SAS på ESSL

1538765_10203707839361190_1229296573_nIdag var det stor invigning av SAS verksamhet på Linköping City Airport. Alla som tillhör gräddan av societeten var där. Landshövding, kommunstyrelsens ordförande m.fl. Givetvis så var vi flygklubbar där för att hälsa vår nya granne välkommen. Det gjorde inte saken sämre att det dessutom vankades tårta och lite bubbel.

10155603_10203705620345716_1195196036_nFlygklubbarna hade fått hedersuppdraget att stå längs med den röda mattan och välkomna de första landande passagerarna. För att skapa lite stämning så hade vi kört fram två flygplan. Temat skulle vara veteranflyg, så vi valde MVFK:s Safir SE-LAZ och Segelflygklubbens Cub SE-GCM. Själva så var vi klädda i typiska flygarkläder. Segelflygarna i solhattar och Jag och Nicke i flygförarutrusning anno 1943 resp. 1918.

998958_10203707846401366_1862157278_nJag fick förmånen att säga några ord till den samlade skaran och passade på att hälsa dem välkomna till Linköping och att de inte fick glömma bort att flygklubben var här först, och det redan 1933!

Fler bilder finns på Facebook.

Tävlingssäsongen 2013 avslutad

L1035295årsmötet så delades det ut priser till vinnarna i årets flygtävlingar.

Att Anders Wallerman blev slutsegrare i landningstävlingen “Gripen” har redan presenterats i Kontakten. Nu fick han ta emot vandringspriset, en Gripenmodell samt en guldplakett. Silverplaketten gick till Lars Östlings och bronset till Torbjörn Ohlén.

L1035304

I mörkerlandningstävlingen “Nattugglan” så knep Lars Östlings första platsen med två första platser av fyra tävlingar. Vädret stoppade en hel del deltävlingar. Tvåa kom Anders Wallerman med en förstaplats och en andraplats. Trea kom Per Wernholm med två andraplatser. Strax utanför pallplatserna kom Marcus Johansson med en förstaplats, Lars Theodorsson med en andraplats och Torbjörn Ohlén samt Thomas Hylander med två tredjeplatser vardera.

Lars Östlings blev dessutom “Linköpingsmästare” då han vann den avslutande landningstävlingen “Gripen”. Därmed så fick han en inteckning i klubbvandringspokalen.

Stort grattis till alla medaljörer!

Snart börjar säsongen 2014 med landningstävlingen “Gripen”. Våra tävlingsledare Lars Östings och Torbjörn Ohlén kommer att lägga ut programmet på klubbens hemsida. Passa på och ställ upp i tävlingarna, då det är ett bra sätt att komma i flygtrim inför årets flygsäsong. Dessutom är det bra träning inför SM i sommar för de som önskar deltaga.

Förra året tog LFK guld och silver vid SM i civil flygfälttävlan. I år så hoppas vi på nya medaljer. Glöm inte att LFK har som policy att sponsra nya tävlande klubbmedlemmar vid sitt första SM med flygtid under själva tävlingarna!

Årsmöte

L1035309I måndags så höll LFK sitt ordinarie årsmöte i Flygets Hus. I vanliga fall så väljs den nya styrelsen på årsmötet, men eftersom LFK valt att göra detta redan på Höstmötet så innebär det att årsmötet fokuserar på årsredovisningen från föregående styrelse samt att mötet ska ge föregående styrelse ansvarsfrihet. Därför så hade vi i år valt att mötet delas upp i två delar.

En inledande del där föregående ordförande Göran Berséus gick igenom verksamhetsberättelsen och årsbokslutet samt en avslutande del där den nuvarande styrelsen berättade om planerna för klubbens flytt till Norra Plattan samt införda  och planerade ändringar som t.ex. den nya IT-infrastrukturen.

