Dagen efter…

P1050154I morse vaknade jag upp på golvet i klubbhuset där jag tillbringat natten i min sovsäck på ett inte allt för bekvämt liggunderlag. I de andra rummen så började andra deltagare från gårdagens Fly-In att vakna upp. En mycket trevlig lördag, men som straff så var jag idag en smula tung i huvudet…

Igår morse så såg det dock en smula mörkt ut för vår Fly-In. Regnskurar och låga moln verkade hindra de flesta besökare från att komma. Men en efter en så började de att dyka upp och när Team 50 från Västerås slutligen kom med sina fyra Saab SK50 Safir så stod det en hel del kärror utanför vår gamla trähangar.

Under eftermiddagen så gjorde vi vårt bästa för att sälja av hittegods från hangaren på vår “Flygloppis”. En del lyckades vi sälja, men ingen nappade på att köpa hangar och klubbhus för bara en krona! Nåväl. De saker som blir över kommer att få pryda baren i det nya klubbhuset.

P1050153Strax innan middagen så kom tre stycken Harvard förbi i tät formation med rökmaskinen tänd (Alf Ingesson-Thor och Kjell Nordström vid spakarna på två av dem). Som pricken över i dök även Per Cederqvist förbi med Biltemas Spitfire. De gjorde ett par passager över fältet innan de for vidare till Skavsta för söndagens flygdag. Ljudet i dessa maskiner gjorde gott för flygarsjälen och skapade bra stämning inför middagen.

Ca 45 personer kom på middagen och det serverades fläskkött med potatis och grönsaker. Till efterrätt så blev det chokladmousse till kaffet.

Efter huvudrätten så lämnade Team 50 eftersom de också skulle till Skavsta dagen efter. De hann dock med en sista passage i snygg formering över vår hangar innan de drog kosan norröver. Tack Niklas och gänget. Kul att ni kom förbi!

P1050148När maten var uppäten så genomförde vi en flygnördsfrågesport, där min blygsamhet nästan förbjuder mig att erkänna att segern togs hem av det lag där jag och Per ingick. Med viss förstärkning av flyggurun Fredrik! 🙂 Fredrik fick ta hand om priset, en kabinväska som skänkts utav Linköping City Airport. Tack för det Camilla!

Till slut blev vi några tappra få själar som stannade kvar i klubbhuset och pratade om allt mellan himmel och jord. Det som jag ska lägga på minnet är vår diskussion om hur vi ska få in ungdomar i flygverksamheten. Det finns många bra exempel runt omkring i Sverige. Västerås har lyckats bra och fått in flera ungdomar i flygverksamheten, varav ett antal tjejer som nu satsar på en flygkarriär. Kul! Eslöv har fått till en ungdomsverksamhet i form av sina “unga vingar” där man bl.a. erbjuder skolungdomar flygning ett par gånger om året. Jag har haft diskussioner med NuLink om detta och nästa år så ska LFK göra en satsning på att få igång en bra ungdomsverksamhet.

Allt trevligt har ett slut och tidigt på morgonen så fick vi dock ge upp då ögonlocken blev för tunga. Den gamla soffan kändes i det läget skön att sova i.

Stort tack till Per Wernholm som arrangerat kvällens fest samt Nicke med familj som fixat efterrätten och arrangerade kvällens frågesport. Stort tack även till Restaurang Albatross som serverade lika bra mat som på förra årets Fly-In. Dessutom givetvis ett jättetack till alla som kom luftvägen för att förgylla dagens och kvällens fest. Nästa år så bjuder vi till invigningsfest av den nya hangaren och klubbhuset!

Se fler bilder hos LAE.

Välkomna!

Förra året så fyllde LFK 80 år, vilket vi firade med en stor Fly-In och flygdag.  I år så har vi haft fullt upp med förberedelserna för vår flytt och energin har inte riktigt räckt till. Vi hade tankar på att arrangera en stor Fly-In under sommaren, men de tankarna fick vi tyvärr lägga på is.

