills början av nästa år då det börjar bli dags att planera flytten av klubbhuset. Passa på och flyg och testa vår nya hangar! Tanken är att det är upp till medlemmarna att anpassa hangaren till vår verksamhet.

P1050503Var gjorde vi av skyltarna, frågar sig kanske vän av ordning? Jo, de som hade koppling till vår flygklubb har vi sparat och plockat med till den nya hangaren där vi tänker sätt upp dem på lämpliga ställen så att vi kommer ihåg vår historia. Den gamla hangaren lämnar vi efter oss, men minnena tar vi med.

I believe I can fly!

P1050454Ikväll så fick äntligen SE-SIM komma ut och sträcka på vingarna. Efter att fått nöja sig med simulerad flygning allt sedan leveransen den 30 mars 2007 så var det dags att “flyga” på riktigt igen.

I helgen så börjar vi att demontera trähangaren. Därför så var nödvändig att flytta vår simulator. Den har nu fått en liten mellanlagring i gamla Skywayshangaren fram tills dess att det nya klubbhuset är på plats.

När simulatorn år 2007 byggdes upp så tog man upp ett stort hål i väggen så att den skulle gå att föra in på enklaste sätt. Det finns dock ett par stora dörrar som på den tiden inte gick att komma åt då plåthangaren stod i vägen. Nu när plåthangaren är demonterad, så vi tänkte att det nog var enklast att ta ut simulatorn genom dörren i stället för att behöva riva väggen igen.

P1050461Det uppstod dock i början ett litet praktiskt problem. Elen i hangaren har stängts av eftersom även ledningarna ska demonteras i helgen! Klockan halv sex i mitten av november så börjar det att bli mycket mörkt. Vi blev därför tvungna att leta rätt på förlängningssladdar och belysning så att vi såg vad som behövde göras. Till slut så fanns allt tillgängligt för att kunna börja baxa ur den genom dörren och sedan lyfta upp den på lastbilsflaket.

Simulatorn är heller inte en särskilt lätt klump. Vikten ligger på strax över 300 kg. Det finns också en hel del kablage som ska in i kabinen som behövdes skyddas under transporten. Men efter lite funderingar så lyckades vi till slut få ut simulatorn utan skador och transportera den till förvaringsutrymmet.

P1050465Då LFK kommer att fortsätta med IR-utbildningar i form av Enroute-IR (EIR) och kompetensbaserad IR (CBIR) så är simulatorn ett viktigt utbildningshjälpmedel som sänker kostnaderna för utbildningen. Därmed så kommer simulatorn att vara en av de första saker som försöker att få på plats i det nya klubbhuset. Läs gärna Sture:s artikel om de nya IR-utbildningarna i senaste numret av KSAK “Pilot Briefing”.

Stort tack till alla medlemmar som hjälpte till ikväll. Extra stort tack till Mats bror som ställde upp med lastbil och kran.

 

Att ta känslan med sig

10426869_774588872597420_8282389007044390843_nJag läser just nu i DN om Hammarbyfansens delade känslor över att ha lämnat Söderstadion för gott. Å ena sidan så var den gamla stadion förfallen och rymde inte tillräckligt med publik. Å andra sidan så rymde den många minnen som knöt klubbmedlemmarna hårdare till klubben.

Liknande känslor finns säker i många av LFK:s medlemmars hjärtan nu när klubben lämnar det gamla klubbområdet efter 80 år. Bort med det gamla, in med det nya. Det kan kännas som vi ersätter något gammalt, tryggt och invant med nytt och opersonligt.

Och visst, den nya hangaren är stor och behöver piffas upp för att få tillbaka klubbkänslan. Bl.a. så håller vi på och inreder en värmestuga. Sedan ska skylten med “Linköpings Flygklubb” upp över en av portarna. Likaså den gamla klockan och lampan som suttit över porten på trähangaren. Vi behöver all medlemshjälp som går att få för att ordna till i den nya hangaren. När flygplanen om någon vecka står på plats i hangaren och vi börjar flyga därifrån så kommer vi att börja bygga upp en ny klubbtradition samtidigt som vi inte ska glömma bort den gamla.

1924918_774588762597431_5254065271820640022_nVid förra helgens utrensning av trähangaren så plockade Håkan Olsson med sig ett par souvenirer. En spegel där yngre medlemmar i klubben fick en önskan om trevlig sommar och God Jul av vår gamle tekniker Kalle Flaps. Den ska upp i nya klubbhuset när det står på plats. En pin-up bild som tillhört en av klubbens flyglärare Arne Strener. Och till sist en gammal skruvmejsel som tillhört Kalle Flaps.

I helgen så bjuds Hammarbyfansen in på Söderstadion för att ta med sig ett minne från tiden där. LFK ska inte vara sämre. Nästa helg så kommer vi att börja rivningen av vår trähangar. Alla medlemmar är välkomna dit och hjälpa till med rivningen. Vill ni samtidigt ta med sig en bit av hangaren hem som minne av klubben så är ni välkomna att göra så.

Hangaren och klubbhuset kan vi inte ta med oss till Norra Plattan/GAC, men klubbkänslan ska vi inte förlora i flytten.

Invigningsgrillning

P1050409Idag visades den nya hangaren för medlemmarna. Vi passade givetvis på att bjuda alla besökare på en hamburgare eller två. Flera av klubbens medlemmar dök upp och även en och annan utsocknes som ville se hur resultatet blev.