Årsberättelsen för 2013 visade att ekonomin hade stabiliserats, men att medlemsantalet och flygtiden sjunkit. Medlemsaktiviteterna hade drastiskt stigit under året toppat av 80-årsfesten. För 2014 räknar vi med en sänkning i flygtidsuttaget beroende bl.a. på att Saabfältet kommer att hålla stängt för renovering under sommaren. Flygplanen kommer att under denna tid ombaseras till Norrköping.

Mellan de två delarna så bjöds på Bullens korv samt kaffe och kaka. Det delades ut priser för vinnarna av LFK:s landningstävlingar “Gripen” och “Nattugglan”. Mer om detta i ett senare inlägg.

Dessutom så tackades Göran av för sina år som ordförande. Som minne fick han en tavla på klubbens flygplan framför vår nuvarande trähangar. En tavla i mindre format på samma bild har satts upp inne på klubben och kommer att finnas i det nya klubbhuset för att komma ihåg hur det såg ut under 2013.

Under den avslutande diskussionen så presenterades den nya hangaren och klubbhuset. Det uppstod många frågor kring bygget, men jag tror att de flesta medlemmar fick en god inblick i hur det nya klubbområdet kan komma att se ut om mindre än ett år. Hangaren kommer att beställas inom någon vecka och sedan kommer markarbetet att sätta fart. Klubbhuset finns det ett antal olika lösningar på, men i första hand är det tänkt som “Aeronauternas hus” och inte bara för LFK, utan också för de andra flygklubbarna i Linköping.

Mötet var välbesökt. Ca 40 medlemmar hade dykt upp.

P.S: Filer från årsmötet finns på myWebLog under “verktyg/filarkiv/års och medlemsmöten/2014”.

Bild 1 mini

Ett hål i mitt hjärta…

02  Klubbhus 1943Tillsynshangaren, servicehangaren, plåthangaren… Kärt barn har många namn. 1938 kom den på plats efter att ha köpts in från Tyskland. Hur gammal den var redan då är svårt att säga utan att gräva sig djupt ner i arkivet. Men nu är tiden i LFK:s tjänst förbi.  Idag så står plattan utanför klubbhuset tom.

I boken “Mot vidare horisonter. Allmänflyg under 50 år i Linköpings Flygklubb 1933-1983” finns följande att läsa.

“Alltsedan starten har flygverksamheten förlagts till ASJA/SAAB:s flygfält där klubben först kunde disponera en av ASJ:s byggnader som hangar vilken dock 1938 ersattes av en från Tyskland inköpt hangar.”

Exakt hur anskaffningen gick till framgår inte av boken, men med tanke på att svensk och tysk flygindustri hade täta samarbeten under 30-talet så kan man tänka sig att en klubbmedlem på resa i Tyskland fått reda på att det fanns en hangar till salu och därför snabbt slagit till.

När man läser Claes Smiths inlägg i samma bok så är ägandeförhållandena bakom hangaren en smula vaga.

“Vi hade en plåthangar, som antogs tillhöra klubben och var placerad vid gamla flygfältet ungefär vid SAAB:s nuvarande garage intill staketet mot ASJ.”

Under många år så var det en oisolerad plåthangar. Men, sommaren 1978 så renoverades hangaren, isolerades och ett värmesystem installerades. Läs Håkans tidigare inlägg om hur det förbättrade tillvaron för våra mekaniker. I det inlägget finns också en bild från uppförandet av hangaren år 1938.

När styrelsen i slutet av förra året fick reda på att vi skulle få flytta vår verksamhet till andra sidan fältet så tittade vi på möjligheterna att flytta med nuvarande hangarer. Vi fick svaret från den byggfirma vi anlitat att Tillsynshangaren, Car-porten och plåthangaren var möjliga att flytta. Den stora trähangaren och klubbhuset var inte det. Kostnaden för flytten skulle dock bli hög. Eftersom alla flygplan inte skulle få plats i dessa tre hangarer så var vi även tvungna att titta på nyanskaffning av hangar för att täcka klubbens behov. Tanken var då att ha plåthangaren för att ställa två flygplan i och anmäla intresse för fyra platser i den nya hangaren. Servicehangaren skulle vi ha för underhåll i uppvärmd miljö.