Under sommaren så har många av våra medlemmar farit land och rike runt och besökt flygdagar och Fly-In. Själv så var jag tillsammans med Per och Pelle i Eksjö förra veckan och hälsade på. Vädret var inte lysande när vi åkte iväg, men väl där så hade vi trevligt. Grilla, ta en öl och snacka flygplan. Vad kan vara bättre?

På lördag 30/8 så arrangerar vi en hangarfest för att ta farväl av vår gamla trähangar innan den rivs. Under dagen så har vi också en liten Fly-In och en hel del av våra vänner runt omkring i Sverige kommer att besöka oss. Blir vädret bra så kan vi lova en hel del mycket intressanta maskiner att titta närmare på!

Lite bra-att-ha information för besökare från våra vänner i Saabtornet!

* Saabtornets öppettider på lördag är 0530-0700, 1445-1730 samt 2200-2300. Alla tider är lokala tider.

* Då tornet är öppet så är det kontrollerat luftrum med allt det innebär avseende transponder och färdtillstånd. När tornet är stängt så kommer klubben att bemanna “Saab Radio” på 118.800.

* Saab-tornet uppskattar om piloterna ringer tornet (013-182880) innan man avser flyga under deras öppethållning!

* Malmens flygfält  kan ha extra öppet under helgen.

OBS: Det förväntas ett större ballonguppsläpp från Linköping City omkring klockan 1200.

Klubben kommer att under dagen bjuda alla besökare på Hamburgare. Vi har ett rejält förråd som vi måste bli av med innan vi flyttar. Läsk, glass, kaffe och fikabröd finns till försäljning.

Mer information för besökare finns på vår hemsida!

Tack!

P1050046I fredags så hade klubben avtackning av Carina och Wiktor. Det var Carinas sista dag på jobbet efter 13 år som anställd i klubben. Hon har varit klubbens kontakt utåt då de som haft behov av att få kontakt med någon på klubben oftast kontaktat LFK:s expedition, d.v.s. Carina.

Dessutom har hon skött den dagliga administrationen av LFK i form av löner, fakturor, leveranser av materiel, kontorsutrustning m.m.

Det kommer att bli mycket svårt att ersätta henne och klubbens medlemmar kommer nog att märka en nedgång i den service som vi kan erbjuda medlemmarna framöver. För den ekonomiska administrationen så kommer vi framöver att använda oss av en extern revisorfirma tillsammans med vår kassör och vicekassör. Styrelsen kommer att ta över en del av arbetsuppgifterna, men en hel del måste medlemmarna framöver räkna med att få göra själva.

Wiktor som har tjänstgjort som tekniker och stöttat Håkan i underhållet av våra flygplan har sökt och fått ett nytt jobb och vi önskar honom all lycka till med detta. Vi kommer inte att ersätta Wiktor då det finns planer på att förändra underhållsstrukturen för klubben.

De första ändringarna som vi har gått ut med är att mailen till expeditionen och Carina har försvunnit och i stället ersatts av info-, medlem- och kassor-mailadress där styrelsen kommer att vara kontaktpersoner.

Klubben kommer inte längre att acceptera betalningar för externa bränslekunder inne på klubben. Alla som tankar får betala med kort direkt i Shells bränsleanläggning. Detta ska ändå ändras nästa år när vi har fått den nya tankanläggningen för 91/96 och 100LL färdigbyggd på Norra Plattan.

Vi kommer heller inte att fakturera icke medlemmar, utan betalning sker via vår kortautomat.

Provlektioner och Spaka-självpass beställs och betalas via vår hemsida.

Allt detta är givetvis följdverkningar av de neddragningar klubben fått göra för att rymmas inom de ekonomiska ramar vi har. Minskat flygtidsuttag och ökade myndighets- och bränslekostnader gör att vi måste skära ner på de fasta kostnaderna. Vi tycker att dagens priser är för höga och jobbar för att sänka dem så att medlemmarna ska kunna flyga mer framöver. Fokus ligger hela tiden på att vi skall erbjuda bästa möjliga flygning och bra klubbaktiviteter för medlemsavgiften och timpriserna.

