Medan alla andra badar och solar…

P1040724Till slut så kom sommaren och vilken sommar det har varit än så länge!

Men alla ligger inte och fixar till solbrännan på stranden. Värmeböljan har inneburit att det är torrt i hela Sverige och risken för brand är stor. I Södertälje pågår just nu en stor skogsbrand. Även i Linköpingstrakten så har det varit ett antal bränder. Det har inneburit att brandflyget har fullt upp. Se det här reportaget från SVT.

Även för LFK så har det varit fullt upp. 17 flygningar än så länge och fler lär det bli under helgen. Jag flög själv förra helgen och sitter jour helgen som kommer. Igår och idag så hittade vi bränder på södra slingan. Det är bra. Det visar att vi behövs.

Eftersom alla flygbara flygplan står i Norrköping så är det en smula dött kring vårt klubbhus. Gräset utanför huset blir bara längre och längre. Men även där pågår det trots allt aktiviteter.

Peter, vår projektledare för SE-KEG renoveringen, har passat på att grundmåla bägge vingarna nu när hangaren är tom. Bra jobbat! Det innebär att vi snart kan börja och duka vingarna. Så blir det några dagar med regn framöver så kommer vi att kalla ihop intresserade medlemmar.

Jag, Peter och Sture åker upp till Åre nästa vecka för att sätta upp ett minnesmärke vid SE-EKK. Jag återkommer med ett reportage om denna resa.

 

En ny guldålder!

10410476_10204540441335719_8635240395970596898_nFörra året tog LFK SM-guld i Civil Flygfemkamp när tävlingen hölls igen för första gången på många år. I år upprepar LFK bravaden!

I år, när tävlingen hölls i Gävle, var det Lars Östling som var starkast och tog enskilt guld. Tillsammans med Torbjörn Ohlén tog LFK även hem lagguldet. Stort grattis grabbar!

Dessutom så hamnade Lars Östling på fjärde plats i precisionsflygningen (landningar och navigering). Detta innebär att Lars kommer att nästa år deltaga i det svenska laget på de Nordiska Mästerskapen. I år tog Sverige hem både guld och silver på de Nordiska Mästerskapen, så vi kan hoppas att det går lika bra nästa år.

LFK var med och startade Civil Flygfemkamp år 1968. Genom åren har LFK haft många framgångsrika medlemmar som tagit hem massor av medaljer både nationellt och internationellt. Kanske är det en ny guldålder på gång?

Recension: Svenska VFR Kartan (uppdaterad)

IMG_9950De nya papperskartorna som KSAB släppte förra året har inte vunnit många pluspoäng hos vare mig eller många andra klubbmedlemmar.

Det dubbelsidiga trycket har inneburit att man måste plasta bägge sidorna, vilket gör att kartan blir klumpigare att vika även om den är mindre till formatet. Dessutom är det bökigt med navigeringar som går från ena sidan av kartan till den andra, då det är svårt att hitta ett bra sätt att vika kartan på som passar bägge sidorna. I stället tvingas man till att vika om kartan i luften. Eftersom Saab:s kontrollzon på TMA-karta nr 3 är delad på mitten med en del på vardera sidan så blir det extra bökigt i vårt närområde.

Enligt den tidigare reklamen på KSAB hemsida så ska det gå att rita med fettpennor direkt på kartan utan att den plastas. Men praktisk användning under ett år har visat på att det är mer eller mindre omöjligt att ta bort navigeringsstreck ritade med fettpenna  utan att skada kartan. Även blyerts fastnar så pass att man måste sudda kraftigt för att få bort strecken.

Kartan är därför mest att anse som en bilkarta för att få en överblick av var man befinner sig.

Dock så kom det tidigt ut rykten om att det skulle komma en digital version av kartan, vilket gjorde mig mycket förväntansfull. De första ryktena sade dessutom att detta skulle vara ett samarbete mellan KSAB och SkyDemon, d.v.s. kartan skulle gå att lada ner digitalt för att användas som ett kartlager i SkyDemon. Perfekt! Detta var också en av anledningarna att jag bytte från Air Nav Pro till SkyDemon under förra året.

