Lazarus, res dig upp och flyg!

Klubbens Cubprojekt SE-KEG, har stått still ett tag. Vingar och roder har dukats om, men inte målats ännu. Skrov och vingar har sedan dess stått i hangaren och i stället har Jungmannprojektet fått låna bygglokalen mot att de byggde en målarbod som Cubprojektet skulle kunna dra nytta av.

Nu har klubben äntligen fått tag på någon som är villig att driva projektet igen. Det är Lars Theodorsson som tar kommandot!

Igår kväll så började klubbmedlemmarna att göra ordning i bygglokalen. Målarboden demonterades och ställdes in i byggförrådet. Förrådsutrymmet där vi förvarat delarna till Cuben städades ur och vi började montera upp hyllor för att bättre kunna förvara delarna.

Sedan så knuffades SE-KEG in i värmen igen. Nu börjar renoveringsarbetet. Avdukning av skrov står på schemat. Sedan ska det inspekteras, sprickundersökas, grundmålas och dukas på nytt. Ny Cubgul färg ska målas på skrov och vingar. Ny radio och ny transponder ska monteras in och till sist ska alla delar sättas ihop igen till ett fungerande flygplan.

De som är villiga att ställa upp i renoveringsarbetet samlas på klubben onsdagskvällar 18.00. Välkomna!

P.S: Om ni vill flyga in er på sporrhjul, eller bara fräscha upp gamla kunskaper så finns det möjlighet att hyra in LFSK Supercub SE-GCM för skolning via LFK. GCM tillbringar vintrarna i vår hangar och somrarna på Finspångfältet. När man sedan är influgen så går det att hyra SE-GCM genom att bli medlem i LFSK för att friflyga och bygga upp kunskap för att sedan kanske bli bogserförare åt LFSK.

Dags för julgran 2017

Förra årets Julgran blev tyvärr inställd, men 2015 och 2014 så fick LFK till fina granar anpassade för oss piloter.

Nu är det dags att ställa fram det flygande julpyntet igen! Igår kväll så samlades därför ett antal hugade julgranspiloter för att planera flygningen.

Beroende på väder så kommer rutten att gå Saab – Linghem – Ekängen – Berg – Borensberg – Skänninge – Mjölby – Malmslätt – Linköping – Saab.

Vi siktar på ett första försök söndagen den 10/12 med start runt 13.30. Om vädret inte passar så är reservdagarna den 16/12 och 17/12 med samma starttid.

OBS: På mötet så planerade vi med första försöket den 9/12, men då LFK anordnar KSAK regionsmöte samma dag så beslöt klubben att flytta till 10/12.

Upp i luften med Young Pilots

Tillväxten på framtida piloter är mycket viktig för allmänflyget i Sverige och inte minst för Linköpings Flygklubb. För två år sedan så gjorde LFK ett försök med att starta igång en ungdomsutbildning. Tanken är att vi kommer att dra igång verksamheten igen efter jul.

En stor ungdomsorganisation med flyginriktning är FFK Young Pilots. De bedriver sommarläger och har också en utbildningsverksamhet med lokala grupper spridda runt i Sverige. I Östergötland finns det ännu ingen lokal Young Pilots verksamhet, men det finns många ungdomar som är eller har varit medlemmar.

I tisdags förra veckan så anordnades en dag där piloter verksamma inom den lokala FFK verksamheten erbjöd Young Pilots ungdomar att komma upp i luften.

Dagens inleddes med teoriutbildning i form av meterologi, navigering och flygplanskunskap. Efter det en gemensam lunch i klubbhuset och sedan flygning i LFK PA-28:or SE-IUD, SE-KMH och MVFK Bulldok SE-MEK. Det blev en kortare navigeringsrunda norr om Saab kontrollzon där ungdomarna fick pröva på att navigera och följa flygningen på karta, samt pröva på att spaka flygplanet (för den som hade tur i lottningen att hamna längst fram).

Sammanfattningsvis: Kanonväder och en mycket trevlig flygdag!