Tack Carina och Wiktor för det arbete ni har lagt ner för klubben genom åren och lycka till framöver!

“Mitt Sommarlov” – Resa till Palanga

I juli genomförde jag en resa med vår PA-28 Turbo Arrow till den litauiska badorten Palanga. Jag har flera vänner som besökt staden, bland annat ett par där ena hälften kommer från Palanga och som alltid spenderar en del av sommaren där. De har alla talat sig varma för staden, och mina förväntningar kändes därför högt uppskruvade när jag reste dit. Samtliga förväntningar överträffades dock! Palanga är en riktig, och för oss svenskar ganska dold, pärla på andra sidan Östersjön. Jag kommer garanterat att resa dit igen nästa år. Jag rekommenderar alla som har tillgång till en resekapabel flygmaskin att resa dit – det är lätt att flyga dit även under VFR! Jag har därför inte skrivit en regelrätt reseberättelse utan fokuserar istället på att ge praktiska tips för den som vill flyga dit.

Milsvida stränder längs med baltiska kusten

Milsvida stränder längs med baltiska kusten (bild från hemresan)

Färdplanering

Min VFR-rutt hade Kungsängen (ESSP) som avgångsflygplats eftersom Saab-fältet var stängt för renovering. Rutten gick till Palanga (EYPA) via följande punkter:

DCT 5815N01701E DCT HANSA DCT ELKOM DCT EVONA DCT DESON DCT LEP DCT RUCAV.

Rutt ESSP-EYPA

Rutten gick alltså genom lettiskt luftrum mellan EVONA och RUCAV. Palangas CTR går ända upp till litauisk-lettiska gränsen. RUCAV ligger på gränsen och kan användas som inpasseringspunkt till CTR om man kommer längs med kusten.

Rutten genom Lettland gick endast genom okontrollerat luftrum klass G. I västra Lettland erhålls FIS genom kontakt med Liepaja Information dagtid. Nattetid är Liepaja Information stängd och man får istället kontakta Riga Control. För frekvenser, se lettisk AIP ENR 6.1-3 (Lower Airspace Chart). Palanga CTR och TMA är kontrollerat luftrum klass C.

Lettland och Litauen använder likt flera andra NATO-länder Flexible Use Airspace, vilket innebär att militären tillfälligt kan reservera delar av luftrummet. Områdena som kan reserveras kallas TSA/TRA och fungerar likt NOTAM-aktiverade D- och R-områden. Reservationerna publiceras vanligtvis kvällen före de träder i kraft i Airspace Use Plan (AUP). Rutten jag använde för min flygning passerade dock inte genom någon TSA eller TRA. Det fanns vid tidpunkten för min flygning även flera aktiva tillfälliga D-områden som alltså inte fanns inritade på VFR-kartorna. Om du ska flyga i Lettland och Litauen, håll därför koll på såväl NOTAM som AUP.

Com/nav med 8.33 kHz channel spacing är i skrivande stund ej krav under FL195 i Lettland och Litauen. Transponder Mode S är i skrivande stund ej krav i Lettland. B-RNAV krävs i båda ländernas FIR över FL95. Ref. AIP GEN 1.5.

Kom ihåg att ange beräknad tid till båda FIR-gränserna i färdplanen, exempel:
/EET EVONA0110 RUCAV0145

Flygningen var okomplicerad och gick helt enligt plan. Bra FIS/ATC-tjänst i Lettland och Litauen.

Praktiska tips

Enroute:

• Vid kontakt med Liepaja Information, avge en fullständig positionsrapport vid varje brytpunkt, till exempel vid inpassering i FIR: “SE-xxx estimating EVONA 1134 FL75 maintaining, next position DESON 1158”.
  • Liepaja Information bad mej kvarligga på deras frekvens ända fram till litauiska gränsen, vilket även i mitt fall var inpasseringspunkt till Palanga CTR. Det upplevde jag som lite stressande men det verkar vara så de gör så jag antar att de koordinerar mellan ATS-enheterna.

