Årets gräsfältspremiär: Eksjö/Ränneslätt

Detta är ett inlägg i serien om dagsutflykter, med ESSL som utgångspunkt. Syftet är att skapa inspiration och uppmuntra till nya utmaningar och fortsatt lärande.

I morse bar det av till Ränneslätt. Jag och Olof hade bokat IUD och KIT för ett första besök dit, för att få nya erfarenheter. Efter några andra nya erfarenheter under helgen (trampa runt sjö, ramla med cykel, röntga ond armbåge) var jag inte i skick att flyga själv men som mottot under pandemin — ställ inte in, ställ om — bokade vi av IUD och jag fick åka högersits. Det var till och med så lyxigt att jag fick bilskjuts till och från flygplatsen.

Färdplan från Linköping till Ränneslätt. (Image courtesy of SkyDemon.)

Redan vid förbindelseprov med Östgöta Approach på 133.105, från plattan, fick vi transponderkoden. Sen var det bara att köra. Ränneslätt visade sig vara ett jättefint gräsfält. Plant och välklippt (senast igår, enligt inlägg i Facebookgruppen). Med 2,5 km till Eksjö centrum ligger det alldeles perfekt för en utflykt med lunch (eller i alla fall en glass) på stan. Vi hade med varsin äggmacka den här gången.

Det fanns stolar bakom klubbstugan som vi ställde fram i solen. Klockan var bara nio och fikastunden blev en andra frukost. Ett par hundägare och en grupp mtb-cyklister passerade i kanten av fältet. Annars hörde vi mest fågelkvitter och några enstaka bilar. Inga andra flygare idag. Kanske för att vi var igång tidigt. Redan tjugo över tio var vi tillbaka i Linköping. Då mötte vi IUD som rullades till tankstationen, för att sedan lyfta mot Visby.

Flygturen till Ränneslätt tog 34 minuter, färden hem tog 35 minuter.

Lite smått o gott

Det är redan andra veckan i maj ,så “times really fly” så att säga
Det har varit ovanligt kallt på nätterna senaste veckorna ,men vi bör from denna vecka inte behöva koppla in motorvärmarna på våra flygplan.
Dock börjar säsongen med insekter istället och ta för vana att tvätta bort dessa direkt efter flygning på framrutor,stabbe,fena ,vingar samt propeller. Står flaskor och papper att använda mellan planen i hangaren. Skulle det vara tomt finns påfyllning i skåpet bredvid värmestugan.( Skulle även den vara tom är det helt okey att fylla den med blandning diskmedel och vatten)

När vi skriver anmärkningar,tänk på detta:
-Anmärkningar skall alltid skrivas i både resedagboken och myWeblog
– Anmärkningar skrivs på de gula sidorna i resedagboken
-Rosa sidorna i resedagboken är till för kvarstående anmärkningar som endast skrivs in av ansvarig tekniker

En viktig sak att tänka på innan uttaxning är att kolla volymen på radion. Är tornet stängt försök att göra förbindelseprov med andra flygplan eller be någon innan på klubben att lyssna och svara i radion inne på klubben.

Kom ihåg i helgen lördag 14e maj är det vårfixardag på klubben ,med tex in med snöpinnar ,ut med förankringarna ,utemöbler,gräsklipp och ev skräp som skall till tippen. De tvättas och vaxas även flygplan samt att grillen är igång . I år så kör även Malmens Veteranflygklubb avrostning på Bulldogen,så varmt välkomna.

Flyg mycket och säkert
Mvh Per Wernholm
Motorflygchef LFK

Get together med öppen grill på LFK!

Hej flygarvänner!

Den 21 maj klockan 18:00 ställer vi gröngölingar – Mattias och Jocke – till med en grillkväll på klubben.

Vi välkomnar nya som gamla flygare för att prata flyg, äta gott, kanske quiza (med pris) och njuta i försommarsolen. Då vi inte riktigt vet hur många som kan tänka sig att dyka upp på en sån här tillställning så får ni gärna ta med egen dryck och något att slänga på grillen, ett knytkalas helt enkelt. Vi ser till att grillen går på fullt ställ och det kommer finnas potatissallad och konfekt av olika slag.

Hoppas vi ses!

/Mattias och Jocke