Nu får vi se om Young Pilots kommer att starta en lokal verksamhet i Östergötland. Det vore mycket trevligt om de skulle vilja hålla till i vår klubblokal. Vi visade runt på de möjligheter som finns i klubblokalen med mötesrum och simulator. Sedan inte minst allt flygrelaterat som finns i Linköping. På så sätt så får vi ett naturligt nästa steg med vår egen ungdomsutbildning för 13-15 år, vidare in i Young Pilots för 14-25 år och sedan segel- eller motorflygsutbildning.

Hangarsopare De Luxe

Hangarsopare eller Flygmalaj var lite nedlåtande benämningar på de värnpliktiga soldater i Flygvapnet som inte höll på med teknik och flygplan.

Den kanske mest kända hangarsoparen är Flygsoldat 113 Bom. Han ses ofta stående med kvast utanför hangaren och tittar på flyglanen i luften.

Nils Poppes filmer om Fabian Bom roade många svenskar på bio. En av dessa utspelade sig på F 18 i Tullinge och där iklädde sig Poppe rollen som Flygsoldat Bom.

Vintern är nu i antågande även i Linköping. För oss privatflygare så innebär det mörka kvällar och färre möjligheter att flyga. Då ges det i stället tid att putsa på flygplanen, göra i ordning klubbhus, delta i klubbkvällar och givetvis städa ur hangaren. Vi piloter kan med andra ord vid behov även vara Hangarsopare!

Förra helgen var det klubbgemensam städning. Vi skurade golven i klubbhuset och rensade runt flygplanen i hangaren. Hangarsoparna kom fram, men som tur väl är så har vi en industridammsugare som fick samla upp högarna.

Det var många medlemmar som ställde upp, så det gick snabbat att få ordning. Vi städade även upp på plattan och ställde undan förankringsblocken för att underlätta för vinterns snöröjning.

Nu ser det snyggt ut i hangar och klubbhus och flygverksamheten kan ta nya tag inför säsong 2018!

 

 

Höstmöte 2017

I onsdags så var det dags för LFK höstmöte 2017 och med det även val av nya styrelsemedlemmar.

Nicke inledde mötet med en översikt av vad som hänt i klubben under året, där SM-arrangemanget och Berlinresan givetvis var några av höjdpunkterna.

Klubbens flygplan har fungerat bra under året. Alla är nu uppgraderade med Mode S transponder. Under hösten så kommer PA-28:orna att uppgraderas med ny avionik för att klara av kravet på 8,33 kHz frekvensseparation. Arbetet med att köpa in en ny PA-28 pågår för fullt, men ännu så har man inte hittat något passande objekt. Klubbens PA-18 är fortfarande under renovering och styrelsen söker efter någon som kan ta hand och leda arbetet.

Klubbhuset blir allt mer iordningställt. Klassrummet har döpts efter Sture Bjelkåker som avled under året. Simulatorn är driftsatt och kommer att certifieras för att använda i utbildningen. Även utsidan börjar komma på plats. Gräsmattan vid rampen upp mot bygglokalen är på plats och arbete pågår med att sätta panel längs med grunden.

Saabfältet kommer att byggas om de närmaste åren och klubben driver frågan om att i samband med detta även anlägga ett 800 m grässtråk vid sidan om den ordinarie banan.

Under perioden sedan vårens årsmöte så har tre elever gått EK, Karl-Johan Drufva, Tommy Landberg och Bagdan Zamcanu. Två elever har tagit PPL-certifikat, Fredrik Berggren och Karl-Gustav Karlsson. Sex elever har tagit IR-certifikat, Björn Martinsson, Christian Svensson, Erik Totland, Erik Soomro, Björn Algkvist och Daniel Wikberg. Stort grattis till er alla!

Erik Bodin och Mattias Kastman drog den ekonomiska situationen. Den ackumulerade flygtiden har tyvärr sjunkit något 2017 jämfört med året innan. Ekonomin är fortsatt bra och även med den kommande investeringen på ny avionik så finns det utrymme för att investera i ett nytt flygplan.

Mötet beslutade att medlemsavgifterna och timpriserna kommer att ligga kvar på förra årets nivå. Detta för att möjliggöra investering i nytt flygplan.

