Flygäventyr till Vemdalen

Nedanstående text är skriven av Daniel Lindqvist.

Lördag den 21 augusti var det dags att starta från bana 29 på Linköping för vad som ska bli mitt längsta flygäventyr hittills. Destinationen var Hedlanda i Vemdalen. En sträcka som tar ca 8 timmar med bil men som idag är beräknad till endast 3 timmar med klubbens PA-28, SE-KIT även med en motvind på ca 15 knop.

Vi som åker iväg på det här äventyret är tre kollegor som jobbar tillsammans på Saab. Jag som skriver heter Daniel, jag tog flygcert här på LFK i början av 2020 men har flugit UL-B sedan 2016. Med mig har jag Niclas som tog sitt certifikat i slutet av 2019 men har sin bakgrund i segelflyg och Ola, som inte har certifikat men som har flugit en hel del radiostyrt och låter rätt så sugen på att ta flygcert han med. Gemensamt är att vi alla har ett stort flygintresse och är taggade på ett äventyr.

Färdplan från Linköping till Hedlanda. (Image courtesy of SkyDemon.)

Fulltankade och med tre personer plus packning var vi nära max startvikt när vi startade från Linköping strax innan 9 på morgonen. Sträckan till Vemdalen var Niclas pilot in command. Jag och Niclas har flugit mycket med varandra och jag tycker vi har ett bra samarbete i cockpiten. Vi brukar dela på uppgifter och den här flygningen fixade Niclas starten och landningen medans jag flög själva sträckan. Anledningen är att efter 3 timmar flygandes rakt fram så kan man bli lite slö så då är det bättre att piloten som fixar inflygningen och landningen pigg och allert.

Vi la vi oss på 5000 fot för att det verkar ge lägst motvind samtidigt som vi kommer över molnen vilket betyder lugnare luft, något som är trevligt när man flyger långt. Klubbens äldre PA-28or har relativt nyligen uppgraderats med en sprillans ny GPS och audio panel. Just audio panelen möjliggör parkoppling med mobilen via bluetooth. Så vi kunde lyssna på gamla rocklåtar hela vägen upp, mycket trevligt när man ska sitta så pass länge i planet (listan bör vara i offline läge då täckningen inte är den bästa).

När vi dagen innan ringt till Ragnar som sköter Hedlanda flygfält förvarnade han oss att det förekommer modellflyg på flygplatsen. Mycket riktigt såg vi att det står ett gäng på flygplatsen när vi gör en överflygning, de har lyssnat på oss via radion så alla är på marken och väntar på att vi ska landa. När vi kommit ner på marken dröjer det inte länge innan de startar och då inser vi att det är radiostyrda flygplan med en riktig jetmotor. Det låter som när Gripen flyger en uppvisning (fast lite lägre volym), och de “små” planen kan vända otroligt snabbt. Jag skulle inte bli förvånad om de flyger snabbare än den PA-28 vi flugit dit i.

Efter flyguppvisningen och en lunch på flygplatsen var det dags att åka taxi till Vemdalsskalet där Niclas familj har en stuga vi fått låna. Vi blir inte speciellt långvariga i stugan då vi bara byter om och beger oss ut på en fjällvandring på ca 1 mil. Turen gick upp mot jägarstugan och sedan vidare till Fallmoran. Vandringen bjöd på vackra vyer glatt humör och blöta skor.

Fikadags! (Foto: Daniel L)

Efter en lång vandring, god middag på BKK kitchen och diverse kortspel i stugan var det dags att lägga sig. Nästa dag skulle bjuda på flygning bland berg och stopp i både Idre och Siljansnäs på vägen tillbaka.

Dag 2 vaknade vi upp till en himmel täckt med moln vilket inte inte riktigt stämde överens med prognosen, som lovade strålande sol. Något man har lärt sig efter några år av flygande är att prognoser ljuger ibland. Som tur var så såg molnen tunna ut och de brukar försvinna rätt snabbt efter det börjar spricka upp lite. Molnbasen var också relativt hög på ca 4500 fot.

