Islandning

12764540_10153476256598014_1151212655280494357_oDet var tre år sedan vi hade bra isar kring Linköping, men i år så fick vi äntligen möjlighet att pröva på att landa med våra klubbflygplan på en frusen sjö. Det var Tore Mårdh som hade plogat en 600 m bana på Stora Rängen med taxibana in till sitt hus vid stranden.

För mig så var detta en ny upplevelse. Men för att utvecklas som pilot ska varje flygsäsong innebära nya utmaningar.

Vad ska man då tänka på innan man landar på en frusen sjö?

Först så kan man ta en titt i H50P kompendiet om vinterflygning.

12778782_10153476154613014_5665917496256664369_oEn av farorna med att landa på en sjö är att det kan vara svårt att bedöma höjden inför landning på en obruten snöyta. Ett sätt att motverka detta kan vara att sätta ut granruskor i snön, eller att måla referenslinjer i snön med markeringsfärg.

Ett annat är att det kan bildas hårda vallar över banan eller att en pimplare helt enkelt hugger hål i isen som kan skada landstället. Därför gäller det att någon besiktar banan strax innan landning.

Våra DA-20 har ganska så lite marginal mellan hjulen och hjulkåporna, så man bör efter landning kontrollera så att det inte kommit in snö och slask som kan resultera i att bromsarna fryser. Detta kan försvåra nästa start och i värsta fall leda till brand!

ae44b13e-ccea-419c-8349-73ba691a1675För att nyttja klubbens flygplan till landning på tillfälliga banor så måste vi som medlemmar ha klartecken från Motorflygchefen. I detta fall hade vår Motorflygchef till och med skickat ut en karta med förslag på inflygningar för att undvika störa grannarna.

Hur tjock ska då isen vara? Tittar man i Försvarsmaktens och Vägverkets rekommendationer så ligger det runt 20 cm för 2 ton. Detta var också den gräns som vår Motorflygchef satte för en PA-28, så att vi har lite marginal.

När vi kom ut till Saabfältet så såg det först mörkt ut. 800 ft helsluten undersida. Men sikten var god och vi hoppades på att det skulle spricka upp. Efter en timme så hade undersidan stigit till 1000 ft och det var brutna moln enligt METAR. Solen sken igenom molnen och vi beslöt oss för att starta.

Vi beslöt oss också för att ha livvästar på och isdubbar redo. Dessutom hade jag lagt en kastlina redo i flygplanet. Samma utrustning som Svenska Livräddningssällskapet rekommenderar för långfärdsskridskor. Nu var isen där vi landade mycket bra och väl undersökt, men skulle vi få problem i start eller landning så är risken stor att man får landa någon annanstans och idag var t.ex. delar av Stora Rängen öppet vatten.

Från Saab till Stora Rängen är det inte något särskilt långt skutt. Ut via Hovetorp och sedan är det dags att börja planera landningen. Jag gjorde först en lågpassage för att säkerställa att banan var fri och dessutom ta en titt på vindstruten som Tore satt upp. Sedan var det bara att stiga och kontrollera att allt var klart inför landning.

12747863_10153476150648014_4363544453903291935_oTore mötte oss när vi taxade in och bjöd in oss på kaffe i sitt hus. Mycket trevligt! Strax efteråt dök Peter Curwen upp på skidor och hängde med in på fikat. Att få landa på is och sedan sitta och prata flyg är precis det som vi flygnördar vill göra en fin vinterdag. Tyvärr så var “Martin Helge” uppbokad på eftermiddagen och eftersom vi kom iväg sent så blev vi snart tvungna att vända kosan tillbaka till Saabfältet.

Precis innan vi skulle kliva in i vårt flygplan så kom Gustav Ranby i SE-MEB. Fullt upp för Tore och många koppar kaffe! Det har under de senaste helgerna varit ett antal besök på Stora Rängen. Både med LFK flygplan och andra maskiner från Saabfältet.

Resultatet av dagen blev 2*0,2 h på Tachometern och med full deposition så hamnade kostnaden för denna flygtur på 420 kr. Inte ens en 100 dollars hamburgare med andra ord! Värt vartenda öre!!

Stort tack till Tore Mårdh för att du gjort det möjligt för oss LFK:are att pröva på islandning i år! Vi dyker upp nästa år igen.

Fotograf och Co-pilot: Johanna Lensell Rebillon

Varning för möss!

Det har varit en intressant vinter. Först en lång period med värme och barmark. Sedan slog det till och blev kallt och med en massa snö. Nu barmark och varmt igen! Ur led är tiden och vädret.

Tyvärr så har det inneburit att skogsmössen har sökt sig till varmare platser och även om vår hangar kan kännas kall och fuktig så har den av mössen ansetts som ett bättre alternativ än att springa omkring utomhus.

Vi har fått in rapporter om att mössen krupit in i ett par flygplan och ätit upp delar av inredningen samt ett par headset. Vi har ännu inte sett några intrång i klubbens flygplan.

Det gäller därför att hålla ögonen öppna och inte göra det attraktivt för mössen!

Undvik att slänga matrester i sopsäckarna i hangaren. Ta med det och släng i klubbhuset i stället. Häng upp headset i solskydden och låt inga ligga löst i baksätet utan ta med dem in i klubbhuset och lägg tillbaka dem i hyllan för headset. Undvik också att lägga saker på marken som mössen kan gömma sig under utan håll golvet så fritt som möjligt.

Vår hyresvärd kommer att sätta in bekämpning mot mössen i närtid. Kanske kommer vi att få ett besök av en viss råttfångare från Hameln.

Greetings from UK (uppdaterad)

acac4bb2-5b85-43b2-a341-032887eafa9aDen 30 september 2015 så lämnade Ivar Ivar för sista gången LFK hangar med kursen mot Biggin Hill i Storbritannien.

Nu har hon återuppstått med ny motor och brittisk beteckning G-CIZO och ägs av Falcon Flying Services.

På bilden ovan ser vi henne med, från vänster till höger, Shonu Singh Bamrath som flög över henne från Linköping till nya hemmafältet, klubbinstruktören Colin och ägaren Amarit Singh Bamrath.

Uppdaterad 16-02-19

Nu finns G-CIZO (f.d. SE-KII) ute till salu igen! Hon har fått en ny motor med nollad gångtid och dessutom får en eventuell köpare med en PPL-utbildning i paketet. 80.000 pund låter dock som lite väl i överkant. Vi får se vad hon går för…