Avslutningsvis så skedde val av styrelse till 2018. Nicke omvaldes till ordförande med mandat till 2018-12-31. Per Wernholm, Erik Bodin och Fredrik Ek omvaldes som styrelsemedlemmar med mandat till 2019-12-31. Michael Carlsson och Jennifer Bihagen nyvaldes till styrelsemedlemmar med mandat till 2019-12-31. Oskar Tinnerholm och Peter Lindh nyvaldes till styrelsemedlemmar till 2018-12-31. Mattias Kastman, Peter Lundgren och Jesper Tordenlid fortsätter som styrelsemedlemmar med mandat till 2018-12-31. Det som var glädjande var att valberedningen hade haft förmånen att ha fler intresserade medlemmar än det till slut visade sig finnas behov av till styrelse för nästa år!

De avgående styrelsemedlemmarna Stefan Ahlgren, Alexander Pattyraine, Peter Hultberg och Björn Mårtensson kommer att tackas av i samband med vårens årsmöte.

Per-Olof Marklund, Jörg Schminder och Björn Rystedt omvaldes som valberedning under 2018.

Som representant till KSAK årsmöte kommer klubben skicka ordförande eller av honom utsedd medlem. Niklas Larsson och Karl Andersson är LFK förslag till KSAK styrelse.

Det formella mötet avslutades efter detta. Till klubbmedlemmarnas förvåning så serverades det inte Bullens Pilsnerkorv, utan styrelsen hade tagit det ovanliga greppet att servera Kassler med Potatisgratäng! Som straff för traditionsbrottet så tog gratängen lite tid på sig att bli varm så mötet fortsatte en stund till med informella diskussionspunkter.

Klubbens långresa 2019 kommer att börja planeras under vintern. Ett förslag som kommit in är Normandie. Det är dock en stor utmaning att få ihop tillräckligt många intresserade medlemmar till en sådan resa då det krävs ett antal dagar tur och retur.

Det uppstod även en diskussion kring medlemsarbete och framför allt städning av klubbhuset. Tyvärr så är det många medlemmar som inte har kunnat ställa upp med jourtjänst. Frågan är städning då ska ske? Mötet tog inget beslut avseende detta, men från de närvarande så ansåg man att det är upp till alla som använder huset att städa vid behov. ”Din mamma flyger inte här” kom upp som förslag. Dock så kommer inga arga lappar att sättas upp. Däremot så kommer städmaterialen att pekas ut bättre så att en medlem som upptäcker att papperskorgen är full vet var han kan hämta en ny sopsäck.

Kommande aktiviteter är höststädning den 28/10 kl. 10.00 och den 15/11 kl 18.00 en presentation av första flygningen med Gripen E, 39-8 av Saab provflygare Marcus Wandt. Alla medlemmar är givetvis välkomna!

 

Frivilliga Flygkåren

Som många klubbmedlemmar har sett, så är våra plan ibland bokade för FFK. FFK har en betydande verksamhet och är representerade i hela landet och leds av länsflygchefen i resp län. Kårstaben finns för övrigt på Västerås flygplats.

FFK är en frivillig försvarsorganisation med c:a 2400 medlemmar. Vi utför olika uppdrag i hela Sverige och flyger totalt c:a 8000 tim/år.

Det finns 3 huvudspår i verksamheten, FIG (Flyginsatsgrupp), SIG (Sjöinsatsgrupp) och Hemvärnsflyg. Övrig verksamhet är viss havsövervakning, skogsbrandflyg och vi kan även vara behjälplig vid eftersök.

Jag själv är chef för en Hv-flygto (HemvärnsFlygTropp). To består av 2 st flyggrp med 9 man i varje grp (1 grpC, 1 stf grpC, 1 signalist, 6 st piloter) samt en bevakningsgrp om 8 man.  I varje flyggrp ingår det 2-3 plan. Dessa hyrs in av försvarsmakten vid övningar resp. skarpt läge.

Flygto ingår i ett HvUndkomp (HemvärnsUnderättelsekompani) där flyget ska fungera som en spaningssensor. Personalen som ingår i troppen bär militär uniform och är i skarpt läge beväpnade med pistol för eget självförsvar. Bevakningsgrp har tyngre beväpning.

Uppgifterna består bl.a av att ytövervaka områden, ta bilder av intressanta objekt, göra maskeringskontroller av egna förband, rekognosera, transportera både personal och viss materiel.

