Visning av B 17

Under onsdagskvällen fick klubbens medlemmar tillfälle att titta närmare på Saab:s första skapelse B 17. Kvällen inleddes med att Adrian drog lite om B 17 historia i allmänhet och om den individ som Saab opererar.

B 17 var Saabs första egna byggda flygplan, men den designades egentligen av ASJA. När ASJA och Saab slogs ihop till ett bolag så ärvdes projektet. Första flygningen skedde den 18 maj med Saab provförare Claes Smith vid spaken. (Claes var givetvis LFK medlem och även ordförande för LFK under många år). Det var ont om motorer då krigsutbrottet stoppade leveranserna av amerikanska Pratt & Whitney Twin Wasp. De första B 17 som levererades till svenska divisioner plockade man raskt ur motorerna för att sedan skicka tillbaka dem till Saab så att nästa kunde levereras.

Men med svensk ingenjörskunskap så tillverkades en piratkopia på Twin Wasp som faktisk blev bättre än originalet.

“Blå Johan” är den enda flygande B 17 i världen. Mer unik än en Spitfire eller Mustang! Den har indivdnummer 17239 och flög första gången 27 juli 1943. Blå Johan flög i Flygvapnet fram till 1954 och blev sedan civilregistrerad som målbogserare med registrering SE-BYH. Målbogseringen pågick till 1968 hos Avia på Gotland. 1969 förrådsställdes Blå Johan på Malmen och stod där och väntade på bättre tider.

1995 började några entusiaster fundera på om det gick att få en B 17 i luften till Saab:s jubileum 1997. 1996 så hämtades Blå Johan från förrådet och en omfattande renovering startades och genomfördes på mindre än ett år. Den 11 Juli 1997 så flög Blå Johan igen för första gången på 30 år!

Blå Johan ägs av Flygvapenmuseum, men opereras av Saab. Tanken är att hålla Blå Johan luftvärdig minst till 2026 då Flygvapnet fyller 100 år och 2027 då Saab fyller 90. Extra trevligt vore om Blå Johan kan flyga på Saab:s 100-årsjubileum 2037!

Efter genomgången så var det visning av Blå Johan utanför flygklubben. Det var lång kö och många intresserade medlemmar fick titta närmare och hoppa in i kabinen där Sam förevisade knappar och reglage.

Stort tack till Adrian och Sam som ställde upp och visade Blå Johan!

Nytt (gammalt) klubbmärke?

Vår motorflygchef, Per Wernholm, har piffat upp klubbens flygplan inför långresan med klubbmärke på fenan. Om inte vilket märke som helst, utan det är mycket likt klubbens märke från 1973! Frågan är om det är ett officiellt klubbmärkesbyte eller inte? När LFK pilotvinge/utbildningstecken togs fram så inspirerades det av klubbmärket från 1933!

Inför långresan 2016 tillkom texterna “Linköpings Flygklubb” respektive “Linköpings Flying Club” på sidorna av våra maskiner. Med klubbmärke så syns det tydligt var de kommer ifrån!

Detta äldre klubbmärke hänger även utanför dörren på klubbhuset. Väder och vind har dock gjort sitt så det är nog dags att slänga på lite ny färg igen! Samma sak gäller skylten med “Linköpings Aeronauter” på hangaren. Bokstäverna klipptes ut ur plåt i samband med invigningen 2015 och har börjat rosta en smula. Något för en ledig kväll i sommar med andra ord!

Äntligen ny TMA-karta!

KSAB TMA-karta över Östergötland har inte vunnit så många hurrarop bland klubbens medlemmar. Hur man kunde få för sig att lägga halva Linköpings kontrollzon på ena sidan av kartan och halva på andra är svårt att förstå. Dubbelsidiga kartor är dessutom bökiga att plasta. Den digitala kartan var heller inte så mycket att hurra över.

Men nu har det äntligen släppts en ny TMA-karta över Östergötland och den är faktiskt betydligt bättre än den gamla! Linköping ligger i mitten, vilket är ett stort plus oavsett vilket håll man ska bege sig ut åt. Det innebär också att alla favoritfält i närheten kommer med, från Visingsö i väster till Stegeborg i öster. På baksidan av kartan finns dessutom hela Stockholmsregionen med. Gotland är inte med, men det är ju i princip bara vatten på vägen dit, så vem behöver en karta?

Det har också dykt upp en del specialsymboler som är av intresse för oss motorflygare. Bl.a. har modellflygfältet vid Sjögestad dykt upp på kartan. Det finns också symboler som förtydligar vilka fält som används för fallskärmshoppning och segelflyg. Detta har funnits på internationella ICAO-kartor och är mycket uppskattat att känna till när man är ute och besöker andra flygfält.

Norr om Tåkern har det dykt upp en symbol för fallskärm som dras upp i vinsch. Det har varit nära kollission mellan flygplan och vinschlina vid ett par tillfällen eftersom detta sker utanför flygfält och piloterna har inte varit medvetna om verksamheten.

Sammanfattningsvis så känns den nya kartan som ett stort lyft. Dubbelsidigheten går i detta fall att vänja sig med. Många av klubbens medlemmar håller sig över Östergötland och kommer bara att använda ena sidan på kartan. Jag har personligen slutat plasta kartor och använder suddbar blockpenna i stället, t.ex. Pilot Frixion!

Den nya TMA-kartan finns redan att köpa i klubbens förråd.