När planerna på att bygga en ny hangar lades fram så var det inte längre politiskt möjligt att flytta de gamla hangarerna. I kombination med att vi tittar på nya lösningar för det tekniska underhållet av klubbens flygplan och därför inte längre hade behov av en egen varmhangar för underhåll så beslöt vi oss för att så fort som möjligt sälja Tillsynshangaren och Car-porten och hyra in oss på sex platser i den nya hangaren. Den snabba försäljningen berodde på att vårt tillfälliga arrendeavtal för marken under dessa delar av klubbens yta endast är giltigt till den sista april i år.

Vi fick kontakt med en byggfirma i Strängnäs som i sin tur skulle sälja den till Lettland. När de lettiska byggarbetarna den 14 mars började demontera hangarerna så upptäckte de till sin glädje och förtret att Tillsynshangaren var mycket gediget konstruerad. De visste hur man byggde hangarer på 30-talet och tilläggsisoleringen från 1978 var även den välkonstruerad. Demonteringsarbetet, som först var planerat till att vara avklarat på ett par dagar, tog därför en och en halv vecka. Med facit i hand så ska vi nog vara rätt så nöjda med att vi inte försökte flytta hangaren själva.

Nedmonteringen fick också en del konsekvenser för klubben. Det visade sig att all el, vatten och telefoni till klubbens fastigheter gick via en elcentral i Tillsynshangaren. Eftersom det var klubbens äldsta byggnad så var det kanske inte så oväntat. Elen fick vi hjälp med att koppla ur, men när telefonanslutningarna kapades så blev vi och de som kapade kabeln överraskade av resultatet. Det visade sig inte vara bara telefonen som blev urkopplad, utan även Internet, klubbens vindmätare och betalkortsautomaten till Shell:s tankanläggning. Men efter att snabbt införskaffat 3G telefonabonnemang och 4G Internetabonnemang samt att efter ytterligare en veckas arbete kopplat ihop ett par av de kapade telefonkablarna så funkar vår kommunikation och det går åter att använda kortautomaten för tankning.

Lite bilder från demonteringen:

P1030651Tillsynshangaren och Car-porten vid tiden för försäljningen

20140222_130702_resizedInuti Tillsynshangaren

1924545_10203593927673469_228470527_n14-03-16: Först måste Car-porten demonteras

1505657_10203619934043612_1777890931_n (1)14-03-19: En naken Tillsynshangar utan isolering

10151851_10201670511189214_122978276_n (1)14-03-22: Taket nedmonterat

P103071914-03-25: Endast grunden kvar…

Men det är inte bara nedmontering av klubbens fastigheter som pågår under 2014, utan även nybyggnad. På gårdagens klubbmöte så presenterade Nicke den detaljplan som nu finns definierad av området på Norra Plattan. Det återstår en hel del arbete, men det börjar klarna kring hur vårt nya klubbområde kommer att se ut. Hangaren är under upphandling och för klubbhuset finns det ett par bra förslag på lösning. Jag återkommer till detta i ett inlägg mycket snart.

Ett långt kapitel i LFK historiebok är avslutat. 1938 – 2014. 76 år i LFK regi. En av de gamla trotjänarna har lämnat oss.

Plåthangaren

Hangar(Med mottot:  ”Om jag inte minns fel”)

Nu när den gamla plåthangaren monteras ned så börjar man försöka få fram litet information från minnet i skallen. När jag blev medlem i LFK, 1975, så var den uthyrd till SAAB som använde den som förråd för bl. a. en Hughes 500 och Safiren SE-EDD.  Det fanns säkert fler saker därinne men fönstren var övertäckta så det gick inte att se in i den. Främsta tillämpningsområdet av hangaren vad beträffar LFK var att det pinkades mycket på väggarna på den. Både personal och medlemmar utnyttjade denna möjlighet i olika ”nödsituationer”.

