Nya hyresgäster!

Igår kväll så12308057_10208203317305329_8073971305357189136_o signerade jag och segelflygklubbens ordförande Hans Larsson ett kontrakt där LFSK hyr hälften av bygglokalen samt ett förvaringsrum i anknytning till bygglokalen. Detta innebär att nu är vi två föreningar som nyttjar klubbhuset, helt enligt intentionerna från i somras när vi satte upp bägge klubbarnas märken på fasaden mot vägen.

LFSK har redan börjat riva delar av väggen mot hangarerna för att sätta in en port. Sedan kommer man att göra i ordning rampen upp mot klubbhuset. Detta kommer att underlätta för bägge klubbarna när vi vill ta in flygplan eller delar av flygplan i bygglokalen för underhåll.

12304299_10208203221982946_2002883524869926392_oUnder resten av kvällen så höll Cubprojektet på i bygglokalen med att sy vingarna. Först markeras alla hål och sedan tar man fram de långa nålarna för att dra tråden från ena sidan till den andra. Det svåra är att få till de första knutarna, men efter en stund börjar handlaget från förra året att komma tillbaka. “Modified Seineknop” är inte helt enkel att få till första gången man prövar…

Bem-vindo nossos amigos brasileiros

12244278_10208186144956031_1573653746191856572_oToday Linköping Flying Club was visited by brazilian engineers with their families. Members of our club that are also Saab employes wanted to show their new colleagues Linköping from above.

The weather was perfect! Cold air gives high trust in the engines. There was no turbulence and the visibility was almost endless. The first snow painted the areas around Linköping white.

We had three aircraft at our disposal. Two PA-28 and one DA-20. During they day almost 30 persons had the chance to come up in the air. For some it was the first time they flew in a small aircraft like the PA-28.

The route we flew was first to the north to exit Saab airspace at Östra Harg. Then we contacted Östgöta control and requested to climb to 2000 ft above Linköping. After passing Linköping we flew south and turned at Bjärka-Säby castle. Finally we flew back to Linköping passing Hovetorp and Sturefors castle before landing again at Saab airport.

The response was great. Everyone seemed to have had a wonderful day and enjoyed the flying. At least two would take up flying when they come back to Brazil and another, that already has a brasilian pilot license, will maybe become a member of our club in order to rent a aircraft to fly by himself.

For us who did the flying it was also a great day. Flying is always fun, but it is even better when you have the chance to show someone else how fun it can be.

Many thanks to Mikael, Fabrice and Fredrik who together with myself piloted our aircraft!

Grattis på 70-årsdagen

12248132_10208174896394824_1733890456967017326_oVid invigningen av vårt nya klubbområde så smygfirade vi 70-årsjubileumet för Saab Safir. Men idag så inföll den riktiga födelsedagen. Den 20 november 1945 så flög Saab Safir för första gången!  Vid spaken satt provflygaren Olle Hagermark. På marken stod chefskonstruktören Anders Johan Andersson och tittade på. A.J var också en av de som 1933 var med och bildade LFK. Däremellan hade han hunnit med att jobba för Bückerfabriken i Tyskland och designa Bü 131 Jungmann, Bü 133 Jungmeister och Bü 181 Bestmann. Arvet från Bestmann syns tydligt hos Safiren.

11251172_10208174896434825_72500507863108923_oMalmens Veteranklubb hade bjudit Safirer från hela Sverige och tanken var att ha minst en av varje typ på plats, men sjukdom och vattensjuka flygfält satte stopp för de flesta besökare. Nu fanns i varje fall två Safirer på plats för att föreviga födelsedagen. Vädret i Linköping gick i varje fall inte att klaga på. Klar och kall luft som ger lyftkraft och drag i motorerna!

I klubbhuset så bjöds det på Safirtårta och kaffe. Sedan blev det en tur över Linköping med en Bulldog som fotoflygplan.

Läs mer hos LAE.

Cubbygget har startat igen!

12232862_10208153600382437_6230592812141383520_oEfter att ha stått stilla i över ett år så har SE-KEG projektet åter startats upp! De senaste veckorna har projektmedlemmarna städat upp och iordningställt bygglokalen. Vingar och hyllor med delar har burits in från hangaren och förrådstältet och ställt upp längs väggarna. El har dragits in vid arbetsbänkarna.

Ikväll så började vi äntligen på att arbeta på själva flygplanet. Vingarna dukades förra året, men nu är det äntligen dags att sy fast duken i spryglarna. Kvällens arbete var därför att förstärka duken ovanpå varje sprygel så att sömmarna inte skadar duken. Snart ska de stora nålarna fram för att sy fast duken i spryglarna. Efter det så lägger vi på skyddsremsor ovanpå sömmarna och fäster alltihopa med dope.

Nu väntar vi bara på att LFK och LFSK ska få till ett avtal för uthyrning av halva lokalen för vintervård av segelflygplan. När det väl är klart så kommer LFSK att bl.a. ta upp ett hål i väggen mot hangarerna där vi kan föra in och ut delar till våra byggen. Dessutom kommer rampen upp mot klubbhuset att förstärkas och en fikaplats att byggas upp. Full aktivitet i klubbhuset varje kväll med andra ord!

Medlemskvällar på gång!

12036554_10205291268825892_5070391166126280415_nDet senaste året har fokus legat på flytt av klubbhus och hangar. Men nu börjar klubben komma tillbaka till normala rutiner. För ett par veckor sedan hade vi Oktoberfest där det givetvis serverades Oktoberfestenbier med Weisswurst och Sauerkraut. Det blev ett par backar öl över, så vi kommer att ha en liknande tillställning i närtid.

I veckan som var hölls det en säkerhetskväll. Flygplatschefen Per Lindblad höll en uppskattad genomgång av framtidsplanerna och den senaste statistiken avseende incidenter. Nicke och Per höll en återmatning om saker som kom upp från förra säkerhetskvällen samt drog erfarenheter från året som gått på nya plattan. Kvällen avslutades med en diskussion om reseflyg. Tanken är att få igång fler medlemmar som tycker att det är kul att resa utomlands med klubbens flygplan. I början av nästa år kommer planeringen för en längre flygning att starta. Varje flygplan flygs av 2-3 medlemmar som turas om att flyga de olika sträckorna. På så sätt så kommer man längre för lägre kostnader och kan nyttja rutinen hos alla i besättningen. Att flyga är kanske inte den största utmaningen. Mycket av arbetet ligger i förberedelser med kartor, landningskort m.m.

Den 18 november är nästa klubbkväll inplanerad. Då håller Jonne ett föredrag om sin resa till Oshkosh. Kanske kan det få andra medlemmar att vilja resa dit.

Nu pågår det aktiviteter i nya klubbhuset nästan varje kväll i veckan. Tisdagar och torsdagar så är det LAPL/PPL-kursen som har sin teoriutbildning. Den 20 november börjar IR-kursen sin teori och de kommer att hålla på fredag till söndag var tredje helg. Måndagar och onsdagar så kommer SE-KEG-projektet att hålla till i bygglokalen. Måndagar är det också landningstävlingar. Förhoppningsvis så kommer också vår ungdomsutbildning att dra igång i närtid och då är det också måndagar som gäller. Husrenoveringsgruppen kommer också att börja jobba under vintern. Nästa projekt är övernattningsrummen och simulatorlokalen. Håll koll på kalendern för kommande aktiviteter!