Ankomst till Palanga:

• IFR-lik fraseologi används av TWR: “Report field in sight” / “Cleared visual approach RWY xx, report on final”
  • Servicen på flygplatsen är jättebra, men de har också vett att ta betalt för den. Räkna med att bli behandlad som en bizjet-pilot.
  • Marshaller på plattan.
  • Följ taxilinjen 45° vänster inne på plattan, ställ upp flygplanet med nosen ut mot banan på den plats som Marshallern anvisar. Inte helt enkelt att inse vilken taxilinje man ska följa, bifogar därför ett exempel i bild nedan. Jag hamnade felaktigt med nosen mot terminalen…

Rätt väg vid intaxning

Efter intaxning kommer personal från handlingbolaget till flygplanet med ett formulär där de önskar få information om följande:

• Antal passagerare (arr/dep)
  • Behov av bränsle (typ, mängd). Tanka nu eller före avgång?
  • Planerad dag och tidpunkt för avgång. Ring eller maila dem om planerna ändras under vistelsen, så att de kan ha fakturan förberedd när ni kommer.
  • Personalen lotsar sedan besättning och passagerare ut genom terminalen.

Kontaktuppgifter till handlingbolaget (Palanga ground handling agency, kallas ibland endast för “Agency”):

• Tel +370 460 56400
  • ops@palangaground.aero

Avgång från Palanga:

• Gå till handlingbolagets kontor.
  • Två fakturor ska betalas före start:
    • En från handlingbolaget, betalas i kontoret före säkerhetskontrollen.
    • En från luftfartsmyndigheten, betalas i briefingrummet (airside).
  • När briefingrummet är obemannat ska fakturaunderlag fyllas i, formulär finns i briefingrummet.
  • Briefingrummet måste alltså alltid besökas före start!
  • För att komma till briefingrummet måste du gå ut genom terminalen till airside och gå utomhus. Briefingrummet ligger i en angränsande byggnad norr om terminalen. Ingången är märkt med “C”.
  • Av briefing officer får du en packe med papper innehållande NOTAM, väderkartor, samt METAR/TAF för flygplatser längs din planerade rutt. Nice!
  • Normalt högersväng vid start bana 19. Klarering “Right turn out” ges inte vid “Cleared for Takeoff” utan tidigare, tillsammans med övrig klarering som ges under uttaxning. Lyssna noggrant!

Om Palanga

Palanga är Litauens främsta semesterstad, och en mycket trevlig sådan! Jämfört med badorter jag besökt i t.ex. Spanien genom åren är stämningen lugn – trots att det är tätt med nattklubbar, barer och restauranger på huvudgatan syns inte mycket av bråk eller fylleri. Jag kände mej trygg och säker under hela vistelsen där. Turisterna utgör på sommaren den absoluta majoriteten av invånarna i staden. Majoriteten av turisterna var litauer. Det är en blandning av ungdomar, äldre och familjer. Det är rent och snyggt i stan, servicen på restauranger m.m. är bra och korrekt. Alla i serviceyrken talar engelska. Maten är god och vällagad. Prisnivån på mat och dryck är betydligt lägre än i Sverige.

J. Basanavicaus Gatve, Palanga

På sommaren arrangeras många evenemang i Palanga med omnejd, allt från musikfestivaler till ett stort racing-event där en del av motorvägen spärras av för racet. Huvudgatan heter J. Basanavicaus Gatve, den är ett populärt promenadstråk och längs den ligger de flesta av stadens barer, restauranger och nattklubbar. Den leder ned till stranden och till Palangas främsta landmärke som är en lång L-formad promenadpir från vilken man kan betrakta stranden utifrån havet.Stranden är jättefin och sträcker sig milsvitt längs med kusten. Det går att hyra cyklar och cykla över 100 km längs med stranden, norrut ända till den lettiska gränsen.

