Den 22 augusti så är det dags för invigning av nya klubbområdet. Kom dit och titta på våra nya lokaler och flygplan. Vi välkomnar alla besökare, till fots, till bil och givetvis också med flygplan! För besökande piloter så hänvisar vi till de regler som gäller avseende PPR m.m. på vår hemsida. Vi kommer inte vara helt färdiga med klubbhuset, men det mesta kommer att vara på plats. Förhoppningsvis så har även IAPS sin nya underhållshangar rest.
Klockan 11.30 så inviger Linköpings Borgmästare Helena Balthammar området.
Vi kommer att under dagen ha öppet hus och Fly-In för besökare där vi serverar hamburgare och fika. Vi kommer att presentera vår planerade ungdomsutbildning samt också våra flygutbildningar för intresserade blivande piloter. Även Segelflygklubben och Fallskärmsklubben kommer att vara på plats och presentera sina verksamheter.
Samma helg så arrangerar Malmens Veteranflygklubb Saab Safir 70-års Fly-In, så det kommer att vara gott om flygplan på plattan. Om vädret håller så planerar MVFK även med en liten flyguppvisning.
Som grädde på moset så är det samma helg också avslutning på Linköpings Stadsfest, så det finns en hel del att göra i Linköping. För nya besökare eller vanliga flygnördar så rekommenderar vi givetvis också att passa på och besöka Flygvapenmuseum.
På kvällen så har vi en klassisk hangarfest med liveband. Kostnad ca 250-300 kr/person. Anmälan till info@lfk.se.
Låt detta bli starten på en nytändning i klubben. Vi har ett av Sveriges bästa klubbhusområden och vi har ett av Sveriges lägsta flygtimpriser!
Vi behöver hjälp från medlemmar under dagen! De som under året har hjälp till med flytt och bygge samt på invigningen kommer att få gratisbiljett till kvällens fest. Anmälan till styrelsen.
Linköpings Flygklubb har idag ca 300 medlemmar, men medelåldern är hög. Tyvärr så har kostnaderna för flygning ökat bl.a. p.g.a. myndighetskostnader och bränslepriser, vilket framför allt avskräcker yngre som har sämre ekonomi under studier m.m. Medelåldern blir därför högre och högre.
På EAA Fly-In i somras så syntes det extra tydligt då allt för många var gråhåriga pensionärer som inte längre flög. Frågan som vi måste ställa oss är var håller nästa generation piloter hus? Var är killarna och tjejerna som hänger runt fältet bara för att få se flygplan och heja på piloterna? De finns ju trots allt någonstans där ute, vilket besökssiffrorna påå årets flygdagar pekar på. I Linköping är dock vare sig Flygvapenpojkar eller FFK Young Pilots särskilt aktiva. I år har dock Flygvapnet för första gången på länge hållit ett sommarläger för Flygungdomar i Linköping. LFK har tidigare år samarbetat med bl.a. FFK för att flyga ungdomar.
Det finns bra exempel runt omkring i Sverige. FFK anordnar varje år ett ungdomsläger på Bunge. I Eslöv samarbetar man med kommunen inom ramen för Eslöv Unga Vingar där man bl.a. erbjuder alla ungdomar mellan 15-17 gratis flygning.
Vi har haft bra verksamheter även inom vår flygklubb. LFK har tidigare haft en modellflygsektion. Det var ett bra sätt att rekrytera ungdomar. Den har dock inte varit aktiv på många år. Men numera så finns det nya typer av modellflyg med VR-hjälmar m.m. som borde attrahera fler. Vi hade intresserade ungdomar som hängde på klubben och hjälpte till mot att då och då kunde få följa med någon av piloterna i luften.
Linköpings Flygklubb, Linköpings Segelflygklubb och hemmabyggarna i LiP, som får representera EAA, höll i förra veckan ett möte där vi diskuterade ett upplägg på en möjlig ungdomsutbildning i flygklubbarnas regi.
Tanken är att under vintern 2015/16 dra igång ett antal kvällar i veckan där vi erbjuder ungdomar olika flygrelaterade aktiviteter. Vi kommer att ha en grundläggande flygteoretisk utbildning baserat på delar av segelflygsteorin. Vi tittar på flygplan i hangaren. Vi kommer att bygga modeller. Vi kommer att flyga simulator. Vi kommer att ha studiebesök på Flygvapenmuseum, flygteknikerskolor och Försvarsmakten. Vi kommer slutligen, när vädret blir bättre framåt våren, att ha pröva-på-helger där ungdomarna får ett pass i segelflyg och i motorflyg.