Nu när kartan äntligen släpps digitalt så är det med en helt egen applikation precis som för Svenska Flygfält appen. Man laddar ner appen “Svenska VFR Kartan” för antingen Android eller iPad. Jag har testat iPad varianten. Sedan går man in på KSAB:s hemsida och betalar 1250 kr som initial kostnad för att få en kod hemskickad som aktiverar nedladdningen av kartorna till appen. Denna betalning gäller i ett år. Sedan kommer det att kosta 850 kr per år att förnya licensen.

När jag startade applikationen så blev jag oerhört besviken. Visst så finns alla detaljer från TMA-kartorna i 1:250.000 skala. Men det är inte vektoriserad grafik, utan ett raster! Det går därför inte att zooma in hur mycket som helst och det går heller inte att zooma ut så att man t.ex. ser hela Sverige. Zoomar man ut i maxläget så blir det en mycket kladdig rasterbild där det är svårt att se fyrar och flygplatser. Det går heller inte att välja påtryck och t.ex. ta bort kontrollzoner, fyrar m.m. Det som finns på papperskartan är det som finns på den digitala kartan. Inget mer, inget mindre.

Jag försökte sedan att aktivera “Svenska Flygfält” från “Svenska VFR Kartan” enligt instruktioner i appen. Trots att jag använde det licensnummer som jag har på min “Svenska Flygfält” app så fungerade inte detta. En bugg som behöver fixas?

Märk väl att denna app i stort sett enbart är till som “moving map”. Det finns en mycket rudimentär planeringsfunktion för att dra streck på kartan, men mer är det inte. Inga bränsleberäkningar, inga kurser m.m. och dessutom ett dåligt gränssnitt för att dra strecken där det är svårt att flytta en punkt eller dela upp ett färdben i två delar. Enkla funktioner som finns i andra navigeringshjälpmedel som t.ex. SkyDemon eller Air Nav Pro.

Att “Svenska VFR Kartan” är en egen applikation gör det dessutom extra bökigt om man vill flyga från Sverige in i ett annat land. Då måste man byta applikation eftersom “Svenska VFR Kartan” inte har stöd för att importera kartor från andra länder.

Varför gör KSAB detta misstag? Varför inte samarbeta med t.ex. SkyDemon och enbart sälja det digitala kartmaterialet så att vi användare kan få en applikation som har alla finesser som vi är vana vid? Nu lägger de i ställer ner pengar på att utveckla sin egen applikation, något som i slutändan givetvis kommer att bekostas av oss användare.

Stöd för att sälja kartorna separat finns ju trots allt redan digitalt i kartorna i form av s.k. “geotaggning”. Det finns instruktioner på Internet för hur man gör en s.k. “jailbraking” på sin iPad för att kunna flytta data från Svenska Flygfält till SkyDemon och där få upp landningskorten som påtryck. Antagligen går samma sak att göra med VFR kartan också, men varför ska man behöva ta till liknande knep för att få en fungerande applikation?

Tyvärr så ger denna initiala test inget sug på att använda produkten, men jag ska givetvis snart upp och testa den i luften. Förhoppningsvis så kommer det inom kort tid uppdateringar på produkten med lite bättre funktioner, men jag är mycket tveksam om jag kommer att fortsätta använda den framöver om den inte förbättras markant.

Ett varningens finger dock. När jag för en vecka sedan flög hem mitt nya flygplan med stor huv där inget skymmer solen så kom jag ca 30 minuter på min navigering innan iPad:en slocknade. Den hade helt enkelt blivit för varm på grund av solstrålningen som kom in i kabinen! Som tur väl var så har jag alltid en papperskarta med mig som backup. Tänk på detta när ni använder iPad. Det är inte bara batteriet som begränsar användningen. Även värme och reflexer som gör skärmen svår att läsa innebär att man inte helt ska förlta sig enbart på sin iPad.

Jag må vara en bakåtsträvare i sammanhanget, men för riktig navigering så är det fortfarande papperskartan som har bäst bild i alla solförhållanden och som fungerar när batteriet lägger av eller systemet stänger av för att det blir för varmt. Den digitala kartan är dock överlägsen när det gäller översikt om var man befinner sig om man skulle komma efter i navigeringen på kartan eller vill se något som är en bit utanför det planerade färdbenet. Frågan är då vilken digital produkt som man ska välja som komplement till papperskartan? Just nu så är det i varje fall inte “Svenska VFR Kartan”.

Jag kommer att återkomma med en ny recension efter min flygning till Åre inom kort.