Hv-flygto är kontrakterade att göra 8 hv-dygn/år och är krigsplacerade vid Hv-Undkomp. Hur ser då vår övningsverksamhet ut? För att kunna hålla färdigheten så övar vi c:a 1 ggr/mån från februari till november med ”egenträning”. Därutöver tillkommer alltså kontraktsdelen med 4 dygn på våren och 4 dygn på hösten.

Nu i år hade man slagit ihop alla dygnen så vi gjorde alla 8 dygn sammanhängande. Detta berodde på att vi deltog i försvarsmaktsövningen AURORA. I den övningen grupperade vi på Stegeborgs flygfält. Förläggning i tält. Maten fick värmas på eget spritkök. Vi fick låna marinans duschar och toaletter så livet blev trots allt drägligt. Fältet var blött och halt vilket gjorde att flygskickligheten fick tas fram för att göra landningarna med stor precision.

Uppgiften var att ytövervaka Vikbolandet samt skärgården runt Arkösund. Det hela går ut på att samla in en ”normalbild” av området och därefter kunna lokalisera avvikelser typ fordonsansamlingar som normalt inte har funnits där tidigare mm.

Uppgiften i skärgården var att försöka utröna om det fanns ”fientliga” båtar i området…och det fanns det. Dessa hade som igenkänningstecken en nationalitetsflagga av specifik färgställning. Personalen ombord bar även vita armbindlar. Vi fotade av misstag egna båtar som deltog i övningen pga att de hade överlevnadsdräkter med vita reflexer på armarnas nederdel. Egna båtar förde också tretungad örloggsflagg men den missade vi i början. Det fanns alltså fientlig (spelad) verksamhet i området som störde normalbilden. Den fientliga verksamheten hittade vi spår efter och vi fick senare veta att den lede ”fi” hade svårt att ta sig in området pga av övervakningen både från luften och spaningsgrp på marken.

Efterhand som veckan gick tillfördes andra förband till området som så småningom tog över Hv-Undkomp uppgifter i området. Hv-Und kunde dra sig ur och avrusta samt rycka ut efter 8 intressanta dygn.

Lars Andersson
C Hv-flygto

Lite från LFK årsmöte

Snart är det dags för LFK höstmöte, med bl.a. val av ny styrelse. Jag upptäckte i samband med förberedelser inför det att jag inte gjort klart artikeln från vårens årsmöte. Fy skäms på mig! Men här är den i varje fall (om än en smula sent).

Onsdagen den 12 april så genomfördes LFK årsmöte. Då styrelsen för 2017 redan valts vid höstmötet 2016 så låg fokuset på att redovisa förra årets resultat samt att dela ut utmärkelser.

LFK ordförande Nils-Erik Peterson inledde med att hälsa alla välkomna. Efter att alla formalia gåtts igenom så redogjorde han för verksamheten 2016.

Det märks att dammet efter flytten lagt sig och medlemmarna fått mer tid över till att flyga. Flygtiden under 2016 steg till 1546 h att jämföra med 1265 h år 2015. Detta resulterade också i att klubbens ekonomi nu ser mycket bra ut efter att ha varit i botten år 2014. Överskottet i ekonomin kommer att användas till att förbättra avioniken i våra tre PA-28:or så att de bl.a. klarar de nya kraven på Mode S och 8,33 Mhz kanalseparation, men även GPS-baserad inflygning (WAAS). Mer om detta i ett senare inlägg.

Baserat på den verksamhetsberättelse som drogs och revisorernas utlåtande så gav mötet styrelsen ansvarsfrihet för verksamheten 2016.

De enda val som genomfördes på mötet var nya revisorer där Håkan Börjesson och Lars Theodorsson omvaldes på ytterligare ett år samt revisorssuppleanter där Anders Åström omvaldes på ett år och Sture Axelsson nyvaldes på ett år.

Årsmötet avslutades med att dela ut priser. Resultaten i förra årets Safari och SM i Precisionsflygning och CFFK har redan redovisats i Kontakten. På mötet så delades debutant- och klubbmästarprisen från Safari ut till Albin Ullvetter.

I landningstävlingsserien ”Gripen” så segrade Lars Östlings och fick en ny inteckning i vandringspriset. Anders Wallerman och Per Wernholm kom tvåa och trea och tilldelades klubbens plakett.

