Tre frågor till Daniel Lindqvist

Detta är första inlägget i en serie medlemspresentationer. Syftet är att skapa inspiration, för både nuvarande medlemmar och blivande piloter, genom att visa glädjen i flygandet samt uppmuntra till nya utmaningar och fortsatt lärande.

Vad fick dig att börja flyga och när var det?

Jag har alltid haft ett stort flygintresse som jag inte riktigt kan säga när det började, det har som alltid varit där. Jag har flugit mycket i olika simulatorer och hållit på med rc-flyg. Så att jag skulle ta klivet till “riktigt” flyg för eller senare var kanske inte allt för långsökt. 

När jag pluggade andra året till civilingenjör i Luleå upptäckte jag att Luleå-Boden flygklubb skolade UL-B. Efter en snabb kalkyl insåg jag att det skulle vara fullt möjligt, även med studentekonomi att flyga UL (om jag inte festade allt för mycket och jobbade extra). Sagt och gjort så påbörjade jag skolningen våren 2016 och var klar hösten samma år. 

Våren 2019 var det dags att flytta till Linköping då jag fått ett exjobb här. Samma dag jag blev erbjuden en anställning efter exjobbet anmälde jag mig till LAPL kursen som började hösten 2019.

Vilket är ditt bästa flygminne?

Oj svår fråga. Hoppas det är okej att jag böjer lite på reglerna och nämner tre eftersom man kan få så många olika typer av upplevelser av att flyga. 

Det bästa natursköna minnet jag från när jag flyger var när jag och en klasskompis flög runt Kebnekaise och även en sväng in i Vistasdalen. Det var otroligt vackra vyer och man kände sig rätt liten när man flög i dalgångarna.

Vistasdalen

Ett annat minne är när man började flyga här nere i södra Sverige och insåg hur många spännande resmål som finns och hur lätt det är att ta sig dit med flyg. Då fick jag verkligen en frihetskänsla. Till exempel Visingsö, Varberg eller Visby är några riktigt trevliga utflyktsmål. Jag kommer speciellt ihåg när jag flög till Visby för första gången. Efter bara en timme var man framme och jag och en kompis gick runt och var turister en heldag och flög hem senare samma kväll. Typiskt exempel på en utflykt som bara är möjligt med flyg.

Nära till badet om man flyger till Visingsö

Till sist vill jag också nämna mitt första pass avancerad flygning (AVA). Att göra loopingar, rollar och andra avancerade manövrar är ju bara så sjukt roligt. 

En typisk AVA lektion

Vad har du för mål kommande året?

Bli klar med AVAn är ett mål jag bara är två lektioner från så det lär bli en bock på det målet rätt snart. Annars så tänker jag börja jobba på rotebehörighet och förhoppningsvis till vintern kan jag börja med mörkerbehörighet.

Ett annat mål som just nu är lite oklart om det går att göra är att till sommaren flyga utomlands. 

Populäraste resmålen

Som nybliven pilot söker jag inspiration till olika utflyktsmål. Som ingenjör dras jag samtidigt till all form av dataanalys, så när Nicke postade statistik från 2020 i nyårshälsningen blev jag intresserad av att titta närmare på underlaget i myweblog.

För varje loggad flygning anges “Flygplats från/till”, vilket ger en inblick i resorna med klubbens plan. Baserat på mer än 12500 flygningar, under drygt sju år, framträder nedanstånde topplista (ESSL borträknad).

  • Norrköping (ESSP), 21 nm
  • Stegeborg (ESVE), 29 nm
  • Visby (ESSV), 96 nm
  • Visingsö (ESSI), 44 nm
  • Västervik (ESSW), 46 nm
  • Motala/Skärstad, 19 nm
  • Skövde (ESGR), 54 nm
  • Finspång, 20 nm
  • Kalmar (ESMQ), 105 nm
  • Stockholm/Skavsta (ESKN), 45 nm
  • Jönköping (ESGJ), 64 nm

Jag har som personligt mål för året att besöka åtta, för mig nya, flygplatser/-fält. Nu har jag — och alla andra — en lista med populära förslag att utgå från.

(Den gröna skivan kring Linköping markerar 25 nm.)