Stranden i Palanga

Om maten och drycken är billig så kan istället hotellrum vara desto dyrare. Jag har hört talas om priser motsvarande över 3000 SEK per natt vid kort framförhållning. Ett billigare (och vanligare) alternativ är att hyra lägenhet av en privatperson. Även detta kräver viss framförhållning då det kan snabbt kan bli ont om lägenheter vid tidpunkterna för populära event, och då går priserna upp. Man ska även vara medveten om att standarden på lägenheter som hyrs ut kan variera kraftigt. Jag hade tur och fick tag på en toppenfräsch central lägenhet på 2 rum och kök avsedd för 4 personer för under motsvarande 1000 SEK per natt. Om ni är intresserade av att hyra lägenhet kontakta mej så kan jag förmedla lägenhetskontakter.

Valutan i Litauen heter Litas, övergång till Euro planeras närmsta året. Kontanter skaffar man enklast genom uttag i bankomater som finns lite varstans. De flesta ställen accepterar kreditkort. Dvs. det fungerar precis som i Sverige.

Slutligen lite fler bilder:

Plattan, Palanga International

Plattan, Palanga International. Nosen mot terminalen, bilden hamnade typiskt nog i tidningen “15 minutes”! 😉

Piren, ett populärt ställe att beskåda solnedgången

Trevliga restauranger

Tyszkiewicz slott, numer bärnstensmuseum

Šaltibarščiai - en litauisk specialitet

Šaltibarščiai – en litauisk specialitet

Avgångshallen, Palanga International

På väg hem, norrut längs med baltiska kustan

På väg hem, norrut längs med baltiska kusten

av Per Ekhall

På rull igen

IMG_4712I helgen så började vi flytta materiel från nuvarande lokaler till Norra Plattan/GAC. Vi har ett förrådstält uppställt på plattan där vi kommer att mellanförvara materielen fram tills dess att den nya hangaren och klubbhuset finns på plats.

Vi började med det som fanns förvarat i plåthangaren. Detta var framför allt sådant som vi tidigare städat ur tillsynshangaren och trähangaren. Men dessutom så flyttade vi skrovet till SE-KEG. Därmed så blev SE-KEG faktiskt det första flygplanet som fick känna på den nya asfalten på Saab-fältet! (Även om det kanske inte kan räknas som transport helt för egen motor…)

Stor tack till Nicke och Peter som ställde upp och transporterade! Övriga medlemmar ska inte vara oroliga. Det kommer fler tillfällen att hjälpa till med flytten!

Hangarfest

Fly-InFlytten till Norra Plattan/GAC närmar sig med stormsteg och i och med det så närmar sig även rivningen av nuvarande trähangaren.

LFK tänker därför ta tillfället i akt för en sista hangarfest i den nuvarande hangaren. Den 30 augusti så bjuder vi in alla intresserade på fest och Fly-In. Dessutom kommer vi passa på med en lite Flygloppis där vi säljer loss sådant som vi inte tänker flytta med. Kom dit! Nästa år är det för sent…

Vår Fly-In startar 11.00 och som vanligt på Saab-fältet så är det PPR som gäller. Middagen startar 18.00 och kostar 160 kr. Anmälan till Per Wernholm (pwernholm(at)gmail.com) för de som vill vara med på middagen. Inbjudningskortet hittar ni här:Hangarfest

En resa till Ottfjället (uppdaterad)

10524748_10204635779439112_5822392747854316996_nNär jag i våras fick reda på att ett av klubbens flygplan låg kvar på Ottfjället efter ett haveri för 48 år sedan så beslöt jag mig för att resa dit och sätta upp ett minnesmärke på vraket. Dels för att informera andra som upptäcker vraket så att de vet vad som hänt, dels för att visa respekt mot de två medlemmar som omkom i haveriet och få till ett avslut på en händelse som var ett stort trauma för klubben samma år som jag själv föddes.

Jag gick ut med ett meddelande i våras för att se om det fanns fler klubbmedlemmar som var intresserade av att följa med på resan. Men på sommaren är det många andra aktiviteter som lockar och de flesta har svårt att resa bort från familjen under ett par dagar. Till slut så blev det jag och Peter Curwen som tog SE-KIT på en långresa.