När kontraktet med SAAB sades upp vet jag inte men jag har för mig att LFK:s flygplanflotta var så stor så att det var inte längre praktiskt möjligt att både hangarera flygplan och sköta tillsyner i samma hangar.

Sommaren 1978 så renoverades hangaren och den började benämnas ”Tillsynshangaren”. Det monterades in ett värmeaggregat och jag tror att väggarna isolerades på något sätt. Tryckluft ordnades också på något sätt och pinkandet upphörde.

Helt plötsligt så fick den heltidsanställde mekanikern Kalle ”Flaps” Gustafson en dräglig arbetsmiljö.

Trähangaren var bedrövlig i detta avseende. Det var mörkt och kallt att jobba där och man fick släpa runt på sladdlampor för att kunna se vad man höll på med. Att ligga på rygg och tvätta skit under buken på en Cessna med underkylt dränerbränsle var ingen höjdare. I slutet på varje arbetsdag så fick allting packas ihop och flygmaskinen tryckas in i ett hörn längst in i hangaren och allt detta tog tid. Sedan så var ju Kalle tvungen att gå in i klubbstugan och värma upp fingrarna ett antal gånger om dagen och allt detta tog också tid.

Kalle Flaps var glad som en speleman över att äntligen kunna få en någotsånär varm och ljus hangar och det påverkade även tempot på tillsynerna, allting gick fortare och enklare. LFK producerade runt 5000 flygtimmar per år på den här tiden och att tillsynsverksamheten gick snabbare kom ju samtliga medlemmar till godo.

Det är svårt att plocka fram några speciella minnen av hangaren i sig, den blev ju snabbt en del av vardagen på något sätt men den blev ju snabbt en samlingspunkt för alla de som på något sett var involverade i den tekniska tjänsten, ingen nämnd och ingen glömd.

Ett minne beskrev jag för snart ett år sedan i inlägget ”Med aceton i blodet”.

Om jag inte minns fel så tror jag att detta föranledde montaget av en fläkt som kunde suga ut luften ur hangaren. Vad som hände senare, 1990-talet och framåt kanske någon annan kan berätta om?

Visst känns det litet sorgligt nu när hangaren plockas ned men man måste inse att saker och ting förändras och förändringar kan ibland vara av godo. Jag önskar LFK och dess medlemmar all lycka i framtiden. Saker och ting kommer att falla på plats bit för bit även om det är en rörig period just nu.

/Håkan Olsson

Fullt hus på sista säkerhetskvällen

1175152_10203621989374994_215738546_nIkväll höll LFK den sista av tre planerade säkerhetskvällar. Då det är obligatoriskt att ha deltagit på någon av kvällarna för att få hyra flygplan i klubben så var intresset stort från alla medlemmar som missat de två tidigare tillfällena. Bedömt så var ett 40-tal medlemmar närvarande, vilket innebär att närmare 100 medlemmar nu har genomgått utbildningen.

Orsaken att vi håller utbildningen är dels starka rekommendationer från KSAK motorflygchefskurs och dels att det på senare tid införts många nyheter inom klubben som vi anser att alla medlemmar har nytta av.

* Vår motorflygchef Nicke började med att gå igenom den nya haveriinstruktionen. Tillsammans med uppdaterade medlemsfoton och anhörighetslistor så är det ett bra verktyg att stödja sig mot om det värsta skulle inträffa. Hur kontaktar jag brandkår? Hur tar de sig in på fältet? Ska jag informera familj till berörda medlemmar? Får jag prata med pressen? Vilka telefonnummer når jag styrelsen på? På de tidigare mötena har även en representant från Saab flygplats deltagit, men ikväll fick Nicke dra all information på egen hand. Denna haveriinstruktion finns uppsatt på klubben och ligger också i jourpärmen samt kommer att ligga i filarkivet på myWebLog.

* Jonna drog sedan nyheter för alla certinnehavare. Vad händer om jag missar att skicka in min förnyelse av certifikat? Vad innebär LAPL och Enroute IR?

