Från 29 till 39

I onsdags så hade LFK förmånen att välkomna Stig Holmström som föreläsare på en medlemskväll. Stig är f.d. chefsprovflygare på Saab och kanske mest känd som den som flög Gripen för första gången. Vi fick se en hel del filmer från utprovningen av Gripen och höra många intressanta historier. Det var fullsatt i lokalen av förväntansfulla LFK-medlemmar. (Se bilder på vår Facebooksida).

Under sin karriär så har Stig samlat ihop ca 4500 timmars flygtid och flugit alla Saab:s jetflygplan från J 29 Tunnan till JAS 39 Gripen.

Karriären började dock i Ljungbyhed. Hotet om värnplikt i Armén fick Stig att söka Flygvapnet. Han började med att flyga Saab SK 50 Safir. Sedan blev det inflygning på jet i form av de Havilland J 28C  Vampire. När han skulle flyga den ensitsiga versionen av Vampire så fick teknikerna hänga på bakkroppen för att demonstrera vilket nosläge han skulle ha i landningen. Det fanns inga bra simulatorer på den tiden.

Därefter blev det F 3 i Malmen och inflygning på Saab J 29 Tunnan. Det var på den tiden ett av världens absolut vassaste stridsflygplan. Flygvapnet expanderade under Kalla Kriget och det utbildades många piloter. Tyvärr så hände det också många olyckor. Av de 10 piloter som började samtidigt som Stig på F 3 kom två stycken att omkomma i flygolyckor. Även för Stigs del så var det nära ögat då han under en luftstridsövning blev påkörd av det anfallande flygplanet. Bägge piloterna fick lämna sina flygplan i fallskärm och överlevde. När de kom hem till flottiljen så väntade flygchefen Fritz Crona. De var beredda på en rejäl utskällning, men fick i stället kommentaren “Bra grabbar. Flygplan finns det gott om. Piloter är det brist på”.

Andra delen av Stigs föredrag handlade givetvis om första flygningen med Gripen. För att förbereda sig så tillbringade han många timmar i simulatorn. Den var kopplad mot en hydraul- och styrsystemssimulator så att roder och landställsmanövrering testades på riktigt. För att få känna på egenskaperna i luften så åkte han till USA och flög en NT-33 på företaget Calspan. Detta flygplan hade möjlighet att simulera andra flygplans flygegenskaper genom att programmera om styrsystem och balans.

Det första Gripenprovflygplanet hade beteckning 39-1. För att få testa så många egenskaper som möjligt innan första flygningen så genomfördes ett antal höghastighetstaxningar på Saabfältet.

Men till slut så var det dags för premiärflygning. Den 9 december 1988 så lyfte Stig från Saabfältet.

Med sig i luften hade han sällskap av andra provförare i en Saab 32 Lansen och Saab 37 Viggen. Flygplanet betedde sig som förväntat i starten och de kunde stiga upp till högre höjd där landstället fälldes in. Detta var en test som man hade tvekat inför, men till slut beslutat om att genomföra. Genom att göra detta på första flygningen så fick man också möjlighet att testa fler saker och få ut mer effekt av passet.

Redan andra provpasset så flög Stig fortare än Mach 1.0, d.v.s. passerade ljudvallen. Även detta var något unikt då de flesta andra flygplanstillverkare valt att vänta länge innan man tar detta steg i utprovningen. Passagen av ljudvallen skapade en del problem då pitotröret (fartmätaren) i nosen och reservpitotröret i toppen av fenan inte hade samma uppfattning om flygplanets fart. I kombination med starka vindar på höjd som gjorde att tröghetsnavigeringen också hade dålig uppfattning om flygplanets fart i luften så kopplade styrsystemet ner till en back-up mod. Dock så hade Stig tränat mycket på denna typ av flygning och upplevde det som odramatiskt. Han försökte dock smyga fram budskapet till provingenjörerna i Saabs ledningscentral “Houston”, men de hade redan upptäckt det hela tack vare alla data som flygplanet skickade ner till backen.

Som känt så var det en hel del utmaningar i början av Gripenutvecklingen, men tack vare ett bra samarbete mellan provpiloter och ingenjörer så kunde dessa utmaningar lösas.

2013 så firades 25-års jubileet av första flygningen av Gripen och Stig fick givetvis åka med.

Stigs föredrag om den första flygningen med 39-1 eller Gripen A kändes extra aktuell eftersom Gripen E premiärvisas den 18 maj för allmänheten. Det är ännu inte klart hur länge det sedan dröjer innan första flygningen. Som jämförelse så tog det ca 1,5 år från roll-out till första flygning med 39-1. Få se om det går snabbare den här gången!

Momento-solene-após-o-voo.Numera så är Stig pensionär, men fortfarande mycket aktiv inom flygkretsar. Han är ordförande i ÖFS och syns då och då på LFK när han åker ut och flyger i MVFK:s Bulldog SE-MEK. Dessutom så är han Gripenmästare i Gripenordern och dubbar regelbundet piloter som flugit Gripen för första gången.

