2023 års klubbutflykt, del 1: Åska, tull och Amsterdam

Likt tidigare år planerade klubben en långresa sommaren 2023. Resans höjdpunkt var planerad att vara Imperial War Museum i Duxford, utanför Cambridge i södra England. Även om den svenska industrisemestern ligger illa till för att kunna besöka deras stora flyguppvisning har de ett stort och fint museum med bra service för besökande piloter där det inte skulle vara några problem att tillbringa någon dag.

Planeringsmötena under våren hade utmynnat i en detaljplanerad rutt till Duxford, följt av en något mer preliminär väderberoende runda upp i Skottland med vändning i Inverness och whiskydoftande besök på Oban på vägen tillbaka. Resesällskapet bestod av tre flygplan (SE-IUD, SE-KIT och SE-LRL) med åtta personer ombord.

Karta med utritade storcirkelrutter från Linköping till Duxford, med stopp på vägen i Landskrona, Rendsburg, Emden, Lelystad och Middelburg.
Map generated by the Great Circle Mapper – copyright © Karl L. Swartz.
Flygfoto taget strax ovanför topparna av ett lager av låga cumulusmoln. Täckningsgraden är c:a 50%, så marken syns mellan molnen nära flygplanet.
VFR on top någonstans över Småland.

Vädret gjorde sig omedelbart påmint när starten fick senareläggas från torsdag 6:e juli till fredag 7:e på grund av regnskurar. Fredagens moln var snällare och tillät att man flög över dem större delen av sträckan från Linköping till Landskrona/Enoch Thulins flygplats.

Närbild snett framifrån av ett tvåsitsigt enmotorigt sportflygplan, modell Blackwing.
Besöker man Landskronas flygplats måste man naturligtvis se en Blackwing.
Tre enmotoriga propellerflygplan (modell Piper PA-28) står på en asfalterad platta i väntan på att få tanka.
Kö till tankanläggningen i Landskrona när alla vill fylla tankarna inför flygningen över vatten till Tyskland.

Lunch intogs på Rendsburg-Schachtholm en bit norr om Hamburg. Vi har varit där under tidigare resor, så vi visste redan att de hade billig flygbensin och god schnitzel. Här kom också resans första mentala omställning: Rendsburg-Schachtholm, likt många tyska flygplatser men till skillnad från svenska, har bemanning och information, men inte flygledning. Det gäller att hålla tungan rätt i mun när man pratar i radion med någon som svarar, men inte kan ge klarering.

Foto taget snett bakifrån av ett taxande enmotorigt propellerflygplan, modell Beechcraft 35 Bonanza. Den ovanliga V-formade stjärten syns tydligt.
På småflygfält i utlandet kan man få se en hel del ovanliga flygfarkoster, som denna V-stjärtade Beechcraft 35 BonanzaRendsburg-Schachtholm.

Fredagens sista etapp gick till Emden, vid Nordsjökusten på gränsen mellan Tyskland och Nederländerna. Som anstår en hamnstad blev middagen fisk ombord på ett ombyggt fyrskepp.

Två små enmotoriga propellerflygplan parkerade bredvid varandra i utkanten av en stenlagd platta med stjärtarna ut över gräset. Fotot är taget från taket av ett av planen mot de andra två. Dörrar och lastluckor är öppna, bagage ligger på marken och besättningarna håller på att göra planen redo för start.
Packning inför start från Emden dag två.

Lördag morgon bjöd på strålande solsken i Emden och bra prognos fram till Nederländerna, men åskväder över södra England som vi hade hoppats skulle bli dagens etappmål. Vi bestämde oss för att åka till Lelystad, Nederländernas största allmänflygplats (och bekvämt belägen öster om Schiphol så vi skulle slippa deras komplicerade luftrum) för att få en uppdaterad väderprognos och ta nya beslut.

Det märktes vid ankomsten att Lelystad är vältrafikerad. Inflygningsinstruktionerna i NOTAM var långa och detaljerade (som tur var även utritade på SkyDemons karta), och trafikledningen var så upptagen med existerande trafik att SE-KIT fick stanna utanför deras luftrum ett tag innan vi fick klarering för att komma in.

På marken fick vi sedan marshalling till parkeringen, vilket man som klubbflygare på småfält kanske inte alltid har stenkoll på. Det kan vara värt att öva någon gång innan man åker iväg ut i stora vida världen.

Tre enmotoriga propellerflygplan parkerade på en gräsplan och förankrade i marken.
Alla flygplanen parkerade och förtöjda för att klara av två nätters väder i Lelystad.

Väl på plats inne i terminalen på Lelystad upptäckte vi att vi hade missat ett viktigt steg inför gränspassagen. Efter Brexit krävs det en del pappersarbete för att ta sig till Förenade Kungadömet. Lättast att hitta är general aviation report (GAR), som är brittiska tullens system för att anmäla ankomst.

Svårare att komma ihåg är General Declaration (GenDec), som är EU:s system för att anmäla utresa. Olika länder har olika system för att hantera detta dokument. För Nederländerna, som antagligen är det EU-land som har mest allmänflygtrafik till England, finns det ett webbsystem på www.gendec.eu. Avser man resa från Belgien har deras polismyndighet ett annat system.

Vi hade lämnat in GAR men inte GenDec. Som tur var så var gränsvakterna snälla och kunde behandla oss på plats, men till nästa resa skall vi komma ihåg att göra det i förväg. Både GAR och GenDec har som krav att de skall lämnas in senast två timmar innan EOBT. För att säkerställa att tullpersonal finns på plats för att hantera passkontrollen är det dock bäst att göra det dagen innan.

Efter en lång stunds funderande över väderprognoser kom vi till slut fram till att det var för dåligt väder över Engelska kanalen och vi bestämde oss för att istället stanna i Nederländerna i två nätter. Flygplatspersonalen rekommenderade billiga hotell i närheten eller kollektivtrafik till Amsterdam, men eftersom vi var åtta personer skulle en taxiresa kosta ungefär lika mycket per person som tåget. En timme på motorvägen och €120 senare satt vi på ett hotell i centrala Amsterdam och planerade oförberett turistande i en okänd stad.