* Erik gick igenom hur man bokar flygning i myWebLog. Klubben började under hösten införa myWebLog för att redovisa flygning och på så sätt underlätta för den ekonomiska hanteringen. Men med den nya IT-infrastrukturen som införts för att underlätta flytten till Norra Plattan så har vi valt att även ersätta det tidigare bokningssystemet med funktionen i myWebLog.

* Jag och Nicke gick igenom status på arbetet med att flytta till andra sidan fältet. För hangarplatserna så finns det nu en färdig lösning där det i närtid kommer att skrivas avtal om att påbörja byggnationen. För klubbhuset så har vi också en bra lösning och detaljplanering av området kommer att tas fram under veckan. Därefter så vet vi vilka kostnader vi har i samband med flytt av klubbverksamheten till Norra Plattan och kan räkna på ekonomin för 2015.

Många medlemmar har nu genomgått utbildningen. Vi ska försöka ta fram ett extra tillfälle som kommer att hållas på en helg för att underlätta för de som haft svårigheter att komma på kvällar. Efter detta extra tillfälle så är det upp till var och en att t.ex. kontakta en instruktör för att få en genomgång och bli godkänt för att boka flygplan i myWebLog.

Elever som är under utbildning kommer att få dessa genomgångar av sina instruktörer som en del av sin utbildning. Medlemmar som genomför PC eller liknande flygning med instruktör kan passa på att få en genomgång i samband med detta.

Utflaggning

Detta är ett inlägg i den pågående debatten kring myndighetsavgifter och det försämrade klimatet för svenskt allmänflyg.

Inom den civila sjöfarten har det under många år varit ett stort problem med utflaggning av fartyg. För några år sedan var Panamaflaggning ett vanligt fenomen, men numera så är det andra billigare länder som tagit över. Fenomenet kallas för “Bekvämlighetsflaggning“. Det är inte bara fartygen som flaggas ut, utan också personalen. T.ex. anställs Filippinare ofta som besättningsmän. Inte för att de är de bästa sjömännen, utan för att de är billigast. I ett debattinlägg i DN kommenterade SEKO att orsaken till detta var att bolagen ville komma undan hårda svenska regelverk. Resultatet är att de svenska reglerna, som i grund och botten är tänkta att öka säkerheten till sjöss, i praktiken har sänkt den.

Inom den civila luftfarten har dessa tendenser också börjat dyka upp. Flygbolag registrerar sina flygplan i andra länder. Man anställer inte piloter, utan köper upp tid från dem som “konsulter”. Än så länge så gör man det mest för att tjäna pengar genom att sänka lönekostnader och myndighetsavgifter. Men även inom luftfarten så finns det oro för att man fortsätter jakten på kostnadsbesparingar genom att anställa billigare piloter från länder med sämre kontroll på utbildningen och att man minskar på underhållet tack vare att det utförs i länder med sämre övervakning av underhållsinstanserna.

Svensk Pilotförening har i ett debattinlägg i DN krävt att Regeringen inför åtgärder för att minska utflaggningen och lönedumpningen för flygbesättningar. Frågan är vilken lösning politikerna och myndigheterna har på detta problem? Att försöka stoppa det med lagar går inte, då utflaggningen av luftfarten faktiskt till stor del sker inom EU. Den enda vägen framåt i mina ögon är att anpassa regelverken och myndighetskostnaderna så att de är likvärdiga och konkurrenskraftiga med andra länder inom EU.

Även allmänflyget har märkt av kostnadsökningarna. Ökade tillståndskostnader för flygskolor gör att utbildningskostnaderna ökar. T.ex. har LFK kostnader för att certifiera vår simulator så att den får användas för IR-utbildning ökat från 7500 kr/år till 35.000 kr/år! LFK har ställt en fråga till Transportstyrelsen vad som ligger bakom dessa kostnadsökningar, men inte fått något svar. Även här finns risken för utflaggning. Till och börja med att svenska flygelever söker sig till utländska skolor, men långsiktigt att även svenska flygskolor börjar bedriva sin utbildningsverksamhet under andra länders myndighetsövervakning och tillstånd.