Tanken är att detta ska vara en introduktion för ungdomar i åldern 15-17 år och att de sedan ska fått upp intresset och välja att hoppa på utbildning till segelflyg eller motorflyg. Eller varför inte en utbildning till flygtekniker eller pilot i Flygvapnet?
Vi hoppas på samarbete med kommun och flygteknikbolag i Linköping som vill marknadsföra sig och locka ungdomar att söka jobb inom flygbranschen.
Vi kommer att presentera denna ungdomssatsning i samband med invigningen av nya klubbhusområdet den 22 augusti. Sprid denna information så att vi får dit så många intresserad ungdomar som möjligt. Om ni medlemmar är intresserad av att hjälpa till som instruktörer så hör av er till styrelsen.
För en vecka sedan så besökte jag Flygets Dag på Almedalsveckan. Det var en mycket trevlig resa i kanonfint väder. Vi startade tidigt på morgonen för att hinna till föreläsningarna. Det blev lite förseningar då loggboken till SE-KII hade försvunnit, men till slut så hittade vi den i väskan i flygplanet.
På med flytvästar och in med en livbåt i bagageutrymmet, sedan så fick vi utflygning raka vägen mot Visby. Över på Östgöta Kontroll och stigning till 5000 ft. Mycket fint väder med sikt nästan över till Gotland när vi passerade kusten. Landning på Visby flygplats och parkering vid flygklubben. Jag fick då reda på att de fortfarande hade lediga rum till uthyrning för 300 kr/natt, något som kan vara värt att utnyttja kommande besök. Vi hade ett rum bokat i centrala Visby, så vi förankrade KII för natten och gick in till staden. Cyklar för utlåning vore bra. Det ska vi se till att fixa till vår flygklubb framöver så att besökare kan låna dem vid behov…
Almedalsveckan är intressant att besöka. Frågan är vilka det är som är mottagare av politikernas och lobbyingorganisationernas budskap? Det verkar i varje fall vara mest reportrar som tycker att en vecka på Gotland mitt i sommaren är ett trevligt tillfälle för att skriva ett politiskt reportage.
Det talas allt för ofta enbart om flygets miljöpåverkan utan att väga in de fördelar som flyg innebär. Snabba transporter av viktiga/dyra material samt persontransporter som ökar samarbetet med omvärlden. För att inte tala om all turism, något som många länder i tredje världen faktiskt lever av.
Hor viktigt är flyget för dagens samhälle? Jag blev själv påverkad av det stora vulkanutbrottet på Eyjafjallajökull för några år sedan som stoppad all flygtrafik i norra Europa. Resultatet blev kaos när resenärer skulle bokas in på annan transport. Jag satt på tåg i nästan två dygn för att komma hem till Sverige. Det var helt slut på hyrbilar när vi kom till Helsingborg och folk försökte muta personalen på hyrbilsfirman för att få tag på någon reservbil. Läs den här intressanta artikeln på Wikipedia om påverkan på flygtrafiken. Denna händelse bevisar tydligt hur beroende samhället är av flygtransporter.
Jag lyssnade också på Maria Ågren, VD på Transportstyrelsen. Hon pratade om risken för utflaggning och att Transportstyrelsen skulle arbeta för att sänka myndighetskostnaderna samt vara transparenta för vad dessa kostnader består av. Hmm… det är kanske dags att skicka ett nytt brev till Transportstyrelsen. När LFK gjorde det för två år sedan för att få reda på varför simulatorcertifieringen höjts från 7500 kr/år till 35000 kr/år fick vi aldrig något svar. Men med utlovad ökad transparens så kanske vi nu skulle få svar på denna fråga. Utflaggning är ett reellt problem för svenskt flyg. Det är bara att titta i vår klubb. Det börjar öka med medlemmar som skaffar utländskt certifikat och som väljer att behålla sina flygplan i utländska register. Vi har i klubben reducerat våra verksamhetstillstånd och lämnat in AOC, CAMO och Part F verkstad. Det enda vi har kvar just nu är vårt ATO för att bedriva skolning. Men varför inte lägga alla svenska flygskolor under t.ex. ett gemensamt baltiskt ATO? Vi ser också hur flygtidsuttaget minskar i hela Sverige och kämpar för att vända denna trend. Myndighetskostnaderna måste sänkas och det måste skapas en ökad förståelse för allmänflyget uppe hos beslutsfattarna. Både på politisk nivå och hos Transportstyrelsen.