Dags att bege sig upp i det blå (grå) igen. (Foto: Niclas B)

Väl framme vid flygplatsen igen så hade himlen börjat spricka upp. Idag var det min tur att var pilot in command och planen för den här flygningen var att flyga norrut mot Lunndörrsfjällen och därefter gå söderut för att landa och äta lunch på Idre flygplats. Väl uppe i luften var de flesta moln borta och vi kunde direkt efter start se fjälltopparna vid horisonten. Att flyga bland berg är något jag gjort vid fem tillfällen nu men det är lika vackert varje gång. När vi kommer närmare ser vi att det är moln i dalgången som vi tänkte flyga igenom. Så istället väljer vi att flyga längst med bergskedjan, något som också är en otrolig natur-/flygupplevelse. Här är det nog bäst att jag låter bilderna tala för sig själva.

Vackra vyer över Lunndörrsfjällen. (Foto: Daniel L)

Flygningen fortsatte mot Idre vilket bjöd på en vacker inflygning övers samhället. Vi landade efter strax över en timme i luften. Här blev det bara ett snabbt stopp för att äta lunch innan det bar iväg till dalarna och Siljansnäs.

Niclas tog flygturen till Siljansnäs vilket tog ca en timme. Vi parkerade vid klubbhuset och tog en snabb fika innan vi gick och kollade på airparken. En airpark innebär att personer bor vid flygplatsen, man kan alltså taxa in till sina hus med sina egna flygplan. Det var rätt surrealistiskt att gå omkring i vad som liknade ett “vanligt” bostadsområde men istället för garage var det hangarer och istället för bilar på uppfarten stod det flygplan. Riktigt drömliv att bo där. Det går även att hyra cyklar i närheten av flygplatsen och utforska resten av samhället men det är ett äventyr för någon annan dag.

Siljansnäs airpark.

Sista sträckan till Linköping flög jag, totalt blev det närmare en och halv timme i luften. Vi la oss på 8000 fot för att fånga mer medvind och återigen för att komma över molnen och såklart lyssnade vi på fler rockklassiker.

Det blev en riktig händelserik helg som bjöd på flera natursköna upplevelser, spännande nya flygplatser och inte minst 6,7 timmar i luften.

Tre frågor till Mattias Ahlström

Detta är ett inlägg i serien medlemspresentationer. Syftet är att skapa inspiration, för både nuvarande medlemmar och blivande piloter, genom att visa glädjen i flygandet samt uppmuntra till nya utmaningar och fortsatt lärande.

Vad fick dig att börja flyga och när var det?
Ända sen jag flyttade till Linköping har jag sneglat på flygutbildningen på LFK men varje gång övertygat mig själv om att jag inte hade tid eller ekonomi för att kunna ta tag i det. Sen kom pandemin under 2020 och i stort sett alla andra aktiviteter blev inställda, helt plötsligt fanns det utrymme i både schema och budget! Nu fanns inga ursäkter kvar och jag anmälde mig till höstens PPL-kurs. En första flyglektion bokades in lite försiktigt, det gav ordentlig mersmak och resterande pass kom och gick innan jag visste ordet av.

Humöret på topp strax efter start i Hultsfred. (Foto: Mattias A)

Vilket är ditt bästa flygminne?
Alla mina flygminnen är från utbildningen på LFK, men något fint hände på min EK-långnav. Schemat blev sådant att jag fick göra den på en lördag, rutten var Oskarshamn -> Hultsfred -> Jönköping och under planeringen kom vi fram till att det bästa nog var att göra fullstopp i Hultsfred och äta en medpackad lunch då Jönköping var stängt. På Hultsfred var asfaltsbanan upptagen av någon form av motorsport men det fanns ett grässtråk vid sidan av så om jag kunde tänka mig att landa där var jag välkommen. Sagt och gjort, väl på marken taxade jag in till flygklubben och parkerade på gräsmattan utanför. På terrassen utanför klubbhuset satt ett gäng och fikade; “Är det okej om jag står här?” frågade jag lite försiktigt, det var inga som helst problem 🙂 Sällskapet visade sig vara segelflygare från Gotland och jag fick lära mig mycket nytt om både segelflygning och hur det är att flyga på Gotland. Tre saker som verkar finnas på alla flygklubbar: flygare med otrolig erfarenhet, god stämning och fika!