AOPA har skrivit ett öppet brev till Näringsdepartementet med kopia till Transportstyrelsen där man rekommenderar sina medlemmar att skaffa utländska flygcertifikat samt att flagga ut sina flygplan till andra länder för att på så sätt minska kostnaderna. För medlemmar i AOPA har man också tagit fram en checklista på hur man ska gå till väga för att byta sitt svenska certifikat till ett utländskt.

Vi har exempel på hur de krångliga regelverken slår på medlemmar i vår egen flygklubb:

* Några medlemmar köpte för ett år sedan tillsammans ett flygplan i Tyskland. Det visade sig vara ekonomiskt förmånligt att behålla flygplanet i tyskt register. Då modellen har ett EASA-certifikat så är det inget som svenska myndigheter kan protestera emot.

* Ett par medlemmar håller just nu på att flytta sina certifikat till andra länder enligt de sätt som AOPA rekommenderat. Jag kommer med intresse att följa deras arbete med detta.

* Jag håller själv på att försöka importera ett flygplan från Italien, men har sprungit in i väggen då Transportstyrelsens handläggare inte accepterar att flygplanet, som av fabriken är klassat som Experimental och som flugit under många år som Experimental med allt vad det innebär av egenutfört underhåll, kan importeras till Sverige som Experimental. Anledningen är att det såldes fabriksbyggt 1997 och inte som byggsats. Enligt Transportstyrelsens tolkning av regelverken så måste ett flygplan som är byggt i fabrik vara klassat i Normalklass. Att det sedan finns massor av undantag som t.ex. Saab Safir, MFI m.m. håller inte som argument.

Jag har nu därför valt att bli medlem i både AOPA och EAA, då jag anser att dessa föreningar inte har glömt vad som är grunden för allmänflyget, d.v.s. ett fokus på att möjliggöra flygning på ett flygsäkert sätt. AOPA kommer jag att ha hjälp av för att konvertera mitt svenska flygcertifikat till annat EU-land och EAA för att möjliggöra import av Experimentalklassat flygplan.

LFK, och därmed också LFK medlemmar, är anslutna till KSAK. Den 30 mars håller KSAK årsstämma i Göteborg. LFK kommer att skicka en representant till stämman. Styrelsen ar skickat med honom tre frågor som vi anser är av stor vikt för allmänflygets överlevnad.

* Minskade myndighetskostnader. Titta på t.ex. Danmark där man tagit bort certifikatkostnaderna och i stället infört passageraravgift. I Sverige har Regeringen och Transportstyrelsen gjort tvärtom. Man tolkar EU regelverk så att man inte får ta ut passageraravgifter. I stället ska myndigheten finansieras via de som nyttjar myndigheten, d.v.s. piloter och flygplansägare. Tyvärr så har privatflygare liksom alla andra med ett intresse en viss budget per år. Om en stor del av denna budget äts upp av myndighetskostnader så innebär det att det blir mindre pengar över till flygning. Mindre flygning=sämre flygtrim och en ökad flygsäkerhetsrisk. Detta är tvärt emot det som borde vara Transportstyrelsens huvuduppgift, d.v.s. att värna flygsäkerheten.

* Minskade bränslekostnader. Man införde för ett par år sedan ett skattetillägg på 6 kr/liter för flygbränsle. LFK planerar nu att i samband med flytten till Norra Plattan att gå över till blyfritt bränsle för våra PA-28:or. Borde inte detta extra skattetillägg tas bort för flygplan som använder i stort sett samma bränsle som personbilar? Varför ska motorflygsporten betala 22-24 kr/L när övrig motorsport betalar 14 kr/L? Bränslekostnaderna är en stor del av timpriset på vår uthyrning. Tyvärr så innebär ökade timpriser ett minskat flygtidsuttag för våra medlemmar då man helt enkelt inte har råd. Minskat flygtidsuttag innebär som sagt ovan sämre piloter och ökad flygsäkerhetsrisk!