Nu fick han finna sig i andra ändan av dubbningsceremonin. Som tack för ett bra föredrag så blev Stig “dubbad” av LFK:s ordförande Nicke och fick LFK flygvinge! Ca 55 år efter första vingen på Krigsflygskolan i Ljungbyhed.

P.S: Se mer om utvecklingen av Gripen i nedanstående reportage från Vetenskapens Värld 1989. Då var det ny teknik och många utmaningar. Idag har vi facit i handen. Gripen finns i Sverige, Sydafrika, Tjeckien, Ungern och Thailand. Det är sålt till Brasilien och nyttjas för träning av piloter från testflygskolan ETPS i Storbritannien.

Nu är vi på gång!

rene1
Ikväll så genomförde LFK/LFSK första kvällsutbildningen i vår ungdomssatsning. Ett antal flygintresserade ungdomar fick en introduktion i hur ett flygplan fungerar, vilka styranordningar som finns, hur rodren fungerar, de olika krafterna som ett flygplan utsätts för m.m. Frågorna var många och de flesta lyckades vi faktiskt svara på.

Givetvis så fikade vi. Det näst bästa en pilot vet, förutom att flyga, är att prata om flygplan. Man kan inte prata flygplan utan fika!

Avslutningsvis så genomförde vi en säkerhetsutbildning så att ungdomarna vet vilka faror som finns på ett flygfält och hur man beter sig runt ett flygplan.

Nästa inplanerade ungdomskväll är den 16 maj klockan 18.00 och då planerar vi på att flyga simulatorer och utbilda i hur presentationen i ett flygplan fungerar. Välkomna!

Dags för Safari! (uppdaterad)

LFK resultat på de senaste årens SM i Precisionsflygning och Civil Flygfemkamp har varit strålande. Guld 2013, 2014 och 2015! Men för att nå till dessa nivåer så krävs träning.

Och tränar gör vi! På årsmötet så delades priser ut för 2015 års klubbmästerskap i precisionslandning.

I dagtävlingen “Gripen” så segrade Lars Östlings och fick därmed en inteckning i vårt vandringspris. På andra plats kom Anders Wallerman och på tredje plats Torbjörn Ohlén.

Linköpingsmästare blev Anders Wallerman som fick en inteckning i Å. Strand vandringspris.

I nattävlingen “Nattugglan” så segrade Anders Wallerman och fick en inteckning även i detta vandringspris. På andra plats kom Per Wernholm med Lars Östlings som trea.

I år så kommer SM-tävlingarna att hålla i Norrköping den 7-10 juli. Nära för oss Linköpingsbor med andra ord. Förhoppningsvis så innebär det fler LFK:are som ställer upp än vanligt.

För att komma i form innan SM så kommer LFK att för första gången på många år den 7 maj att anordna “Safari“, d.v.s. LFK öppna klubbmästerskap i Precisionsflygning. Inbjudan till gästande tävlare har redan gått ut.

På gårdagens flygsäkerhetskväll så höll Lars Östlings en genomgång i hur tävlingen går till. Regelverket går att läsa på FAI – Federation Aeronautique Internationale hemsida. Någon kväll innan tävlingen så kommer det att anordnas en extra medlemskväll på klubben där klubbens rutinerade flygsportare visar oss nybörjare hur det ska gå till.

P.S: “Safari” räknas även som klubbens debutanttävling och det finns ett extra pris för bästa debutant. Har du aldrig ställt upp i en öppen tävling så bekostar dessutom klubben din flygtid under tävlingen!

Uppdaterad 16-05-06, 09:32

Vädret på lördag ser ut att bli utmärkt. Just nu är det 11 anmälda deltagare, varav fyra från LFK. Tävlingen startar strax efter 08.00 med första flygning strax efter 09.00. Under förmiddagen så är det navigeringsmomentet som gäller. Flyg en navigering och passera brytpunkterna vid exakt tid. Flygplanets rutt lagras med hjälp av en GPS-logger för utvärdering. I terrängen finns ett antal mål utlagda som ska identifieras och markeras på kartan. Dessutom har piloterna med sig ett antal bilder på objekt som finns längs med färdvägen som de också ska försöka hitta.

Denna del av tävlingen är kanske inte så intressant för åskådare. Strax efter 16 så börjar landningstävlingen som kan vara kul att titta på. Varje pilot gör fyra landningar och ska försöka komma så nära som möjligt ett streck på backen. En normal landning, två bedömningslandningar med avdragen motor och avslutningsvis en landning med ett hinder strax innan landningspunkten.

Välkomna ut till klubbhuset under dagen!

Uppdaterad 16-05-07, 08:45

Lite ändringar i tiderna. Start för navigeringsplanering runt 09.00 och första flygning runt 10.00. Sedan startar landningstävlingen runt 15.00.

Långresor

NamnlösPå årsmötet den 6 april så delades för första gången LFK pris för årets långresa, “Le Globetrotter de L’année”.

2015 års pris gick till Otto Werneskog för hans 740 nm långa resa från ESSL (Saab Linköping) – EFVA (Vasa, Finland) – ESNU (Umeå) och tillbaka till ESSL. Tyvärr inte de 1000 nm enkel väg (2000 nm totalt) som krävs för en diamant i LFK nya utbildningstecken… Men det finns fler tillfällen.