Vår “granne” Camilla Lejon från Linköping City Airport dök också förbi och hälsade oss välkomna på den nya plattan. Mycket trevligt! LFK ser fram emot ett fortsatt bra samarbete med LCA och Saab. När klubbhuset finns på plats så kommer vi att bjuda in alla grannar till en lite mer officiell invigning av området.

Vi har köpt in en ny grill för klubben som invigdes utanför hangaren. Det lär nog bli fler tillfällen att testa den framöver. Nu gjorde vi slut på det sista lagret av hamburgare. Men om vi får till en Fly-In nästa sommar så lär det bli hamburgargrillning i stort format även nästa år.

1385769_10202957593765474_8299297977191147740_nHangaren börjar nu sakta men säkert att fyllas upp. Innan flygplanen kom på plats så kändes den gigantiskt stor. De flesta privatflygare har flyttat över sina maskiner. LFK kommer att nyttja trähangaren i två veckor till fram tills dess att strömmen stängs av den 15/11. MVFK har ett antal Safirer och en Bulldog som också väntar på att flyttas till den nya hangaren.

P1050410Erik hjälpte medlemmarna med att få ut nya nycklar. Det nya digitala nyckelsystemet funkar mycket bra. Det tar ett par försök innan man lärt sig med vilken hastighet som nyckeln ska stoppas in i låset för att avläsningen ska fungera bra, men efter det så är det inga problem.

LFK kommer i närtid att bjuda in alla aktörer på GAC för att diskutera framtiden. Det finns många saker på agendan. Bränsleanläggning, nycklar, klubbhus, snöröjning m.m. Fram tills nu så har vi haft fullt upp med att få hangaren på plats, men nu så börjar det bli tid att diskutera de vardagliga detaljerna.

Det återstår en hel del slit innan allt är på plats, men helgens arbete har inneburit att vi är en god bit på väg att klara av flytten på bästa sätt.

Se även LAE:s senaste inlägg från invigningen.

Exodus

P1050403Inom den kristna och judiska historiebeskrivningen var Exodus det stora uttåget ur Egypten till det förlovade landet som Gud hade utsett för dem.

Idag så var det dags för ytterligare ett uttåg, fast i något mindre skala. Om Gud har varit inblandad eller inte låter jag vara osagt.

Med hjälp av massor av medlemmar så tömde LFK det sista i trähangaren och flyttade över det till Norra Plattan/GAC. Om två veckor så kommer vi att flyga från denna platta. Om ytterligare ett par månader så kommer all vår verksamhet att hålla till här. Är det det förlovade landet för LFK? Vi får se. Förhoppningsvis så får vi i varje fall lite bättre kontakt med grannarna än de tidigare uttågen lyckats få till.

Klubben har haft sina lokaler på denna sida fältet under 80 år. Det märks! I hangaren så fanns det en hel del skrot och en och annan liten juvel. Bl.a. hittade vi en komplett motor som vi kommer att se över om den går att lägga ut till försäljning. Vi har hittat en hel del reservdelar (roder m.m.) till MFI som också kommer att säljas.

P1050405I hangaren så började Nicke att måla den värmebod som vi ska förvara olja, flytvästar m.m. i framöver. Den kommer också att fungera som temporär briefinglokal fram tills dess att det nya klubbhuset finns på plats. Jag misstänker att fler av de som har plats för flygplan i hangaren kommer att resa upp liknande bodar för att förvara utrustningen till flygplanen.

P1050397Håkan Olsson, en f.d. medlem i klubben som växt upp med Kalla Flaps, åkte till Linköping för att rädda undan en spegel som kommer att sättas upp i den nya klubblokalen. Det är dessa små detaljer som gör att vi inte glömmer bort klubbens historia. Mycket av det som kanske skulle kunna klassas som skrot är gamla minnen som kommer att förvaras i klubbhuset. En bar är inte en bar i ett klubbhus om det inte finns en böjd propeller från någon misslyckad landning för länge sedan som någon äldre medlem kan berätta skräckhistorier om för de nya medlemmarna i klubben.

P1050408SE-KEG vingar m.m. kommer att förvaras i hangaren fram tills dess att klubbhusets byggrum är klara att använda. Vi flyttade även in SE-KEG skrov från förvaringstältet till den nya hangaren. Den konserverade motorn förvaras varmt i klubbhuset tills vidare.

Förvaringstältet är nu i stort sett proppfullt med prylar från golv till tak. En del av dessa kommer att stoppas in i hangaren när allt är klart. En del kommer att ställas in i det nya klubbhuset. En del kommer att säljas framöver.

Nycklar till den nya anläggningen finns nu att kvittera ut. Depositionsavgiften är 400 kr, men ni får tillbaka depositionen på 200 kr för den gamla klubbnyckeln när ni lämnar tillbaka den. Just nu är det bara vår vicekassör Erik som har tillgång till programmeringsdatorn, men vi ska se till att det även finns någon av lärarna som kan hantera detta.

Stort tack till alla medlemmar som ställde upp med släp och arbetskraft! Det känns skönt att så många engagerar sig i klubben, vilket bådar gott för klubbkänslan i framtiden. Det enda som kvarstår att flytta i trähangaren är simulatorn, men även där så är vi på god väg i demonteringen. Den 15/11 så samlas vi för att plocka ner fönster, el m.m. för att underlätta för rivningsfirman som demonterar trähangaren under december.

I morgon kommer vi att grilla hamburgare och välkomna alla som vill titta på hangaren!