Vad har du för mål kommande året?
Under det här första året med cert vill jag komma upp i minst 100 loggade flygtimmar. Det är en jämn och fin siffra men innebär också att jag fortsätter hålla ungefär samma takt som under utbildningen. Nya flygfält ska besökas, stora och små, och det ska fikas på flygklubbar runt om i landet 🙂 Jag ser fram emot att utforska den här nya världen som öppnats upp för mig.

Tre frågor till Olof Persson

Detta är ett inlägg i serien medlemspresentationer. Syftet är att skapa inspiration, för både nuvarande medlemmar och blivande piloter, genom att visa glädjen i flygandet samt uppmuntra till nya utmaningar och fortsatt lärande.

Vad fick dig att börja flyga och när var det?
Jag är uppväxt med flyg då min pappa var pilot i flygvapnet, så det har alltid varit en ganska naturlig del av mitt liv. Han flög diverse olika flygplan genom alla år, såsom Venom, Draken, Lansen, DC 3, Metro (Cigarren), Caravelle och Saab 340 (Regeringsplanet). Jag har många härliga minnen från min uppväxt, allt från att jag satt i sandlådan och han passerade på låg höjd i Draken, till att jag fick hänga med på fällning av fallskärmsjägare med DC3:an eller på ett spaningsuppdrag över Östersjön i Caravellen.

Sen är ju steget ganska stort att ta sig från “passagerarstolen” till att själv sitta bakom spakarna, Tanken har funnits ganska många år och jag påbörjade min flygresa ganska sent i livet, men bättre sent… Fick en 50-års present av familjen: “Vill du köra folkrace eller flyga?” Valet var inte alls svårt och svaret kom direkt. Jag vill flyga, så klart! Tog en provlektion med Tommy Lindström 2019-06-19, sen var det kört. Anmälde mig till PPL-kursen som startade hösten 2019 och efter det var det bara att köra på med teori och flygning. Jag bestämde mig innan kursen att detta skulle ha högsta prio till dess att jag blev klar. Flög upp exakt 8 månader efter min första “riktiga” lektion som var i oktober 2019, vilken känsla!!!

Vilket är ditt bästa flygminne?
Jag har flera bra minnen. Att flyga EK är givetvis ett minne för livet, känslan att göra det egna “riktiga” flygpasset efter uppflygning var också häftigt. Jag har under mitt första år flugit ganska mycket och försökt variera mig med allt från lokal flygning, till att besöka andra flygplatser/orter och göra egna flygträningspass för att hålla flygtrimmet uppe. Det finns ju hur mycket som helst att lära sig vilket är oerhört inspirerande och roligt. Att kunna välja vart man vill flyga ger ju en frihetskänsla som är svårslagen. Ett minne som ligger högt på listan är min första tur till Visingsö tillsammans med frugan en varm augustidag, blev uppskattat med bad, fika och present på bröllopsdagen 😊

Första flygningen till Gotland/Visby tillsammans med Mattias P var också en höjdare, sjukt att landa på Gotland efter 57 minuter i luften. Fokus har också varit att genomföra ett antal utflykter under året, Eskilstuna, Örebro, Västervik, Ölanda/Byxelkrok, Hultsfred mm.

Olof, framför IUD, på parkeringen i Visby (Foto: Mattias Pettersson)

Vad har du för mål kommande året?
Jag vill fortsätta utvecklas, besöka fler platser vilket är enormt lärorikt, samt göra nya saker inom flyget. Ett annat mål är att ta mörkerbehörighet, vilket tyvärr blev inställt förra året pga. av Covid-19. Jag har även gått med i FFK för att få lite nya utmaningar, allt är klart förutom PFT. Så det som ligger närmast med tanke på upparbetad flygtid, är brandflyg. Jag har skickat ut ett antal krokar och hoppas få napp någonstans. Jag kommer fortsätta flyga året runt och hålla ungefär samma antal flygtimmar som jag hade 2020.