Just nu planerar ett antal av klubbens medlemmar en långresa till Penemünde (EDCP) i sommar för att besöka museum för det tyska raketprogrammet som låg som grund för det amerikanska månprogrammet. Det blir en resa på ca 280 nm enkel resa. Med 110 kt tar det ca 2 h 30 min. Är vädret bra så blir det en dagsutflykt till EDAH och besök på flygmuseum i Heringsdorf.Namnlös2

Klubbens flygplan är alla godkända för långresor. Enligt klubbreglerna så ska man flyga minst 2 h per dag för att nyttja flygplanen för långresa. Avsteg kan medges av motorflygchef.

SE-IUD uppgraderades förra sommaren med Mode S transponder och SE-KIT kommer att få det inom kort. SE-MEB har haft Mode S ända sedan leverans. Alla PA-28 är dessutom fullt utrustade och godkända för IFR-flygning. På klubben kan man låna flytvästar, livbåtar och nödpackar om man vill flyga i fjällmiljö.

Sommarkurser

DC10HAKANästa måndag så börjar LFK/LFSK ungdomsutbildning! Men det finns också möjlighet att söka sommarutbildningar.

Är du flygintresserad så finns det ett par bra alternativ:

  • Flygvapnets sommarkurser. Tyvärr så har ansökningstiden för dessa kurser precis gått ut.
  • Frivilliga Flygkårens (FFK) sommarkurser för “Young Pilots”. Det finns ett antal att välja på beroende på var du bor i Sverige. Sista ansökan är 30 april, så det börjar bli bråttom om du ska hinna få in din ansökan.

Jag har själv haft det stora nöjet att ha varit instruktör och kurschef för fyra sommarkurser i Flygvapnets regi. Ungdomarna som får chansen att vara med på dessa läger växer som människor. De lär sig att lita på sig själva och sina kamrater.

Min egen väg till Flygvapnet var via FVRF vinter- och sommarutbildningar. Av de ungdomar som jag gick tillsammans med så kom nästan 50% att söka anställning i Flygvapnet. Så är du intresserad så rekommenderar jag att du söker till nästa år.

Sedan finns givetvis också möjligheten att börja flyga på riktigt! En segelflygutbildning kan du påbörja redan vid 14 års ålder. Flyga på egen hand får du göra från 15 år. Teoriutbildningarna för årets kurser har dock i de flesta fall redan börjat, men ring runt till segelflygklubbarna och kolla om det finns möjligheter att hoppa på en kurs.

Tanken bakom LFK ungdomsutbildning är att skapa ett intresse så att ni vill söka nästa års segelflygsutbildning. Sedan finns det som en naturlig fortsättning en utbildningsstege där man baserat på segelflygcertifikat kan fortsätta med motorflygcertifikat.

Utbildningstecken

imagePå gårdagens årsmöte så delades för första gången LFK utbildningstecken ut. Med inspiration från Segelflyget och LFK ursprungliga klubbmärke från 1933 så har vår ordförande, Nicke, designat en klubbvinge samt ett utbildningstecken som finns i flera nivåer.

De elever som genomför utbildning hos LFK och går EK får vår pilotvinge. När man sedan tar LAPL, PPL så får man ett utbildningstecken. Detta kan sedan byggas ut med IR-utbildning, CPL, ATPL teori, instruktörsstatus och diamant för genomförda prestationer, som att starta från ESSL och sedan korsa Polcirkeln eller nollmeridianen eller en långresa på minst 1000 nm enkel väg.

Vi har under ett antal år varit dåliga på examensceremonier som att klippa slipsar eller att bli döpta i vatten, men nu kommer vi framöver att gratulera alla nyutbildade elever. Medlemmar som sedan tidigare har olika typer av certifikat kommer att kunna köpa utbildningsmärkena på klubben.

Nu börjas det! (uppdaterad)

I höstas så höll LFK och LFSK ett informationsmöte avseende vår planerade ungdomsutbildning. Nu har tiden kommit för att dra igång utbildningen.

Flygintresserade ungdomar mellan 13-16 är hjärtligt välkomna till klubbhuset på Pilotgatan 10 måndagen den 25 april klockan 18.00. Vi planerar att hålla på till 21.00. Välkomna!

Program för våren 2016 (uppdateras kontinuerligt)

16-04-25 Introduktion. Visning av flygplan och allmän flygplanslära.

16-05-16 Simulatorflygning.

16-06-21 Flygning med radiostyrda flygplan. Samling 18.00 på modellflygfältet i närheten av Skänninge. Se karta.

16-xx-xx Flygning i segelflygplan.

16-xx-xx Besök Flygskolan på Malmen.

16-xx-xx Flygning Saab 35 Draken simulator och Visualiseringscentrum i Norrköping.

16-xx-xx Besök på Flygvapenmuseum

16-08-27–28 Presentation av ungdomsutbildning på Flygvapnets Huvudflygdag i Malmslätt.