Välkomna till Fly-In 26/8!

Varmt välkomna till Fly-In på ESSL den 26:e augusti för att fira att Linköpings Flygklubb fyller 90 år i år samt hålla årets Safirträff. Anmälan till hangarfestsmiddag görs här senast 15:e augusti. Ingen landningsavgift för flygande besökare! PPR behövs som vanligt.

Preliminärt program:

  • 10.00 Fly-In börjar
  • 10.15 DC-3 ”Daisy” landar
  • 10.30 Buss till Flygvapenmuseum (70 kr)
  • 11.00 Nästa buss till Flygvapenmuseum
  • 11.00 – 15.00 Safirseminarium
  • 11.00 – 14.00 Hamburgare serveras (100 kr allt-du-kan-äta)
  • 14.30 Buss tillbaka från Flygvapenmuseum
  • 15.30 Team 50 flyger
  • 18.00 Hangarfest med liveband
  • 22.00 Sista start med flyg från ESSL

2023 års klubbutflykt, del 2: SE-KIT, Rijksmuseum och Danmark

Väl i Amsterdam behövde vi något att göra under hela söndagen 9:e juli. Vi började med att i samlad trupp ta en guidad rundtur i en turistbåt för att få en snabb överblick över centrum, och delade sedan upp oss i olika grupper för olika aktiviteter. Jag följde med gruppen som gick till Rijksmuseum för att se konst och kolonialhistoria.

Foto av Rembrandts tavla "Nattvakten". Nederkanten av tavlan är blockerad av teknisk utrustning.
Rembrandts “Nattvakten” höll på att restaureras medan vi var där, så laserscannern skymde en del av tavlan.
Ett litet flygplan i en museiehall. Det är ett enmotorigt biplan med öppen cockpit.
Rijksmuseum har inte bara tavlor från 1600-talet. På översta våningen står denna BAT F.K.23 Bantam, konstruerat av en nederländare men byggt i England under Första världskriget.
Foto av en modell av ett segelfartyg i en museiesal. Modellen tornar upp sig över människorna som står omkring den.
Nederländerna har en lång tradition av sjöfart och handel, vilket återspeglas i Rijksmuseums samlingar.
En uppsättning cylindriska kärl och en stav. Alla är gjorda i gul metall med hög precision.
Hur vet man hur mycket en liter och hur lång en meter är? Innan vi fick definitioner baserade på fysikaliska konstanter hade varje land prototyper som definitionsmässigt var exakta. Här är några volymer och en längd som tidigare använts i Nederländerna.

När vi var på väg ut från Rijksmuseum, nästan vid stängningsdags, kom åskan. Museets entré med café och presentbutik ligger halv nedgrävt i marken under ett glastak, så vi både såg blixtar och hörde ösande regn. Vi var alla glada över att vi inte hade försökt flyga genom det ovädret.

Måndag morgon åkte vi tillbaka till Lelystad för att planera vidare resa. Vädret tillät fortfarande inte korsande av kanalen till England och för en del av oss började det bli dags att tänka på hemkomst innan semestern tog slut. Resans erfarenheter hittills hade visat att det är lätt att bli försenad en dag eller två, så det är inte tillrådligt att planera fram till slutdatum.

Det slutade med att SE-KIT, undertecknad inkluderad, bestämde sig för att åka hemåt, medan SE-IUD och SE-LRL fortsatte mot Berlin för ytterligare någon dags utflykt.

Sju personer sitter runt ett bord inomhus. Alla håller i elektroniska enheter. Packning ligger spridd runt omkring.
Gruppen sitter i terminalen på Lelystad och planerar resterande flygning.
Foto av en person som sitter vid ett bord på en uteservering. Bakom personen syns ett lågt staket, och bortom det står ett parkerat flygplan.
Schnitzeln på Uetersen-Heist serveras på lagom avstånd från flygverksamheten.

SE-KIT åkte iväg först, mot Uetersen-Heist utanför Hamburg. Efter att ha undvikit storflygplatsen Hamburgs luftrum visade det sig att Uetersen var en trevlig liten flygplats med 1000m gräsbana, flygbensin och restaurang. Den skall kommas ihåg till framtida utflykter.

Dagens sista etapp gick sedan rakt norrut till Herning, mitt på Jylland. Hernings flygplats säger att de är Danmarks ledande luftsportscentrum, men när vi kom dit hade alla klubbar gått hem för dagen. Som tur var fanns det en person kvar i en hangar som kunde hjälpa oss med var vi skulle parkera, att hitta ett hotell och att ringa efter en taxi. Vi hade inte bokat något hotell i förväg, för vädret var så ostadigt att vi inte var säkra på att komma fram till Herning. Det gick dock utmärkt att, stående på flygplatsen, hitta ett ledigt hotell med mobiltelefonen. En lärdom till nästa långresa är att inte boka hotell så långt i förväg, eftersom vädret gör att planerna snabbt kan ändras och det verkar gå hyfsat att få tag på boende i alla fall. Det gäller bara att tänka på att mobilt Internet inte nödvändigtvis fungerar problemfritt utanför EU.

När vi kom tillbaka till flygplatsen tisdag morgon var det större aktivitet, men inte så mycket att vi hade några problem med att komma iväg därifrån. Herning ligger dock inskjutet under Midtjyllands Lufthavn/Flyvestation Karup, så det krävdes lite koordination med deras flygledning innan vi fick stiga och svänga österut. Väderprognosen hade dessutom sagt att det låg ett stort molnområde över Aarhus, så vi fick avvika lite söder om fågelvägen till Halmstad.

Flygbild tagen över vatten. Låga moln är vitt spridda nära flygplanet, men ser ut att vara tätare längre fram.
VFR över låga moln över Kattegatt.
Karta med utritade storcirkelrutter från Lelystad till Linköping, med stopp på vägen i Uetersen, Herning och Halmstad.
Map generated by the Great Circle Mapper – copyright © Karl L. Swartz.

Efter en snabb tankning i Halmstad återstod bara en sträcka på resan innan vi skulle vara hemma i Linköping. Vädret hade dock en sista överraskning åt oss, för strax innan Linköping åkte vi ifatt fronten som hade passerat över oss dagen innan. Som tur var så var den ganska svag vid det laget, så genom att avvika en bit åt sidan hamnade vi i uppehåll under moln som inte var farligt låga. Landningen hemma i Linköping skedde utan problem.

Med några hotellnätter insparade och ett par erfarenheter rikare ligger det nära till hands att försöka åka till Duxford nästa år.