Julgransflygning 2017

Foto: Bengt Bergholm

Återigen så lyckades LFK få ihop en fin flygande Julgran. Kanske inte lika stor och snabbflygande som de som Flygvapnet kuskat land och rike runt med, men åtta flygplan är inte fy skam!

Vi hade planerat med två alternativa helger där väder och tillgång på flygplan och piloter fick avgöra vilken dag som blev det slutgiltiga valet. Förra helgen så föll det ur på grund av KSAK-möte på LFK samt tillgång på piloter. Det medgav dock att fyra av de som skulle deltagit passade på att träna i fyrgrupp.

Denna helg så var vädret på lördagen en smula för dåligt med snö och låga moln. Men söndagen inleddes med strålande sol, CAVOK – Inga moln och bra sikt.

Vi samlades på klubben och det visade sig att vi kunde få ihop åtta flygplan. Frågan var då hur vi skulle formera oss. Med en stor “gran” och en kort “stam”, eller en liten “gran” med lång “stam”. Vi valde det senare alternativet då vi tyckte att granen skulle se lite tom ut annars. Vi gick igenom procedurer för uttaxning, start, samling av förbandet, flygrutt och hur vi skulle avveckla förbandet inför landning. Östgöta kontroll informerades om flygrutten och vi fick ut transponderkod till förbandsledaren.

Foto: David Brohede

När vi gick ut till planen så såg vi att det låg en molnskärm söder om fältet. Vi pratade med de piloter som varit uppe och flugit och fick information om att molnlagret låg på ca 1300 ft, men att det verkade gå öster om fältet, vilket inte skulle påverka vår flygning.

Strax före start så fick vi reda på att flygplatsen ville sopa banan, men att de skulle flytta på sig när vi ville starta. Efter lite problem med att få igång FCE så stod vi till slut med motorerna igång. Då visade det sig att sopmaskinerna stod i fel banända, så vi fick vänta med motorerna igång. Efter lite radiokommunikationsproblem (SE-MEB hade svårt att få kontakt med sopmaskinerna), så började vi taxa ut ca 15 minuter senare än planerat. METAR visade då på brutna moln över fältet på 1000 ft. Vi hade planerat att genomföra navigeringen på 2000 ft, men sikten var god så förbandschefen tog beslut om att förbandet startar för att se hur det ser ut när vi väl kommer i luften.

Foto: David Brohede

Uppe i luften så visade det sig att vi fick stanna på ca 800 ft för att inte förbandsmedlemmar skulle riskera att komma in i undersidan på molntäcket i sväng. Förbandet samlade ihop på rakbana österut och svängde sedan upp mot Linghem och vidare ut över Roxen. Där klarnade vädret upp betydligt och gav tillfälle till fina fototillfällen då ljuset som kom av solen som lyste igenom de tunna molnskikten gav upphov till vackra effekter.

Vi fortsatte vidare bort mot Borensberg där vi vände för passage in över Malmen och Linköpings centrum. Vi fick kontakt med två flygplan från Norrköpings flygklubb som också var på väg mot Saabfältet och informerade dem om att det pågick snöröjning på fältet. Efter passage av Linköping så gick vi söderut mot Sturefors och på vägen tillbaka så fick vi kontakt med sopmaskinerna som behövde ca fem minuter på sig innan de kunde lämna banan. För att undvika att hamna i konflikt med Norrköpingsmaskinerna så tog förbandet ytterligare en sväng in över Linköping (som blev låg p.g.a. molnhöjden) och sedan ut över Roxen igen.

Till sist kunde vi gå tillbaka in mot fältet och dela upp på medvinden för att sedan landa rotevis. Även i landningen blev det en smula kommunikationsproblem med sopmaskinerna och de besökande flygplanen från Norrköping. Det förvärrades ytterligare av att ytterligare en maskin kom in för landning.

Efter att stält in maskinerna i hangaren igen så gjorde vi en gemensam utvärdering av flygningen.

  • Mycket bra fluget av förbandsmedlemmarna i betydligt sämre väder än vad vi planerat på Briefingen!
  • Svårigheter med kommunikation med sopmaskinerna. Frågan är om det skiljer mellan radio 1 och radio 2 i våra maskiner?
  • Svårigheter med väderplaneringen. En TAF är inte värd så mycket när det på helgerna, när tornet är stängt, saknas meteorologer som följer upp det aktuella vädret.
  • Det är svårt att flyga med en lång “stam” i julgransflygning då flygplanens riktning p.g.a. vindupphållning inte stämmer överens med färdriktningen. Nästa gång så väljer vi nog hellre större “gran”.
  • När tornet är stängt så gäller det att all trafik har bra radiodisciplin för att säkerställa att alla förstår när det sista flygplanet i ett förband har landat och lämnat banan.

Det blev i varje fall ett bra avslut på flygåret 2017. Linköpings Flygklubb önskar God Jul och ett Gott Nytt flygår 2018!

På vår Facebookgrupp finns fler bilder från flygningen!

Foto: Bengt Bergholm