Lite från LFK årsmöte

Snart är det dags för LFK höstmöte, med bl.a. val av ny styrelse. Jag upptäckte i samband med förberedelser inför det att jag inte gjort klart artikeln från vårens årsmöte. Fy skäms på mig! Men här är den i varje fall (om än en smula sent).

Onsdagen den 12 april så genomfördes LFK årsmöte. Då styrelsen för 2017 redan valts vid höstmötet 2016 så låg fokuset på att redovisa förra årets resultat samt att dela ut utmärkelser.

LFK ordförande Nils-Erik Peterson inledde med att hälsa alla välkomna. Efter att alla formalia gåtts igenom så redogjorde han för verksamheten 2016.

Det märks att dammet efter flytten lagt sig och medlemmarna fått mer tid över till att flyga. Flygtiden under 2016 steg till 1546 h att jämföra med 1265 h år 2015. Detta resulterade också i att klubbens ekonomi nu ser mycket bra ut efter att ha varit i botten år 2014. Överskottet i ekonomin kommer att användas till att förbättra avioniken i våra tre PA-28:or så att de bl.a. klarar de nya kraven på Mode S och 8,33 Mhz kanalseparation, men även GPS-baserad inflygning (WAAS). Mer om detta i ett senare inlägg.

Baserat på den verksamhetsberättelse som drogs och revisorernas utlåtande så gav mötet styrelsen ansvarsfrihet för verksamheten 2016.

De enda val som genomfördes på mötet var nya revisorer där Håkan Börjesson och Lars Theodorsson omvaldes på ytterligare ett år samt revisorssuppleanter där Anders Åström omvaldes på ett år och Sture Axelsson nyvaldes på ett år.

Årsmötet avslutades med att dela ut priser. Resultaten i förra årets Safari och SM i Precisionsflygning och CFFK har redan redovisats i Kontakten. På mötet så delades debutant- och klubbmästarprisen från Safari ut till Albin Ullvetter.

I landningstävlingsserien “Gripen” så segrade Lars Östlings och fick en ny inteckning i vandringspriset. Anders Wallerman och Per Wernholm kom tvåa och trea och tilldelades klubbens plakett.

I motsvarande tävlingsserie för mörkerlandningar, “Nattugglan“, eller “Jan Johnanders Minne” så segrade Anders Wallerman och fick en inteckning i vandringspriset. Pern Wernholm och Lars Östling kom tvåa och trea och tilldelades plaketter. Linköpingsmästare i landning blev Lars Östling som fick en inteckning i Å. Strands vandringspris.

På höstmötet så delades klubbens flygvinge för EK-flygning och PPL-utbildningsteckenut. De elever som var med på mötet och som inte fått dessa på höstmötet erhöll sina utmärkelser på årsmötet i ställt. På årsmötet delades även IR-utbildningstecken ut till Björn Rystedt, Pierre Ankartun och Karl-Johan Carlsson samt EIR-utbildningstecken ut till Albin Ullvetter och Björn Westerfors. Sedan höstmötet så har ytterligare två elever gått EK, nämligen Oscar Tinnerholm och Fredrik Berggren. Ytterligare ett PPL-certifikat har erhållits av Karin Nyström och två EIR-certifikat av Stefan Ahlgren och Erik Totland. Även de erhöll sina vingar respektive utbildningstecken.

Björn Rystedt fick diplom för 2016 års längsta resa i ett klubbflygplan samt klubbens första diamant för passage av polcirkeln i ett klubbflygplan.

Jonna Johansson fick ett diplom och en flygplansmodell som tack för sina stora insatser som skolchef och samtidigt sammanhållande för klubbhusombyggnaden. Lars Andersson, Sture Axelsson och Michael Carlsson fick en middag för två eller ett flygpass med lärare som tack för alla de timmar som de har lagt ner på att få klubbhuset i bra skick. Stort tack till er alla! Utan er så hade inte klubbhuset varit vad det varit.

Efter det formella årsmötet så blev det mellanmål i form av gissa vad….jo, Bullens korv såklart! Dessutom så blev förra årets glass gratis så att glasboxen blev tömd inför sommarsäsongen då det nya sortimentet ska inskaffas.

Efter fikat så hölls en mer informell presentation av planerna på banförlängningen på ESSL och hur de kommer att påverka flygverksamheten under den tid bygget pågår. Avslutningsvis så diskuterades klubbens flygplansstrategi och de planer som finns att med hjälp av medlemslån kunna köpa in ytterligare en PA-28.

Eksjö flygdag 2017

Det är gott om flygdagar under sommarsäsongen i Sverige, men Eksjö flygdag brukar vara lite extra för oss flygande flygnördar. Det är inte alla flygdagsarrangörer som gör sig besväret att tillåta besökare som kommer flygandes. Att den dessutom inte hålls varje år gör det bara mer kul att åka dit. Sist den hölls var 2012 och då flög jag dit i en av klubbens PA-28:or. Den här gången fick det bli klubbens DA-20, SE-MEB.

Min ursprungliga plan för helgen var att först åka ner till Danmark och gå på Roskilde Flygshow, men då jag blivit inbjuden på 70+60-årskalas i Horn på lördagen så ändrade jag planen till att landa på Hornlanda på lördagen och sedan åka vidare till Eksjö på söndagsmorgonen.

Hornlanda är ett litet privatägt flygfält och finns inte i svenska flygfält. Jag ringde därför och kollade om det var OK att landa. Det var inga problem och vi var hjärtligt välkomna. Fältet är asfalterat och 800 m långt, men bara 8 meter brett. Det är dock OK för klubbmedlemmar att landa där om vår Motorflygchef gett OK.

