Hej då Daisy!

Daisy taxar ut för start. Foto: Anders Wallerman

Sedan i höstas så har Flygande Veteraners “Daisy” stått uppställd på plattan utanför LFK klubbhus. Det var ett läckande avgasrör som tände eld på olja i vänster motor och som i sin tur resulterade i en avbränd hydrauloljeledning. SHK rapport finns att läsa här.

Detta ledde till ett omfattande reparationsarbete. Det var inte bara motorn som behövde åtgärdas. De största skadorna hade uppstått i brandvägg och motornacelle. Delar fick beställas från USA.

Entusiaster från hela Sverige har i kallt och blåsigt väder jobbat under hela vintern med att få loss de delar som skulle skickas iväg på reparation.

De senaste veckorna har det varit full aktivitet. Deadlinen är 6 juni då Daisy ska deltaga i 75-årsfirandet av D-day över Normandie. Det har varit en hel del utmaningar då nya delar inte riktigt passar ihop med gamla skrovinstallationer.

Till slut fick man i varje fall igång motorn och kunde under förra veckan motorköra den. Då var vädret nästa utmaning. Det har varit blåsigt de senaste veckorna och sporrhjulsflygplan är inte riktigt byggda för att operera i stark sidvind.

Ventilation av en Pratt & Whitney Twin Wasp! Foto: Anders Wallerman

Men igår kväll var det äntligen dags. Vinden hade mojnat och piloterna som skulle flyga Daisy till Västerås kunde sätta sig i kabinen och dra igång motorerna. Vi flygnördar från Linköping hjälpte givetvis till! Efter ett antal försök så fick de till slut igång bägge motorerna. Alla vi som stod och tittade på kunde dra en lättnadens suck.

Nästa utmaning var att komma ut på fältet. Grinden på taxibana L var i vägen för vingarna när Daisy skulle in på GAC i höstas. Då fick man trixa med att vrida vingarna runt stolparna. Nu hade stolparna och delar av stängslet kapats ner och de som hade gjort det jobbet hade tydligen haft tungan rätt i mun och mätt rätt. Daisy kom ut genom grinden!

Daisy i luften enfter start bana 29. Foto: Anders Wallerman

Det var en skön syn att se Daisy lyfta från ESSL och svänga upp mot Västerås. Vi som var där torkade bort tårarna och gick in och tog en fika för att värma upp oss och passade på att följa Daisys väg på Flight Radar 24. På vägen hem passade piloterna på att köra en kontrollflygning och bl.a. testa max- och minfart.

Det kommer att bli en smula tomt på klubben. Ingen Daisy på plattan och inga mekaniker som sitter vid vårt fikabord. Våra uthyrningsrum har i varje fall gjort stor nytta under vintern.

Välkommen tillbaka igen Daisy, men stanna inte lika länge nästa gång! Lycka till på resan till Normandie!

Daisy i solnedgången över Linköping. Foto: Anders Wallerman

Strålande Safari 2019!

LFK vandringspris i “Safari”

I helgen arrangerade LFK det årliga öppna klubbmästerskapet i Precisionsflygning. Tanken var att det skulle genomförts på lördagen, men dåligt väder gjorde att det sköts upp till söndagen.

16 piloter kom till start, varav 6 stycken från LFK (eller LiFK som vi heter i resultatsammanställningar då det finns fler LFK i Sverige).

Tävlingen inleddes med precisionsnavigering där vi flög en runda på ca 1 h och 15 minuter runt Östergötland. Vädret var bra med fin sikt, men lite blåsigt. Själv så lyckades jag i varje fall hitta runt och ta alla kontroller, men hade svårt att hitta fotoobjekten i terrängen. Det krävs systematik i kabinen för att få upp alla foton på bra sätt. Claes Magnus Johansson tog alla målen, hade 0 fel i planeringen och imponerande låga 108 straffpoäng för navigeringen! Tvåa kom Håkan Sjöberg SöFK på 265 poäng och trea Anders Wallerman LFK på 385 poäng.

Staffan Jönsson NaFK beredd på navigering. Foto: Anders Wallerman

När alla navigerare hade tagit sig i mål så startade landningsmomentet. Här tog Lars Östling från LFK hem grensegern på 18,5 poäng. Anders Wallerman från LFK kom tvåa på 21 poäng. Kvällarna med landningstävlingar i “Gripen” och “Nattugglan” har gett resultat för LFK! Trea kom Claes Magnus Johansson på 38 poäng.

Jag själv i en mindre lyckad landning…. Foto: Anders Wallerman

När allt sumerats ihop så hamnade Claes Magnus Johansson VFK som segrare på totalt 146 poäng. Tvåa kom Håkan Sjöberg, SöFK på 426 poäng och trea Anders Wallerman LFK på 450 poäng. Det innebär också att årets klubbmästare i Precisionsflygning blev Anders Wallerman!

Segrare Safari 2019 Claes Magnus Johansson VFK. Foto: Anders Wallerman

I lagtävlingen vann Håkan Sjöberg och Åse Kristoffersson SöFK på sammalagda 967 poäng. Tvåa kom Lars Östling och Torbjörn Ohlen LFK på 1094,5 poäng. Trea kom Roland Olsson och Ingemar Brottare LuFK på 1197 poäng.

Stort grattis till alla! Den kompletta resultatlistan finns på KSAK hemsida.

Som sagt var en mycket bra arrangerad tävling av Karin och Åke från LFK. Stort tack till dem! Vi får hoppas på att de ställer upp fler gånger och arrangerar tävlingar. Det är nyttigt för alla klubbmedlemmar att pröva på både navigering och precisionslandning. Stort tack även till alla klubbmedlemmar som hjälpte till med bränsle och att ta hand om våra gäster!

Det var fullt med flygplan på plattan. Samtidigt som tävlingen pågick så genomfördes utbildning i PBN med deltagande elever från hela Norden. Vi hade en gäst från Tyskland och det genomfördes utbildning med våra elever på flygskolan.

Besökare från Norge och Tyskland. Samt “Daisy”

P.S: Det var extra kul att se två LFK veteraner på plattan. SE-IFZ som flögs hem i gemensam transport från Frankrike till Linköping tillsammans med IFX och IFY. Den s.k. “Operation XYZ”. Dessutom var SE-XIS på plats. En MFI-9 som en gång i tiden byggdes av klubbens medlemmar. Inte ett öga var torrt!

SE-XIS med SE-IFZ bakom