Lazarus, res dig upp och flyg!

Klubbens Cubprojekt SE-KEG, har stått still ett tag. Vingar och roder har dukats om, men inte målats ännu. Skrov och vingar har sedan dess stått i hangaren och i stället har Jungmannprojektet fått låna bygglokalen mot att de byggde en målarbod som Cubprojektet skulle kunna dra nytta av.

Nu har klubben äntligen fått tag på någon som är villig att driva projektet igen. Det är Lars Theodorsson som tar kommandot!

Igår kväll så började klubbmedlemmarna att göra ordning i bygglokalen. Målarboden demonterades och ställdes in i byggförrådet. Förrådsutrymmet där vi förvarat delarna till Cuben städades ur och vi började montera upp hyllor för att bättre kunna förvara delarna.

Sedan så knuffades SE-KEG in i värmen igen. Nu börjar renoveringsarbetet. Avdukning av skrov står på schemat. Sedan ska det inspekteras, sprickundersökas, grundmålas och dukas på nytt. Ny Cubgul färg ska målas på skrov och vingar. Ny radio och ny transponder ska monteras in och till sist ska alla delar sättas ihop igen till ett fungerande flygplan.

De som är villiga att ställa upp i renoveringsarbetet samlas på klubben onsdagskvällar 18.00. Välkomna!

P.S: Om ni vill flyga in er på sporrhjul, eller bara fräscha upp gamla kunskaper så finns det möjlighet att hyra in LFSK Supercub SE-GCM för skolning via LFK. GCM tillbringar vintrarna i vår hangar och somrarna på Finspångfältet. När man sedan är influgen så går det att hyra SE-GCM genom att bli medlem i LFSK för att friflyga och bygga upp kunskap för att sedan kanske bli bogserförare åt LFSK.

Dags för julgran 2017

Förra årets Julgran blev tyvärr inställd, men 2015 och 2014 så fick LFK till fina granar anpassade för oss piloter.

Nu är det dags att ställa fram det flygande julpyntet igen! Igår kväll så samlades därför ett antal hugade julgranspiloter för att planera flygningen.

Beroende på väder så kommer rutten att gå Saab – Linghem – Ekängen – Berg – Borensberg – Skänninge – Mjölby – Malmslätt – Linköping – Saab.

Vi siktar på ett första försök söndagen den 10/12 med start runt 13.30. Om vädret inte passar så är reservdagarna den 16/12 och 17/12 med samma starttid.

OBS: På mötet så planerade vi med första försöket den 9/12, men då LFK anordnar KSAK regionsmöte samma dag så beslöt klubben att flytta till 10/12.

Upp i luften med Young Pilots

Tillväxten på framtida piloter är mycket viktig för allmänflyget i Sverige och inte minst för Linköpings Flygklubb. För två år sedan så gjorde LFK ett försök med att starta igång en ungdomsutbildning. Tanken är att vi kommer att dra igång verksamheten igen efter jul.

En stor ungdomsorganisation med flyginriktning är FFK Young Pilots. De bedriver sommarläger och har också en utbildningsverksamhet med lokala grupper spridda runt i Sverige. I Östergötland finns det ännu ingen lokal Young Pilots verksamhet, men det finns många ungdomar som är eller har varit medlemmar.

I tisdags förra veckan så anordnades en dag där piloter verksamma inom den lokala FFK verksamheten erbjöd Young Pilots ungdomar att komma upp i luften.

Dagens inleddes med teoriutbildning i form av meterologi, navigering och flygplanskunskap. Efter det en gemensam lunch i klubbhuset och sedan flygning i LFK PA-28:or SE-IUD, SE-KMH och MVFK Bulldok SE-MEK. Det blev en kortare navigeringsrunda norr om Saab kontrollzon där ungdomarna fick pröva på att navigera och följa flygningen på karta, samt pröva på att spaka flygplanet (för den som hade tur i lottningen att hamna längst fram).

Sammanfattningsvis: Kanonväder och en mycket trevlig flygdag!

Nu får vi se om Young Pilots kommer att starta en lokal verksamhet i Östergötland. Det vore mycket trevligt om de skulle vilja hålla till i vår klubblokal. Vi visade runt på de möjligheter som finns i klubblokalen med mötesrum och simulator. Sedan inte minst allt flygrelaterat som finns i Linköping. På så sätt så får vi ett naturligt nästa steg med vår egen ungdomsutbildning för 13-15 år, vidare in i Young Pilots för 14-25 år och sedan segel- eller motorflygsutbildning.

Hangarsopare De Luxe

Hangarsopare eller Flygmalaj var lite nedlåtande benämningar på de värnpliktiga soldater i Flygvapnet som inte höll på med teknik och flygplan.

Den kanske mest kända hangarsoparen är Flygsoldat 113 Bom. Han ses ofta stående med kvast utanför hangaren och tittar på flyglanen i luften.

Nils Poppes filmer om Fabian Bom roade många svenskar på bio. En av dessa utspelade sig på F 18 i Tullinge och där iklädde sig Poppe rollen som Flygsoldat Bom.

Vintern är nu i antågande även i Linköping. För oss privatflygare så innebär det mörka kvällar och färre möjligheter att flyga. Då ges det i stället tid att putsa på flygplanen, göra i ordning klubbhus, delta i klubbkvällar och givetvis städa ur hangaren. Vi piloter kan med andra ord vid behov även vara Hangarsopare!

Förra helgen var det klubbgemensam städning. Vi skurade golven i klubbhuset och rensade runt flygplanen i hangaren. Hangarsoparna kom fram, men som tur väl är så har vi en industridammsugare som fick samla upp högarna.

Det var många medlemmar som ställde upp, så det gick snabbat att få ordning. Vi städade även upp på plattan och ställde undan förankringsblocken för att underlätta för vinterns snöröjning.

Nu ser det snyggt ut i hangar och klubbhus och flygverksamheten kan ta nya tag inför säsong 2018!