Uppdaterad 14-07-26, 17:14

Jag har fått svar från KSAB och än så länge är “Svenska Flygfält” och “Svenska VFR Kartan” två helt separata applikationer. D.v.s. funktionen att gå direkt till landningskorten från VFR-kartan finns inte.

Nya miljöer, nya utmaningar

För lite mer än en vecka sedan flyttade vi våra PA-28:or till Norrköping. Tyvärr så har första veckan inneburit en hel del nya utmaningar.

Det började med att fartmätaren inte gav utslag på ett flygplan i samband med start. Når det inträffade på ytterligare en maskin samt att en tredje råkade ut för en avbruten antenn så började vi ana ugglor i mossen. Kunde det vara så illa att så att de utsatts för skada av någon utomstående? Vår tekniker hade semester förra veckan och vi hade därför svårt att inspektera vad som hänt.

Idag så skulle jag själv åka iväg med en PA-28:a och vid uppställning för start så upptäckte jag att fartmätaren visade 90 knop trots att jag ännu inte dragit på för start. Tredje kärran med pitotrörsproblem!

Bara att återvända till klubbhuset.

Som tur väl var så hade vår tekniker kommit på plats och börjat rengöra pitotrören. De fick demonteras och slangarna sugas rena. Sedan kontrollerades kalibreringen på fart och höjdmätarna. I nästa start så funkade allt som det skulle.

Vår huvudmisstänkta sabotör just nu är små insekter som kryper in i pitotrören. Det är ingen okänd företeelse. Dock så har vi aldrig varit med om denna omfattning tidigare. LFK:s PA-28:or har genom åren inte haft pitotrörsskydd eftersom vi inte har haft några större problem med vare sig fukt eller insekter i pitotrören. Detta trots att vi många gånger har stått uppställda på gräsfält och startat och landat på mer eller mindre bra banor. Nu har vi fått utfall på tre flygplan på mindre än en vecka.

Akutlösningen har blivit hemmatillverkade pitotrörsskydd i avvaktan på att vi kan beställa skydd som är anpassade till PA-28 pitotrör. Vi får se hur dessa fungerar.

En oro som finns nu är att medlemmarna som hyr flygplanen inte är vana vid att ta av och på skydden och därför missar det vid uppstart. Men det leder i praktiken inte till annat än det vi redan drabbats av, d.v.s. att man får avbryta starten och ta bort skyddet. Skulle man sätta på pitotrörsvärmen med skyddet på så kan det bli värre. De provisoriska skyddet har försetts med röda snören så att de skall vara lätta att se om de är borttagna eller inte.

Vi får dock fortsätta att hålla ögonen öppna. Bevisligen så innebär en ny miljö för våra flygplan nya utmaningar som vi inte är vana vid. Vikten av att göra en ordentlig kontroll av flygplanen före start visar sig nu när rutinerna inte längre fungerar som vanligt.

Wanted!

Vårt nya klubbhus kommer att ha gott om utrymmen. Bl.a. så har vi tänkt ha ett arkiv för klubbens gamla handlingar samt ett bibliotek med flygrelaterade böcker och tidningar.

Men ett nytt klubbhus är inte allt. För att klubbens traditioner ska leva vidare så måste vi känna till vår historia. Nu är det allt för mycket som bara ligger nedpackat i lådor och som förr eller senare kommer att förstöras på grund av ålder.

Som ett första steg så har vi därför börjat att digitalisera våra handlingar så att de finns lätt tillgängliga för medlemmar och andra som vill veta mer om LFK.

På klubbens hemsida finns nu samtliga nummer som vi har hittat av vår medlemstidning “Kontakten” från 1969 och framåt. Tyvärr så saknas det några nummer. De flesta så långt tillbaka i tiden att det nog är svårt att få tag på kopior. Men ett exemplar från senare år som vi saknar är nummer 1, 2001. Om någon medlem skulle ha kvar en kopia av detta nummer så är vi oerhört intresserade av att få ett exemplar till vårt arkiv.

Vi har även lagt upp samtliga kapitel i klubbens jubileumsbok från 1983 när LFK fyllde 50 år. Många framstående flyghistoriker har bidragit till denna bok. För de som är intresserade finns det fortfarande några få exemplar kvar till salu på klubben.