Slutligen så var jag på en trevlig presentation om förarlösa flygplan. Vi ser mycket som händer just nu och flygtrafiken har råkat ut för ett antal incidenter med små förarlösa flygplan som kommit in i kontrollerat luftrum. Personligen så tror jag mycket på den nya tekniken, men inte att den kommer att ersätta allt flyg på många år. En av anledningarna är att piloten är mycket duktig på att ta hand om oförutsedda händelser. En dator kan göra det den är programmerad för och inget mer. Blir det fel på en sensor så tolkar den omvärlden fel. Ta exemplet med haveriet med Air France Airbus A330 som havererade utanför Brasilien. Felet bestod i att ett pitotrör frusit igen och gav falsk fartinformation till piloten. Ett förarlöst flygplan hade troligtvis reagerat på samma sätt som piloten. Men nu kunde man i varje fall lägga mycket av skulden på piloten och Air France utbildning. Med ett förarlöst flygplan i samma situation hade all skuld hamnat på tillverkaren. Frågan är vilken tillverkare som är beredd att ta detta ansvar? Men för rutinuppgifter som t.ex. inspektion av kraftledningar så har förarlösa flygplan en klar framtid. Frågan är bara hur vi privatflygare ska samsas med dessa? Samma sak med militärflyget. Vi opererar trots allt på ungefär på samma höjder.
Mellan föredragen så blev det givetvis tid över för en glass eller två, lite Saffranspannkaka och smaskiga Lammburgare. Samt ett par timmars latande på en filt vid stranden.
Alla medlemmar i klubben borde åka till Gotland lite då och då. Det är ca 1 timmes resa och med SE-KII så innebär det en kostnad på 950 kr, d.v.s. 1900 kr t.o.r. Då kan man dessutom vara 4 personer med lite bagage. D.v.s. 500 kr per person för en resa till Gotland. Det blir inte särskilt billigare med bil och båt! Med bil är det 167 km till Oskarshamn från centrala Linköping. Bilkostnaden blir ca 25 * 16,7 * 2 = 835 kr. Billigaste biljetten med Gotlandsfärjan ligger på 875 kr. Totalkostnaden hamnar på 1710 kr. Då får man dessutom ha i bakskallen att en sådan lång resa kräver något matstopp på vägen vilket ökar resekostnaderna.
För att inte tala om tid. Det tar 2 h att köra bil mellan Linköping och Oskarshamn om man inte bryter mot hastighetsbestämmelserna. Sedan tar färjeresan ca 3 h. Med tidåtgång för ombordstigning m.m. så får man nog räkna med sex timmar från Linköping till Visby. D.v.s. total 12 h t.o.r att jämföra med 2 h med flygplan!
LFK uthyrningsregler säger att man debiteras minst 2h flygning per 24 timmars period. Men eftersom en resa t.o.r. Gotland tar två timmar så är det helt OK att åka iväg en fredag eftermiddag för att äta middag i Visby, sova över på Hotell och sedan åka tillbaka på lördag eftermiddag.
Vill man stanna en hel helg så kan en tur till Bunge och besöka det lilla flygmuseet där vara en trevlig förlängning på resan för att utnyttja de extra 2h som uthyrningsreglerna kräver.
Många ungdomar som önskar bli piloter har tidigare avskräckts av de stora kostnaderna. Utbildningen bestod då i stort sett av två delar, PPL – Private Pilot License med en kostnad på ca 100.000 till att få ett certifikat och IR – Instrument Rating med en ytterligare kostnad på ca 100.000. Varje steg innebar för många ur ekonomisk synpunkt ett för högt trappsteg att kliva upp på.
På senare år så har dock utbildningsreglerna sakta men säkert börjat ändras till det bättre. Det har tillkommit ett antal utbildningssteg samt att man numera återgått till att kunna räkna till sig erfarenhet från segelflygning. Detta gör att varje steg inte blir lika dyrt, att det går att dela upp utbildningen och därmed också kostnaderna under fler perioder och mellan dessa perioder flyga på egen hand för att öka sina kunskaper och ackumulera flygtid som behövs för nästa trappsteg.
LFK – Linköpings Flygklubb har ett tätt samarbete med LFSK- Linköpings Segelflygklubb och ser det som ett naturligt första steg för ungdomar att börja med segelflyg.