* Tillgängliga flygfält och vettiga landningsavgifter. Fler och fler flygfält stängs för att det inte längre är ekonomiskt att driva dem. Fler och fler lämnar systemet med landningskort och ökar dramatiskt sina landningsavgifter. Vissa, som t.ex. Bromma, sparkar ut allmänflyget helt och hållet! Det resulterar i att privatflygare får längre och längre till alternativa landningsplatser om något skulle gå fel. Dessutom finns det alltid en risk att piloter, i sin strävan att nå ett öppet flygfält med bränsle och låg landningsavgift, helt enkelt räknar för snålt på tillgängligt bränsle och havererar p.g.a. bränslebrist. I Linköping har vi ett mycket bra samarbete med kommunen och flygplatsen, men det är långt ifrån alla svenska flygklubbar som har den förutsättningen.

Tittar man på den årliga flygtidsutvecklingen för LFK så går det tyvärr ständigt nedåt. Ett av styrelsens huvudmål är att få ner flygtimpriset för att på så sätt underlätta för medlemmarna att inom ramen för samma budget få ut mer timmar i luften och därmed öka flygsäkerheten. Vi har köpt in DA-20 som drar mindre bränsle, vi planerar att byta till billigare bränslealternativ, vi försöker dra ner på de fasta kostnaderna för klubben (tyvärr så innebär flytten en fördyrning av boendekostnader) m.m. Men vi äger inte alla medel och metoder själva. Myndighetsavgifter, bränsleskatt m.m. ägs av Regering och myndigheter. Där måste vi få mer stöd och inte bara ses som en finansiär av myndighetskostnader.

Inom sjöfarten har det hänt ett antal olyckor där man har i utredningen kunnat peka på att grundorsaken var utflaggning till länder där underhållet är mediokert och där besättningarna pratar språk som gör att de inte kan göra sig förstådda med andra fartyg. Tyvärr är inte frågan OM, utan NÄR det första haveriet kommer att komma inom luftfarten där haveriutredningen kan peka på myndighetskostnader, besparingsiver eller utflaggning som grundorsak?

Fortsatt dukningsarbete

De senaste veckorna har vi fått jobba med att iordningställa servicehangaren och car-porten för demonteringen. Det har tagit tid och krafter från andra projekt. Men lite har vi ändå kunnat åstadkomma på SE-KEG projektet.

Det som pågår just nu är dukning av klaffar och skevroder. På samma sätt som för stabben, höjdroder och sidroder så börjar vi med att limma fast duken i fram och bakkant innan den sträcks genom att värmas försiktigt med strykjärn. Därefter sys den fast i spröjs. Sömmarna samt fram- och bakkanter förstärks med extra dukremsor. Sedan dopas allt med ett första grundlager enligt Seconites byggmanual.

Nästa steg är att skapa dräneringshål på roder och klaffar. Sedan ska vi sätta dit de nya klaffinfästningarna på vingarna och avslutningsvis ska vingarna dukas på samma sätt som rodren. Detta är nog allt vi hinner göra innan flytten till nya klubbhuset där det förhoppningsvis ska finnas en ny fin bygglokal att hålla till i med projektet.

SE-KEG bloggen ligger numer här på hemsidan. Alla gamla inlägg har flyttats hit. En del länkar kan ha påverkats, men all information inklusive kommentarer finns kvar.

Snabba ändringar (uppdaterad)

Just nu sker det stora förändringar i klubben. Det stora arbetet med att flytta klubben till andra sidan fältet för dessutom med sig en massa småändringar. Det är en hel del nytt som kommer att påverka sättet vi arbetar på.

På fredag börjar vi demontera servicehangaren och car-porten. Det visade sig dock att all el, telefonlinor och vattenanslutningar till klubben gick via servicehangaren. Antagligen eftersom det var det första huset som byggdes på området.