Dessutom har vi lagt ut ett antal separata häften som getts ut för att dokumentera Rallyn m.m.

Har ni klubbmedlemmar andra intressanta skrivelser så är vi mycket intresserade av att ta del av dessa och kopiera för framtida generationer LFK:are. Bl.a. är vi intresserade av allt som har att röra med projektet att ta fram ett nytt klubbflygplan i början av 80-talet. Det gick under beteckningen JNS-280 eller senare LFK-280. En kopia av detta projekt hänger i taket inne i kartrummet. Men det fanns en komplett mock-up i en projektlokal i Linköping. Tyvärr så lades projektet ner då projektledaren flyttade tillbaka till Finland.

LFK:s Cubprofiler

Arbetet med SE-KEG går lite långsamt under sommaren. Vi håller på att nita fast de nya infästningarna för skevroder och klaffar. Innan det är klart så kan vi inte grundmåla och duka vingarna som planerat.

Då passar det att i stället titta bakåt i historieboken genom att belysa ett par kapitel från vår jubileumsbok som gavs ut i samband med 50 årsfirandet 1983.

Genom åren har Piper Cub haft en viktig roll på LFK. De har använts för skolning, brandflyg, viltinventering, fotoflyg, reklamsläp, kraftledningsinspektion m.m.

Många elever har fått sitt första luftdop i en Cub och många lärare har tillbringat mycket tid i dessa flygplan. Men ett par personer har dock mer än andra kopplats ihop med LFK:s Cubar.

Den förste är Karl-Erik Gustavsson, teknikern som fick ge namn åt SE-KEG. Honom har vi redan behandlat i ett tidigare inlägg. Men utan honom hade många av LFK:s Cubar inte funnits till då han mer eller mindre byggde upp dem från skrot. I jubileumsboken har han därför fått ett eget kapitel.

Den andre är Arne Kjellström som liksom “Kalle Flaps” även han fått ett eget kapitel. Han hann samla ihop imponerande 14.000 flygtimmar i olika varianter av Cubar. Det är 1 år och 218 dagar av sitt liv som han tillbringade i förarsitsen på en Piper Cub! Enligt jubileumsboken är det ett världsrekord. Kanske inte helt riktigt, men svenskt rekord med god marginal bör det nog vara.

Isaac Newton sade en gång “If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants”. Liksom Isaac byggde sin forskning med andras resultat som grund så bygger framtiden för vår flygklubb på arvet från de som varit med och bygga upp den. Karl-Erik och Arne är två av dessa. Läs därför deras historier och sprid deras arv vidare i klubben.

Debatt: Mer avgifter? (uppdaterad)

Igår fick LFK ett brev från Swedavia där man klagade mot att vi brutit mot regelverket avseende krav på avtal för “stipulerad marktjänstoperatör” på Arlanda. Swedavia krävde en utredning för hur detta kunnat inträffa samt en åtgärd för att förhindra att det händer igen.

Bakgrunden var att ett av våra flygplan landat på Arlanda den 16 maj. Läraren och eleven ombord hade inte förstått den nya skrivningen som kommit in i AIP. Innan dess var det en lokal flygplatsregel på Arlanda (Airport Regulation A-31-2011) som inte alltid är så lätt att hitta. I AIP AD ESSA 1-11 avsnitt 2.20 står numera följande text:

”1.2 Marktjänst

Anlitande av marktjänstbolag alternativt lokalt avtal om egenhantering är obligatoriskt för alla flygningar till och från STOCKHOLM/Arlanda. Undantaget är ambulansflyg och stadsluftfartyg.

Operatören skall försäkra sig om att avtal om egenhantering finns före ankomst och avgång. För ytterligare information om marktjänst och egenhantering se under ”Flygmarknad” på www.swedavia.se/flygplatser/stockholm-arlanda-airport/

Men problemet är att tittar man på Swedavias hemsida så blir man inte mycket klokare. De tjänster som erbjuds är de som eftersöks av större bolag inom trafikflyg eller transportflyg. Knappast något som en liten flygklubb som besöker Arlanda ett par gånger per år som ett led i utbildningen av elever för PPL och IR behöver.

Vår lärare blev lovad att ett avtalsförslag skulle skickas till LFK, men något sådant har vi ännu inte sett. I brist på avtal så undviker klubben just nu att landa på Arlanda.