Segelflygcertifikat
Reglerna för Segelflygcertifikat finns i TSFS 2013:16. Elevtillstånd som krävs för att få flyga solo (EK – Enkel Kommando) och ta C-diplom kan tidigast fås det år eleven fyller 15 år. För att få certifikat måste man fyllt 16 år. Utbildningen ska innehålla minst 50 starter och 15 timmars flygtid. Totalt kostar ett C-diplom och Segelflygcertifikat ca 27300-32900 kr. Detta kan sedan kompletteras med en behörighet för TMG – Touring Motor Glider, d.v.s. ett segelflygplan som har en motor för att komma upp i luften. Detta kräver minst 6 h utbildning i TMG samt ytterligare teoriutbildning.
Not: Senast 8 april 2018 kommer även Segelflygcertifikaten att följa EU regelverk och då kallas för SPL – Sailplane Pilot Licensce eller LAPL(S). Se Segelflygförbundets hemsida. För att få ett SPL/LAPL(S) ska man ha flugit minst 15 h, varav 10 med instruktör och max 7 h i TMG. En intressant ändring är att man med de nya reglerna kommer att få flyga solo, d.v.s. själv från 14 års ålder i Segelflygplan!
Motorflygcertifikat
Det är inte helt enkelt att läsa sig igenom regelverken för vad som krävs för ett Motorflygcertifikat. Reglerna för Motorflygcertifikat beskrivs i TSFS 2013:12 och TSFS 2013:22. Dessa svenska regler lutar sig i sin tur på (EU) 1178/2011 som i sin tur har ett antal uppdateringar, bl.a. (EU) 245/2014 som förtydligar reglerna kring EIR och (EU) 2015/445 som förtydligar reglerna kring LAPL. Sedan är det tyvärr delar av EU regelverken som Transportstyrelsen ännu inte har infört i Sverige. Transportstyrelsens måldokument för LAPL(A)/PPL(A) finns att läsa här.
För de som inte till att börja med tänker fortsätta med instrumentflygningscertifikat är LAPL(A) – Light Aircraft Pilot License nästa steg i utbildningstrappan. För att få flyga solo (EK) måste man ha fyllt 16 år. För att få ett certifikat måste man fyllt 17 år. Min flygtid för att få ett certifikat är 30 h på motorflygplan eller TMG. Har man ett LAPL(S) och minst 21 h på TMG så kan man konvertera till ett LAPL(A) om man flyger minst 3 h utbildning i ett motorflygplan med instruktör samt genomför ett förnyat flygprov med kontrollant. Har man tagit sitt LAPL(A) enbart på TMG så kan man konvertera till SEP – Single Engine Piston om man flyger 3 h i ett motorflygplan med lärare.
Not: LAPL(S) och LAPL(A) certifikaten gäller enbart inom EU. Vill man flyga utanför EU så är det SPL/PPL som gäller!
PPL(A) går att ta direkt eller genom att bygga på sitt LAPL(A) med ytterligare 15 h flygtid, varar 10 h med lärare. OBS: Det är hårdare medicinska krav för PPL(A) än för LAPL(A). Det går också att konvertera från ett LAPL(S) med TMG om man har minst 24 h TMG samt genomför ytterligare 15 h i motorflygplan med instruktör. Teorin är den samma för LAPL(A) och PPL(A). Ålderskraven likaså. I EASA nya regelverk så går det med andra ord att direkt utbilda sig till PPL(A) på en TMG. För att få ett PPL(A) utan tidigare flygerfarenhet skall man ha genomfört minst 45 timmar i ett motorflygplan (SEP – Single Engine Piston) eller TMG, varav 5 h kan genomföras i en simulator.
Både LAPL(A) och PPL(A) går att bygga ut med mörkerbehörighet, NQ – Night Qualification. Denna utbildning innebär ett lektionspass och 5 h i luften, varav minst 3 med instruktör. För piloter med LAPL(A) certifikat krävs ytterligare ett par timmars utbildning för att erhålla den grundläggande instrumentflygning som är del av PPL(A) utbildningen, men inte LAPL(A).
Not: I EASA och Transportstyrelsens dokumentation pratar man bara om konvertering från LAPL(S) till LAPL(A) och PPL(A). SPL har samma behörigheter som ett LAPL(S), men hårdare medicinska krav. Detta borde innebära att konverteringskraven från SPL till LAPL(A)/PPL(A) är densamma som från LAPL(S).
Linköpings Flygklubb erbjuder sedan vintern 2014/15 utbildning för LAPL(A), PPL(A) och NQ.