På lördagen blåste det en hel del och tyvärr så låg vinden mer eller mindre rakt i sida på Hornlanda. Klubbens ordförande, Nicke, som också skulle gå på födelsedagskalaset, flög ner till Hornlanda i sin PA-28:a. Vi beslöt att det var lite för kyttigt för roteflygning och flög därför enskilt. När man landar bana 21 på Hornlanda så är det ofta nedsvep på kort final. I kombination med kyttigheten så höll jag därför högre fart på finalen. Med en DA-20 så innebär det problem vid landningen då det är mycket svårt att få ner farten, så landningen blev mer av en nerkomst.

Festen var i varje fall mycket trevlig, även fast jag fick ta det försiktigt med Champagnen. Vi sov över hos värdparet och fick sedan skjuts ut till Hornlanda på söndagsmorgonen. Vädret på morgonen var bra och blåsten från lördagen hade lagt sig. Även i starten kan man annars få fundera till lite i en DA-20, då sidvind i kombination med smal bana kan vara intressant med bara differential styrning m.h.a bromsarna innan man får upp farten.

Jag hade fixat PPR till Eksjö och fått en landningsslott klockan 09.44. När jag närmade mig Eksjö så hörde jag på Sweden Control att det kom flygplan från alla håll för landning i Eksjö, bl.a. ett tyskt flygplan som verkade ha fått fel frekvens för Eksjö Radio (de bytte för ett par år sedan). Jag fick kontakt med ett flygplan på en skärande kurs och beslöt mig för att lägga mig bakom det för att åtminstone ha visuell kontakt med ett av flygplanen i varvet. Flygplanet framför mig flög in över Eksjö och anslöt på medvinden. Eksjö Radio gjorde ett bra arbete med att meddela var andra flygplan befann sig.

Landningen blev betydligt bättre den här gången och klubben hade massor med personal på plats som visade oss vägen till parkeringsområdet. Där var det fullt med andra flygplan. Förutom de flygplan som deltog i uppvisningen så var det minst ett femtiotal flygande besökare.

Vi träffade snabbt massor av LFK:are. Givetvis så hängde de alla kring närmaste matställe. Vi tog en kaffe och snackade lite flyg innan showen började. En stor fördel med flygdagarna i Eksjö är att man står längs med banan och har mycket nära kontakt med både flygplan i luften och veteranflygplan som fått hedersplatser nära publiken.

Flygprogrammet var mycket trevligt och innehöll mycket blandade uppvisningar.

  • Gustav Salminen gjorde ett mycket fint program i sitt segelflygplan. Han är nybliven världsmästare i segelflygava och det syntes. Sverige är mycket framgångsrik och har vunnit flera VM de senaste åren. Förra året Sebastian Jansson och Johan Gustavsson 2010 och 2013.
  • Biltemas Spitfire var på plats och gjorde som vanligt en utmärkt uppvisning. Ljudet i motorn ger, som Gunde Svan en gång i tiden sade, Ståpäls! Per Cederqvist har fått ihop imponerande 500 h i Spitfire och borde därmed vara en av världens idag mest erfarna Spitfirepiloter.
  • Linköpings bidrag till flyguppvisningarna var Pelle Englund som gjorde en fin uppvisning i MVFK:s Bulldog, SE-MEK.
  • Jacob Holländer gjorde en imponerande uppvisning på låg höjd i sin supermodifierade Pitts. Med en gigantisk motor i förhållande till flygplansvikten och en skicklig pilot bakom spaken så går det att göra det mesta med ett flygplan. Knivpassagen någon meter över banan var spektakulär!
  • Flygvapnet deltog med HKP 15, Tp 84 Hercules och som avslutning tittade incidentroten förbi med två JAS 39 Gripen lastade med fälltankar. Flygvapenchefen, generalmajor Mats Helgesson landade i helikopter och invigde flygdagen.

Ett extra kul inlägg i uppvisningen var hyllningen till A.J. Andersson. En rote Bücker Jungmann och Bücker Jungmeister flög tillsammans med en tregrupp Saab Safir. Alla designade av A.J. Jungmeistern dessutom med den passande beteckningen SE-AJA (A.J. Andersson). Extra kul var det att A.J:s son Jan fick flyga med i Jungmeistern dagen innan. Jag har själv haft nöjet att flyga med Jan i en Saab Safir på hans 80-årsdag! Jag hoppas att det skrivs en bok om A.J förr eller senare. Han är tillsammans med Albin Ahrenberg ett par av svensk flyghistorias viktigaste personer som det inte skrivits så mycket om (förutom att Albin skrev en del om sig själv).

Det var skiftande väder under flygdagen. Väderprognosen sade regn och det kom ett par regnskurar, men största delen av dagen så var det bra väder. Inför hemresan så började det att bli svart i horisonten och alla de flygande besökarna skyndade sig till sina flygplan. Det flöt på mycket bra med uttaxning och start och vi undvek den ankommande skuren med ett par minuters marginal. På vägen hem så fick vi kryssa runt ett par rejäla skurar och vi hörde de andra flygplanen som var på väg mot Saabfältet för landning. Förutom SE-MEB så hade även SE-KIT och SE-KMH från LFK samt ett antal av de privatägda flygplanen i Linköping varit nere i Eksjö. Östgöta Control fick sig nog ett rejält uppvaknande då det plötsligt dök upp massor av flygplan (utan färdplan) på väg från Eksjö.

Vi lyckades i varje fall till slut klämma in oss mellan två kraftiga regnskurar och precis få in SE-MEB i hangaren innan regnet började smattra på hangartaket.

Tack till Norra Smålands Flygklubb för en väl genomförd flygdag. Jag hoppas på att det finns krafter kvar att göra om det i närtid!