När detta särskilda krav på avtal för Arlanda kom upp under 2011 så skrev AOPA ett brev till Swedavia där man kraftigt ifrågasatte kravet. Nu har dock denna lokala flygplatsregel smugit sig in i AIP och är därmed ett myndighetskrav.

LFK har dock tolkat att vi redan har ett avtal i form av Swedavias årskort för start, landning och parkering på många svenska flygfält, inklusive Arlanda. Där står endast följande särskilda krav för Arlanda:

“Movement of aircraft with an authorized MTOW not exceeding 2,000 kg is allowed until further notice at Stockholm Arlanda for those who pay an annual card or hold a weekly season card (see chapter 5) as follows:

Stockholm Arlanda

Domestic traffic Monday to Sunday 10.00 p.m. – 6.00 a.m. local time

Aircraft movement at Stockholm Arlanda airport requires an accepted and confirmed time of departure and arrival (slot time). Ref AIP-Sweden/AD2/ESSA (http://www.lfv.se/sv/IAIP/).”

Övrig tid betalar vi slot-tid precis som alla andra landande flygplan.

En PA-28 väger betydligt mindre än 2000 kg och vi hade i det aktuella fallet slot-tid för landning. Vi ansåg därför att vi uppfyllt alla krav på avtal och betalt alla avgifter.

I klubbens brev som svar till Swedavia så har vi pekat på denna tolkning av våra avtal och de avgifter vi betalar. Brevet avslutades med följande meningar:

“Linköpings Flygklubb bedriver utbildning för PPL och IR. I kurserna ingår det landning på större flygplats, sträckflygningar och minst en flygning utanför svensk territorium, vanligtvis Åland. Vi har tidigare oftast nyttjat oss av Bromma som landningsfält under Ålandsresan. Tyvärr så är detta inte längre möjligt på grund av avsaknad av 100LL flygbränsle och höga avgifter.

Fler och fler flygfält väljer att ta ut egna avgifter och hoppa av årskortet. Detta har bl.a. inneburit att LFK, utöver Bromma inte längre landar på Skavsta. Vi har även nyligen haft en diskussion med flygplatsledningen på Norrköping avseende om vårt årskort täcker ombasering av flygplan sommaren 2014 då Saab-fältet är stängt.

Om det tillkommer mer avgifter för att landa på Arlanda så är tyvärr den enda lösningen för vår flygklubb att på samma sätt som vi redan undviker Bromma och Skavsta helt undvika Arlanda framöver. Tyvärr så leder detta till en sämre utbildning för våra elever. Elever som om några år i vissa fall kommer att sitta längst fram i de passagerarflygplan som trafikerar Arlanda.”

Det är bara att inse att klimatet för allmänflyget i Sverige blir bara tuffare och tuffare. Det blir inte lättare av att statliga bolag utan större protester från politikerna kan få in sina krav på avtal och därmed också avgifter i lagtexterna. Avståndet mellan de statliga bolagen och de statliga myndigheterna är dessa fall bevisligen inte tillräckligt långt.Eller så är det för långt då de statliga bolagen i eget vinstintresse kan skära ner på gemensam infrastruktur som gör att den svenska staten som helhet förlorar på det hela.

Uppdaterad 14-07-09, 07:24

Nu har vi fått besked om var man kan hitta mallen för att beställa “egenservice” på Arlanda. Den heter lite kryptiskt “ansökan om licensavtal”.

När man läser den så undrar man stilla vad detta har att göra med ett besökande flygplan från en liten flygklubb i Östergötland?

En sommar i Norrköping

P1040667Idag börjar renoveringen av bansystemet på Saab. Ny ytbeläggning, nya dräneringskanaler under banan samt uppfräschning av utrullningshindren. Arbetet är tänkt att ta sex veckor och det går inte att flyga från Saab-fältet under den perioden. För att våra medlemmar ska ges möjlighet till flygning under sommaren så har LFK, likt KLM, valt att ombasera till Norrköping under sommaren 2014.

I söndags så samlades därför stora delar av styrelsen för att packa ihop all materiel som skulle tas med. Förutom flygplanen så var det livvästar, livbåt, bromsklotsar, bogstänger, förankringslinor, Internetdator, tvättutrustning m.m.