10553601_10204548817825126_1810973948631396953_nVi började med att planera resan. Själva resan skulle också bli en upplevelse. En av förutsättningarna var därför bra väder så att vi skulle kunna gå under moln. Vi planerade in ett par stopp på vägen för att besöka nya platser samt bytas av vid rodret. På uppresan så blev första stoppet på Siljansnäs (ESVS). Sedan stannade vi till på Optand (ESNM) för att besöka flygmuseet där. Slutligen stannade vi på Åre Molanda där vi tältade i två nätter. Hemresan gick via Hedlanda (ESNC) och återigen Siljansnäs.

Flygning i fjällmiljö är en utmaning. Vädret kan snabbt slå om. Kring bergstoppar kan rotorer och lävågor uppstå. Det gäller att vara medveten om hur hög terrängen är runt omkring utifall man måste stiga. När jag gör en karta för flygning i Norrland så ritar jag alltid ut vilken lägsta sektorhöjd jag har för varje ben på navigeringen. Jag väljer också att dra navigeringen så att jag följer dalar så att jag slipper komma i närheten av fjälltoppar. Flyger man på lägre höjd så måste man vara medveten om att master och kraftledningar är betydligt högre än de är i södra Sverige.

Med i bagaget så hade vi överlevnadsutrustning för fjällmiljö. Vi valde också att flyga med flytvästar på under hela resan. Anledningen till detta är att det är mycket skog i vissa områden och ont om bra nödlandningsplatser annat än i sjöar. För de ben som gick i fjällmiljö så skickade vi också in färdplaner så att flygräddningen vet var de ska leta om något skulle inträffa.

Den 29 juli så var det dags för avfärd. När vi kom till Norrköping så fann vi dock att vänster landställsdämpare på SE-KIT hade säckat ihop. Vi bad teknikerna om hjälp och de fyllde på kvävgas i bägge landställen. Problemet fixat (trodde vi).

1512795_10204635593114454_1157495513443355536_nResan till Siljansnäs genomfördes i strålande väder. Men när jag skulle landa så kändes dämpningen mycket mysko och det blev en rejäl studs. När vi inspekterade ställen efter landningen så rann det olja från vänster dämpare och bägge dämparna var fullt utfjädrade och stenhårda. Den enda dämpningen vi hade låg i däckens flexibilitet. Vi beslöt oss dock för att fortsätta då teknikerna i Norrköping hade ansett att trycket skulle sjunka efter ett tag. Tyvärr så var flygmuseet i Siljansnäs stängt, så vi nöjde oss med en glass och något att dricka i värmen innan vi åkte vidare.

Nu var det Peters tur att ta över rodret på vägen mot Optand. Fältet är en gammal krigsbas och en kortbana till F4 Frösön. På fältet håller också Östersunds flygklubb till. Vi gick varje fall först in i restaurangen på Teknikland för att få i oss en smula mat efter resan. Jag passade på att testa Bisonhamburgare. Tydligen finns det någon i närheten av Östersund som föder upp amerikanska Bisonbufflar! Fullt OK, men en vanlig hamburgare hade varit lika bra.

Vi pratade en hel del med en anställd på museet. Han var en smula bitter över att Teknikland tog alla inkomster, trots att många besökare kom dit enbart för att titta på flygplanen. Entrebiljetten till teknikland kostade 150 kr och endast 30% gick till flygmuseet. Resten gick till diverse utställningar för att locka barnfamiljer. Flyg- och Lottamuseet är i varje fall värt ett besök för oss flygnördar. Det finns en hel del flygplan som använts för fjällräddning då det varit en av huvuduppgifterna för flyget i Jämtland i alla år. Flyglegenden Gunnar “Spökis” Andersson är också väl dokumenterad, vilket var mycket intressant för vår del då “Spökis” var den som först upptäckte SE-EKK dagen efter haveriet.