I tisdags så kopplades därför elnätet om. Den inkommande elkabeln kopplades förbi alla elinstallationer i servicehangaren och direkt in till trähangaren. Dock så fick vi ta ett beslut att helt kapa telefonanslutningen. Den var helt enkelt för svår att koppla förbi och eftersom det ändå bara skulle bli en temporär koppling för resten av året så beslöt vi att det inte var värt kostnaderna.

Konsekvensen av detta blev att vi blev av med Internetuppkoppling och telefonanslutning. Som tur väl var så hade vi redan börjat förbereda oss för nya IT-lösningar.

Bl.a. hade vi redan påbörjat ett arbete att lägga ut vår IT-infrastruktur på web-baserade lösningar. T.ex. så har vi infört MyWebLog för att redovisa flygningar. Vi har tagit fram en lösning för att även boka flygning via MyWebLog och denna lösning var tänkt att starta upp den 1/4. Nu tvingas vi starta upp den redan i morgon. På den obligatoriska säkerhetsutbildningen så har vi genomfört en utbildning av MyWegLogs bokningsfunktioner, men alla har ännu inte haft möjlighet att deltaga på dessa kvällar. Nästa tillfälle är den 19/3.

Den gamla hemsidan har vi haft på en server i klubbhuset. Just nu kommer man bara åt den gamla internt i klubbhuset. Vi håller på att lägga över den på ett webhotell och kommer nu att aktivera även den tidigare än tänkt.  Den nya hemsidan kommer att ha ett rejält uppfräschat användargränssnitt.

I klubbhuset finns det nu tre bärbara telefoner med en gemensam 3G basstation. Allihopa kopplade till det nya telefonnumret 013-4737803. Förhoppningsvis så ska vi kunna få tillbaka vårt gamla klubbnummer, men tills vidare är det detta nya nummer som gäller. Så fort vi bestämt vilket slutgiltigt nummer klubben ska ha så kommer AIP och Svenska Flygfält att uppdateras via NOTAM.

Internetuppkopplingen går via 4G och har en begränsning på hur mycket data per månad vi kan sända med hög hastighet. Det är beräknat att gott och väl räcka till för att surfa till vädersidor, LFV NOTAM, Jeppeson uppdateringar, lektionsförberedelser m.m. Vad det inte räcker till är att titta på filmer över nätet och vi ber därför alla medlemmar att vara restriktiva med detta när de nyttjar klubbens trådlösa nätverk.

Funktioner som tills vidare inte fungerar är vår fax samt vindmätaren. I stället för fax får man scanna in dokument och e-posta dem.

På fredag kommer byggfirman som ska demontera hangarerna. Det innebär också att det kommer att pågå arbete kring klubbhuset den närmaste veckan. Till helgen kommer jouren att få stötta med inpassering genom grinden. Vi måste vara noggranna med hur vi taxar med flygplanen kring hangarerna då dessa byggare inte är vana vid att jobba kring flygplan. Vi kommer att genomföra en säkerhetsutbildning med dem, men vi klubbmedlemmar måste stötta deras arbete så att inga olyckor inträffar.

Jag hoppas att alla medlemmar har förståelse för att vi måste ändra på rutiner och infrastruktur i klubben. Det kommer att ta ett tag att vänja sig vid allt nytt, men i slutändan så hoppas vi på att det ska bli minst lika bra som vi har haft det tidigare.

Uppdaterad 14-03-13, 21:08

Nu är den nya hemsidan igång. Det som saknas är bl.a. att få in Färdplaneraren. Bägge våra gamla bloggar (SE-KEG och Kontakten) är också överförda till hemsidan.

Urkopplingen av den gamla telefonlinan ställde till en del problem. När vindmätaren stängdes av så påverkade det alla abonnenter av vinddata kring Saab-fältet. Felet har dock redan korrigerats.

Uppdaterad 14-03-16, 22:00

Det visade sig att telefonurkopplingen ställde till ytterligare problem. Kontokortsfunktionen på vår tankanläggning var kopplad via vår telefonuppkoppling. En trådlös kommunikationslösning kommer att kopplas in. Under tiden så får vi sköta betalningen av bränsle manuellt på flygplatsterminalen.