IMG_5241Vi flög i sexgrupp till Norrköping. Förutom klubbens fyra PA-28:or så var det Thorleifs RV-6 SE-XYB samt MVFK:s Bulldog SE-MEK. Då inte alla är utbildade i formationsflygning så valde vi att flyga i kolonn med ca en km avstånd. Ja, alla utom Per som har svårt att se skillnaden på kilometer och meter… 😉

På plats möttes vi av ordföranden för NAFK som hälsade oss välkomna och visade oss runt i lokalerna så att vi fick koll på var vi skulle göra av vår utrustning.

P1040666Internetdatorn har vi ställt längst inne till vänster i NAFK klubblokal. Det saknas ännu en uppkoppling på Internet då det enbart fanns trådlöst. Vi ska skaffa en liten dongel så att datorn kan få kontakt med det trådlösa nätverket.

Livvästarna, livbåten och tvättutrustningen har vi ställt i den röda hangaren längst norrut på plattan. Flygplanen står förankrade med linor, vilket de ska göra när de står utomhus. Glöm inte att låsa rodren också.

Flygplansdokumentationen står i rummet till höger om ingången. Där finns en väska till varje flygplan. Loggbok och nyckel till flygplanet ligger i väskan. Allt ska ställas tillbaka på samma ställe på kvällen. Glöm inte att låsa flygplanet, även bagageutrymmet innan ni lämnar dem.

Tyvärr så fick vår DA-20 SE-MEB ett fel på avgasröret i veckan, så henne kunde vi inte flytta med. SE-IUD är nära 100-timmars service, men vår tekniker Håkan har fixat ett avtal med hangar i Norrköping, så den servicen genomförs på plats i Norrköping.

I slutet av sommarperioden tänker vi bjuda våra värdar på en grillfest! Håll ögonen öppna i medlemskalendern.

P1040671Det var i sista sekunden som vi kom iväg. När vi kom tillbaka till Linköping så mötte vi den stora asfaltsmaskinen som kom farandes på flaket på ett transportfordon. I morgon kommer det att lukta asfalt kring ESSL.

I filarkivet på MyWebLog så finns det ett dokument som beskriver hur vi flyger från Norrköping. Det kommer att uppdateras under dagen med några småsaker som vi pratade om i helgen. Om ni upptäcker att det finns fler saker som ska uppdateras så kan ni maila er ordförande.

Passa på och hyr flygplan till ett lägre pris under sommaren och utnyttja de nya uthyrningsreglerna till att åka ut på långresa.

Tack till alla som ställde upp och transporterade flygplanen. Extra stort tack till de som ställde upp med bil och skjutsade oss tillbaka till Linköping.

Bygget har startat

bild 1För ett par veckor sedan så påbörjades arbetet med att bygga upp den nya hangaren. Staketet kring området har flyttats. Jordmassor schaktas bort och fyllningsmassor läggs dit för att skapa en stabil grund för bygget. Visionen från i våras börjar sakta men säkert att få form.

Nu handlar det inte längre bara om att riva ner det vi har haft i 80 år, utan om att bygga upp det vi ska ha i minst 80 år framöver.

Det händer även andra saker i flyttprojektet. LFK har lämnat in en ansökan om byggnadstillstånd för det nya klubbhuset. Så fort det går igenom så kommer även grunden för klubbhuset att byggas upp på samma sätt som för hangaren. Vi har också lämnat in underlag för miljöprövning av den nya bränsleanläggningen.

bild 2För att underlätta flytten av utrustning och materiel från dagens hangar och klubbhus så har vi fått ett byggnadstält som rests upp på plattan framför hemmabyggarnas hangar. Under sommaren så kommer vi att börja flytta tyngre utrustning som borrmaskin, slipmaskin m.m. så att det blir så lite kvar som möjligt inför slutflytten som genomförs i november.

Under sommaren kommer delar av trähangaren att demonteras för att återanvändas på annan plats. Det innebär att vi efter sommaren när vi flyttar tillbaka flygplanen från Norrköping inte kommer att ha tak över huvudet för alla flygplan, men styrelsen ansåg att det var bra om så mycket som möjligt av hangaren kunde bevaras.

Lördagen den 30 augusti så planerar vi en hangarfest och en fly-in där vi tar sista chansen att ha en fest i nuvarande lokaler. Nästa gång så blir det på andra sidan fältet!