I motsvarande tävlingsserie för mörkerlandningar, ”Nattugglan”, eller ”Jan Johnanders Minne” så segrade Anders Wallerman och fick en inteckning i vandringspriset. Pern Wernholm och Lars Östling kom tvåa och trea och tilldelades plaketter. Linköpingsmästare i landning blev Lars Östling som fick en inteckning i Å. Strands vandringspris.

På höstmötet så delades klubbens flygvinge för EK-flygning och PPL-utbildningsteckenut. De elever som var med på mötet och som inte fått dessa på höstmötet erhöll sina utmärkelser på årsmötet i ställt. På årsmötet delades även IR-utbildningstecken ut till Björn Rystedt, Pierre Ankartun och Karl-Johan Carlsson samt EIR-utbildningstecken ut till Albin Ullvetter och Björn Westerfors. Sedan höstmötet så har ytterligare två elever gått EK, nämligen Oscar Tinnerholm och Fredrik Berggren. Ytterligare ett PPL-certifikat har erhållits av Karin Nyström och två EIR-certifikat av Stefan Ahlgren och Erik Totland. Även de erhöll sina vingar respektive utbildningstecken.

Björn Rystedt fick diplom för 2016 års längsta resa i ett klubbflygplan samt klubbens första diamant för passage av polcirkeln i ett klubbflygplan.

Jonna Johansson fick ett diplom och en flygplansmodell som tack för sina stora insatser som skolchef och samtidigt sammanhållande för klubbhusombyggnaden. Lars Andersson, Sture Axelsson och Michael Carlsson fick en middag för två eller ett flygpass med lärare som tack för alla de timmar som de har lagt ner på att få klubbhuset i bra skick. Stort tack till er alla! Utan er så hade inte klubbhuset varit vad det varit.

Efter det formella årsmötet så blev det mellanmål i form av gissa vad….jo, Bullens korv såklart! Dessutom så blev förra årets glass gratis så att glasboxen blev tömd inför sommarsäsongen då det nya sortimentet ska inskaffas.

Efter fikat så hölls en mer informell presentation av planerna på banförlängningen på ESSL och hur de kommer att påverka flygverksamheten under den tid bygget pågår. Avslutningsvis så diskuterades klubbens flygplansstrategi och de planer som finns att med hjälp av medlemslån kunna köpa in ytterligare en PA-28.

Eksjö flygdag 2017

Det är gott om flygdagar under sommarsäsongen i Sverige, men Eksjö flygdag brukar vara lite extra för oss flygande flygnördar. Det är inte alla flygdagsarrangörer som gör sig besväret att tillåta besökare som kommer flygandes. Att den dessutom inte hålls varje år gör det bara mer kul att åka dit. Sist den hölls var 2012 och då flög jag dit i en av klubbens PA-28:or. Den här gången fick det bli klubbens DA-20, SE-MEB.

Min ursprungliga plan för helgen var att först åka ner till Danmark och gå på Roskilde Flygshow, men då jag blivit inbjuden på 70+60-årskalas i Horn på lördagen så ändrade jag planen till att landa på Hornlanda på lördagen och sedan åka vidare till Eksjö på söndagsmorgonen.

Hornlanda är ett litet privatägt flygfält och finns inte i svenska flygfält. Jag ringde därför och kollade om det var OK att landa. Det var inga problem och vi var hjärtligt välkomna. Fältet är asfalterat och 800 m långt, men bara 8 meter brett. Det är dock OK för klubbmedlemmar att landa där om vår Motorflygchef gett OK.

På lördagen blåste det en hel del och tyvärr så låg vinden mer eller mindre rakt i sida på Hornlanda. Klubbens ordförande, Nicke, som också skulle gå på födelsedagskalaset, flög ner till Hornlanda i sin PA-28:a. Vi beslöt att det var lite för kyttigt för roteflygning och flög därför enskilt. När man landar bana 21 på Hornlanda så är det ofta nedsvep på kort final. I kombination med kyttigheten så höll jag därför högre fart på finalen. Med en DA-20 så innebär det problem vid landningen då det är mycket svårt att få ner farten, så landningen blev mer av en nerkomst.