10390385_10204635625355260_7413853092255688435_nEfter Optand så var det slutligen dags för sista färdbenet till Åre Molanda. En intressant landningsbana eftersom den även används för sjöflyg. Därför finns det en kaj direkt i banbörjan på bana 27. Inte läge för en minuslandning med andra ord! Vi ställde upp våra tält och började göra i ordning kvällsmaten. Jag och Peter hade valt lite olika princip för maten. Han hade valt fjällvandringsprincipen med frystorkad mat och fick därför ett behagligt stort bagage. Jag passade på att ta med färsk mat som tålde värme eftersom jag ändå tänkte att vi slapp bära på maten på fjället och det var gott om plats i flygplanet. Mitt bagage var därför tre gånger så stort som Peters! Det blev en tidig kväll eftersom vi bägge var trötta efter flygningen. Under natten regnade det kraftigt och åskade en hel del. Det fick mig att fundera över om det var klokt att sova på ett flygfält, men jag lyckade somna om trots det.

1780892_10204635775399011_2318134484534662101_nDagen efter var det åter strålande väder och vår guide Jimmy Dahlström samt Jens Larsson, som är reporter från Östersundsposten, mötte oss på flygplatsen för transport till Ottfjället. Vandringen upp för fjället tog ca en timme. Jens, som skulle ställa upp i fjällmaraton nästa vecka, och Peter,  som är van fjällvandrare, höll bra tempo medan jag och Jimmy sackade efter en smula. Mer löpning och mindre bilåkande framöver för min del med andra ord.. Till slut kom vi i varje fall upp till toppen där vi hade en strålande utsikt över Jämtlandsfjällen.

10417467_10204635790759395_8464413979667467207_nStrax nedanför toppen så kom vi slutligen fram till SE-EKK. Det är förvånansvärt att se ett flygplan i så bra skick efter 48 år på fjället. Genom åren så har besökare samlat ihop d utspridda delarna från haveriet så att de nu ligger och ser ut som ett komplett flygplan. Detta har lurat många som sett vraket från luften. Från början låg kroppen upp och ned och vingarna en bra bit från övriga flygplanet. Motorn, som är för tung för att flytta, ligger fortfarande kvar ca 50 meter bortanför och på en högre höjd än resten av flygplanet. Av sprickorna att döma i motorn så snurrade propellern vid nedslaget.

Sture har fått tag på haverirapporten som analyserat i detalj vad som hände med SE-EKK. Den kommer att skickas till LFK inom kort och kommer att läggas ut på vår hemsida.

10568890_10204635792999451_2058304484780553257_nSå blev det dags att sätt upp vårt minnesmärke. Jag hade tagit fram en aluminiumplatta där jag graverat in följande text: Den 16 december 1966 havererade på denna plats en Beechcraft M23 Musketeer med registrering SE-EKK. Planet var på väg från Luleå till Linköping. I haveriet omkom de bägge piloterna: – Uno Norrbom, – Ingvar Hallerfelt. Kamraterna i Linköpings Flygklubb reste denna minnestavla 2014.” Plattan popnitade jag fast strax bakom registreringsbeteckningen där skrovet såg bäst ut. Förhoppningsvis kommer minnesplattan att hålla lika länge som flygplansdelarna.

Jens intervjuade oss och frågade varför vi hade gjort denna resa. Jag svarade att nu när klubben håller på att göra sig av med våra gamla lokaler så är det viktigt att vi kommer ihåg vår historia. Dessutom så är det nyttigt för oss piloter att lära av haverier för att undvika att begå samma misstag själva. Det känns skönt att visa respekt för våra klubbkamrater som dog här för så många år sedan och läka ett gammalt sår i klubbens själ.

Ett stort tack till Jimmy Dahlström som kontaktade oss i våras efter att han hittat SE-EKK! Han mötte upp och skjutsade oss till Ottfjället trots att hans flickvän var planerad att föda deras första barn i dagarna. Hoppas allt gått bra med födseln och att bilen hämtat sig efter resan upp på berget!