Instrumentflygningscertifikat
För att ta ett instrumentflygningscertifikat så krävs det att du har ett PPL(A), NQ och har minst 20 timmars loggad distansflygning för EIR eller 50 timmars loggad distansflygning för IR(A). Dessa timmar kan flygas under LAPL(A)/PPL(A) utbildningen, på egen hand efter färdigt LAPL(A)/PPL(A) och som del av instrumentutbildningen.
Teoripaketet är det samma för både EIR – En route IR och IR(A) – Competency Based Aircraft Instrument Rating.
Med ett EIR så måste man starta och landa i bra väder enligt VMC – Visual Meteorological Conditions, men får flyga sträckflygning i moln. Utbildningen består av 15 h flygning i luften med instruktör.
Med ett IR(A) så får man starta och landa i dåligt väder med hjälp av instrumentinflygningshjälpmedel. Utbildningen består av 40 h flygning, varav max 10 h i simulator av klass FNTP I eller 25 timmar i simulator av klass FNTP II/FFS får tillgodoräknas. Linköpings Flygklubb har en FNTP I certifierad simulator som ska återuppbyggas i det nya klubbhuset. Har man tidigare erfarenhet av instrumentflygning som del av EIR-utbildningen eller instrumentflygning på egen hand efter EIR-utbildningen så får upp till 30 h tillgodoräknas. Minst 10 h måste dock flygas i luften med instruktör.
Linköpings Flygklubb erbjuder sedan vintern 2014/15 utbildning för både EIR och IR(A).
Sammanfattning
Inte helt lätt att få en överblick över hur en bra utbildningsgång ser ut. Det är många nya regelverk och många typer av förkortningar. Men nu börjar det kanske äntligen ljusna för kommande generationer av piloter. Den totala kostnaden för ett PPL(A) + IR är ungefär lika stor som tidigare, men varje steg i trappan är mindre omfattande och kostar mindre än vad det gjorde bara för något år sedan.
I jämförelsen ovan så har jag räknat med 500 kr/h för TMG och 1000 kr/h för att hyra ett instrumentutrustat motorflygplan för egenflygning. De exakta flygtiderna/kostnaderna för respektive certifikatnivå är individuella då inlärningstakten skiljer från elev till elev. De blå rutorna är utbildningssteg som genomförs på en flygskola, s.k. ATO – Approved Training Organisation. Exakt hur kraven på ATO för Segelflyg kommer att se ut är ännu inte klart. De gröna rutorna är flygning som en elev gör efter att han fått sitt certifikat för att förbereda sig inför nästa steg.
Kan vi sedan bara få ner myndighetskostnaderna och den extra avgifterna på blyfritt flygbränsle så kan vi kanske vända på trenden och börja utbilda fler piloter i Sverige.
Uppdaterad 15-07-12, 18:01
Förutom en utbildningsgång från nybörjare till PPL+IR så har även LFK breddutbildningar på kursutbudet. Vi erbjuder Avancerad Flygning samt Roteflygning. Detta är bra sätt att ytterligare öka sina flygkunskaper. Dessutom så har vi ett tävlingsprogram med tävlingarna Gripen och Nattugglan där medlemmar kan träna sina färdigheter att flyga med precision.
Svenska och Nordiska mästerskapet i Precisionsflygning har genomförts i veckan. LFK representerades av Lars Östling och Torbjörn Ohlén. Och det blev full pott för våra deltagare.
* Lars Östling deltog i det svenska laget i Nordiska Mästerskapet och tog hem guldet.
* Lars Östling tog individuellt guld i SM i Civil Flygfemkamp.
* Torbjörn Ohlén tog individuellt silver i SM i Civil Flygfemkamp.
* Lars Östling och Torbjörn Ohlén tog lagbrons i SM i Precisionsflygning
Detta var tredje året på raken som LFK tog guld i Civil Flygfemkamp. 2013 så tog Torbjörn enskilt guld och 2014 var det Lars tur. Bägge dessa år tog LFK dessutom lagguld, men i år utdelades det inget lagpris i Flygfemkampen.
Nu har LFK nyligen ordnat målade banmarkeringar på Saabfältet för att kunna träna precisionslandning. Jag hoppas att det innebär att fler medlemmar prövar på denna sport som ökar flygskickligheten och skapar en ny dimension i flygandet! Nästa år går dessutom SM veckan i Norrköping. Få se om vi kan vara med och arrangera SM i Precisionsflygning?