FOD

I veckan så fick vi punktering på ett av huvudhjulen på vår DA-20. Jag har ännu inte fått klart vad det var som orsakade punkteringen, men jag har mina misstankar.

Eftersom vi flyttat till en nybyggd hangar på en nybyggd platta så är det just nu extra viktigt att vi håller koll på vad som ligger på marken. De som byggde hangaren och plattan kanske inte alltid förstod vad som krävs för att säkert operera flygplan. Jag har t.ex. plockat upp en hel del avkapade skruvar som ramlat ner på golvet i hangaren under byggnationen. Dessa är mycket vassa och kan lätt skada däcken. Jag har också plockat upp en hel del grus som funnits ute på plattan. Även dessa kan skada däck, men framför allt så kan de blåsa iväg när man motorkör flygplanen.

Vår gamla platta städades och snöröjdes av flygplatsen. Flygplatsen städar och snöröjer numera endast taxibanan. Allt övrigt får vi helt enkelt göra själva.

Det är därför viktigt att vi alla hjälper till och håller ögonen öppna för föremål runt omkring våra flygplan som inte hör hemma där. Hittar du något så plocka upp. Vi behöver inte vara lika ambitiösa som US Navy där alla ombord på fartyget dagligen deltar i att metodiskt gå över hela däcket för att leta efter något som kan skada däck eller motorer. På ett hangarfartyg finns det ännu mindre utrymme för misstag. En punktering som leder till att man går av banan resulterar i katastrof.

Verkar det vara något extra konstigt så rapportera till vår skolchef eller flygchef. För några år sedan så hade vi ett par punkteringar som visade sig bero på ett fel på sopmaskinen. Den har stålborstar där bitar av borstarna kan lossna. Det ska finnas en magnet som ska dra åt sig dessa lossade delar, men den visade sig vara trasig. Tack vare att vi rapporterade händelserna till flygplatsen så kunde maskinen lagas och vi undvek fler skador.

FOD – Foreign Object Damage är precis som ogräs allt oönskat som finns där det inte är tänkt att finnas.

Det är dock inte bara FOD kring flygplanen som vi medlemmar numera måste hålla koll på.

Vi har inte längre någon fast anställd som hjälper till i klubbhuset. Jouren har dessutom under 2015 dragits ner till ett minimum då medlemstjänsten har nyttjats för att flytt riva klubbhus och hangar samt att bygga upp det nya klubbhuset. Ser du att det är skräpigt, att det saknas papper på toaletten m.m. så är det bara du som kan göra något åt det.

Vi har haft en hel del problem med tröga hangardörrar. En del av dessa problem beror på injusteringsproblem som vi håller på att åtgärda, men en del beror på att dörrarna öppnats felaktigt, vilket skadat rännorna som dörrarna ska gå i. Se därför noggrant till att dörrarna löper i sina spår när du manövrerar dem och att de inte slår i sina ändlägen. Ta bort låshylsan när du manövrerar dörrarna så slås den inte sönder när portarna träffar varandra.

Tillsammans så säkerställer vi att flygsäkerheten bibehålls och att klubbhus och hangar hålls i bra skick. Det finns ingen annan som gör det jobbet. Bara vi medlemmar!

Avslutningsvis en gammal klassiker som med dagens ögon kanske inte är helt politiskt korrekt. Dr FOD and Miss Body! Budskapet är klassiskt och gäller än idag även om det kanske inte alltid behövs en lättklädd dam för att bibehålla elevernas koncentration på ämnet…

Flygdagar och Fly-In 2015

Efter att du har deltagit på vår avrostningshelg så är det dags att fundera på vad du ska använda din flygtid till under året. Långresor är trevligt. Korta små besök på flygplatser i vår närhet för att bara ta en matbit likaså.

Men bland det trevligaste man kan göra med sitt flygplan är att åka iväg på en flygdag eller besöka en Fly-In. Massor av flygplan och andra flygnördar att prata med gör att man känner sig som fisken i vattnet. Dessutom är det ju som känt alltid bra väder på en flygdag!

Det finns en hel del bra sammanställningar på nätet. SFF, European Air Shows, Flygdagar.se, EAA, KSAK m.m. Sedan kan man läsa var Daisy, SwAFHF och Biltema brukar dyka upp.

Jag tänkte dock göra det enkelt för LFK-medlemmar genom att uppdatera kalendern på hemsidan. Den går även att se via MyWebLog. Jag har i sammanställningen bara tagit med svenska flygdagar och Fly-Ins. Det finns betydligt mer att välja på om man även tittar utanför den svenska gränsen.