10361020_10204635847280808_401646500898457402_nPå hemresan så stannade vi i Hedlanda där vi pratade med de som driver flygplatsen. Det är kul att det finns folk som orkar med detta. Men samtidigt är det mycket svårt för dem att få budgeten att gå ihop. Ytterligare ett skäl för oss privatflygare att åka ut på resa och besöka dessa flygplatser så att vi visar att de behövs och stödjer deras ekonomi genom att handla mat och köpa bränsle. Själv så beundrade jag det fina “flygledartornet”. Precis ett sådant vill jag att vi bygger på det nya klubbhuset så att vi får en utsikt över Saabfältet. Givetvis i kombination med en uteplats där man kan fika på sommardagar.

Sista stoppet blev Siljansnäs. Det blåste kraftigt och vindriktningen gav upphov till en hel del turbulens över skogskanten när vi landade bana 32. Sista spiken i kistan för den stackars stötdämparen på SE-KIT. När vi taxade in över gräset så var det inte mycket till dämpning kvar. Vi hade en intressant diskussion med personalen på Siljansnäs. I området finns det många flygplansvrak från andra världskriget och en flyghistoriker vid namn Bengt Hermansson anordnar resor till dessa vrak. Jag ska kontakta honom och se om vi kan få till någon visning. Alternativet är att åka ner till Varberg där de numera renoverar en Heinkel 111 som de hämtat upp från fjällen. Bengts samlingar finns numera i Norge. Kanske också ett ställe som är värt att besöka i framtiden? Bengts fokus ligger på militära vrak, men han är säkert även intresserad av SE-EKK.

983752_10204635865721269_8831766461889196618_nTill sist så var det bara ett ben kvar på vår resa. Fortfarande kanonfint väder. Jag hade sett att klubbens brandflygare haft ett strålande resultat denna vecka med många upptäckta bränder. Vi kunde ju inte vara sämre! På vägen så hittade vi två skogsbränder. En i Ramsnäs och en i närheten av Norrköping. Men till slut var vi i varje fall tillbaka där vi började och parkerade SE-KIT utanför klubbhuset i Norrköping. Nu får hon vila ett tag till dess att stötdämparen blivit lagad.

Summering: En mycket trevlig flygresa som jag rekommenderar för övriga klubbmedlemmar. En terräng olik den vi i vanliga fall flyger över och landningsbanor som har sina olika utmaningar. Dessutom finns nu ett LFK-monument på Ottfjället som är ett intressant resmål för de medlemmar som gillar att vandra i svenska fjällen.

Fler bilder finns på Facebook.

Uppdaterat 14-08-02

Kommer vraket att få ligga kvar framöver? Frågan har varit upp på Länsstyrelsen i Östersunds bord ett antal gånger då det ligger mitt i ett naturreservat. Det har funnits planer på att lyfta ner det med helikopter från F4 i Östersund på den tiden flottiljen fanns kvar. Men eftersom all olja och bensin runnit ut för många år sedan och vraket ligger otillgängligt till så har det prioriterats ner.

Uppdaterad 14-08-12

Nu har ÖP haft sitt reportage om vår resa till Ottfjället. Ett videoreportage går att hitta här. Sedan har jag fått tillstånd att lägga ut reportaget så att ni medlemmar kan ta del av det.

ÖP reportage Ottfjället Del1

ÖP reportage Ottfjället Del2

Sture har rotat i Riksarkivet och fått tag på haverirapporten från utredningen av vad som hände med SE-EKK. Huvudteorin är att man låste på fel NDB-fyr och att kompassen inte var devierad vilket resulterade att piloterna inte märkte att de styrde åt fel håll.

Haverirapport SE-EKK

Tyvärr har vi inte fått bilagorna ännu, men Sture kommer att försöka få tag på även dessa.

Uppdaterad 14-09-06, 22:16

Nu har Sture fått tag på bilagorna till SE-EKK haverirapport. Här finns bl.a. intervjuer med olika vittnen, bilder från när vraket hittades, en beräknad färdväg samt rapporterna från undersökningen av flygplanets navigeringsutrustning.