1 maj. Wings & Tracks. Skånes Fagerhult.

2 maj. Köping Fly-In.

14-17 maj. Cub&Cubs Fly-In i Höganäs.

30 maj. Fly’n Drive i Eskilstuna.

6-7 juni. EAA Fly-In i Falköping.

6 juni. Växjö flygplats 40 år.

6 juni. MAF Fly-In Stegeborg.

12-14 juni. Ope Open Fly-In.

13-14 juni. Barnens flyghelg Aeroseum.

13 juni. Skå Edeby Veterandag.

14 juni. Trosa FK öppet hus.

27 juni. Eslöv Flygfest.

27 juni. Hällefors Fly-In.

4 juli. Försvarsmaktens flygdag 2015. F7 Såtenäs 75 år.

17-18 juli. Wheels & Wings Falkenberg.

15-22 juli. Classic Aircraft Meeting Hedlanda.

25 juli. Hedlanda flygdag.

1-2 augusti. Visingsö Fly-In.

1-2 augusti. AOPA Fly-In Ljungby Feringe.

7-8 augusti. Kräftstjärtssvängen Siljansnäs.

8-9 augusti. Flygfesten Dala-Järna.

15 augusti. Fritz von Flaxen Fly-In Eksjö.

22 augusti. LFK inflyttningsfest och Safir 70-års Fly-In.

22-23 augusti. Nordic Aero Expo. Landskrona.

30 augusti. Skavsta flyg&motordag.

12 september. Fly’n’Ride Ljungbyhed.

I Linköping så planerar vi en invigning av det nya klubbhuset och hangaren i slutet på augusti. Vi planerar även att fira Saab Safir 75 år.

Det är en del förväntade Fly-Ins som jag inte riktigt fått koll på ännu. Nationaldagsfirandet på Stegeborg brukar vara trevligt. Tyvärr så blir det ingen Roll-Out i Västerås som annars brukar vara trevligt. De återkommer nästa år säger ryktet.

OBS: Alla tider är preliminära. Väder och ekonomi har en viss förmåga att ändra på förutsättningarna för en Flygdag eller ett Fly-In.

Avrostningshelg (uppdaterad)

Nu är våren här och med den det fina flygvädret. Jag var själv ute på klubben i påskhelgen och tog ett flygpass. Ett pass Roxen runt och ett par studsar. Men tyvärr så var det rätt så tomt både på plattan och i nya klubbhuset och jag saknade alla andra medlemmar.

Min misstanke är att alla just nu är rätt så utmattade av flyttarbetet och att de nya rutinerna kring hangar, uppföljning av flygtid, tankanläggning m.m. gör att tröskeln för att komma igång med flygandet igen känns hög att ta sig över.

Därför så bjuder klubben in alla medlemmar (både flygande och stödjande) till avrostningshelg den 9-10 maj. Tanken är att alla som är sugna att flyga kommer dit och tar ett pass under dagen. Det räcker med ett par studsar och att ligga i varvet. Men att få känna på hur det är att öppna de nya hangarportarna, dra ut flygplanet och ställa upp på banan igen är ljuv musik för flygarsjälen.

Styrelsen och flyginstruktörer kommer att finnas på plats från 10 till 15. Är det länge sedan du flög så finns det möjlighet att få med dig en lärare för ett kort pass. Har du inte fått en utbildning på nya bränsleanläggningen så fixar vi det. Har du inte kvitterat ut ny nyckel till klubbhus och hangar så är även det lätt ordnat. ta med den gamla nyckeln så får du dessutom tillbaka den gamla depositionen för nyckeln.

Vi kommer att visa klubbhus och hangar och det finns tillfälle att ställa frågor.

Till lunch kommer det att finnas hamburgare och korv för hugade spekulanter. Fikakylen kommer att vara välfylld och årets första glassar ska finnas i frysboxen.

Är vädret dåligt så kom ändå och prata med övriga medlemmar. Tanken med att ha avrostning både lördag och söndag är att det ska finnas möjlighet till flygning även om det blir dåligt väder ena dagen.

Välkomna!

Uppdaterad 15-04-25, 08:58

Styrelsen har beslutat att det ska finnas gratis flyglärare tillgängliga för de som känner att de behöver få sig ett avrostningspass.  Vi nyttjar pengar från flygsäkerhetsfonden som är tänkta att använda till just denna typ av aktivitet som vi anser främjar flygsäkerheten. Vi har dessutom reserverat SE-KMH och SE-MEB under lördag och söndag så att det ska finnas flygplan tillgängliga för ett par studs och gå.