Festen var i varje fall mycket trevlig, även fast jag fick ta det försiktigt med Champagnen. Vi sov över hos värdparet och fick sedan skjuts ut till Hornlanda på söndagsmorgonen. Vädret på morgonen var bra och blåsten från lördagen hade lagt sig. Även i starten kan man annars få fundera till lite i en DA-20, då sidvind i kombination med smal bana kan vara intressant med bara differential styrning m.h.a bromsarna innan man får upp farten.

Jag hade fixat PPR till Eksjö och fått en landningsslott klockan 09.44. När jag närmade mig Eksjö så hörde jag på Sweden Control att det kom flygplan från alla håll för landning i Eksjö, bl.a. ett tyskt flygplan som verkade ha fått fel frekvens för Eksjö Radio (de bytte för ett par år sedan). Jag fick kontakt med ett flygplan på en skärande kurs och beslöt mig för att lägga mig bakom det för att åtminstone ha visuell kontakt med ett av flygplanen i varvet. Flygplanet framför mig flög in över Eksjö och anslöt på medvinden. Eksjö Radio gjorde ett bra arbete med att meddela var andra flygplan befann sig.

Landningen blev betydligt bättre den här gången och klubben hade massor med personal på plats som visade oss vägen till parkeringsområdet. Där var det fullt med andra flygplan. Förutom de flygplan som deltog i uppvisningen så var det minst ett femtiotal flygande besökare.

Vi träffade snabbt massor av LFK:are. Givetvis så hängde de alla kring närmaste matställe. Vi tog en kaffe och snackade lite flyg innan showen började. En stor fördel med flygdagarna i Eksjö är att man står längs med banan och har mycket nära kontakt med både flygplan i luften och veteranflygplan som fått hedersplatser nära publiken.

Flygprogrammet var mycket trevligt och innehöll mycket blandade uppvisningar.

  • Gustav Salminen gjorde ett mycket fint program i sitt segelflygplan. Han är nybliven världsmästare i segelflygava och det syntes. Sverige är mycket framgångsrik och har vunnit flera VM de senaste åren. Förra året Sebastian Jansson och Johan Gustavsson 2010 och 2013.
  • Biltemas Spitfire var på plats och gjorde som vanligt en utmärkt uppvisning. Ljudet i motorn ger, som Gunde Svan en gång i tiden sade, Ståpäls! Per Cederqvist har fått ihop imponerande 500 h i Spitfire och borde därmed vara en av världens idag mest erfarna Spitfirepiloter.
  • Linköpings bidrag till flyguppvisningarna var Pelle Englund som gjorde en fin uppvisning i MVFK:s Bulldog, SE-MEK.
  • Jacob Holländer gjorde en imponerande uppvisning på låg höjd i sin supermodifierade Pitts. Med en gigantisk motor i förhållande till flygplansvikten och en skicklig pilot bakom spaken så går det att göra det mesta med ett flygplan. Knivpassagen någon meter över banan var spektakulär!
  • Flygvapnet deltog med HKP 15, Tp 84 Hercules och som avslutning tittade incidentroten förbi med två JAS 39 Gripen lastade med fälltankar. Flygvapenchefen, generalmajor Mats Helgesson landade i helikopter och invigde flygdagen.

Ett extra kul inlägg i uppvisningen var hyllningen till A.J. Andersson. En rote Bücker Jungmann och Bücker Jungmeister flög tillsammans med en tregrupp Saab Safir. Alla designade av A.J. Jungmeistern dessutom med den passande beteckningen SE-AJA (A.J. Andersson). Extra kul var det att A.J:s son Jan fick flyga med i Jungmeistern dagen innan. Jag har själv haft nöjet att flyga med Jan i en Saab Safir på hans 80-årsdag! Jag hoppas att det skrivs en bok om A.J förr eller senare. Han är tillsammans med Albin Ahrenberg ett par av svensk flyghistorias viktigaste personer som det inte skrivits så mycket om (förutom att Albin skrev en del om sig själv).

Det var skiftande väder under flygdagen. Väderprognosen sade regn och det kom ett par regnskurar, men största delen av dagen så var det bra väder. Inför hemresan så började det att bli svart i horisonten och alla de flygande besökarna skyndade sig till sina flygplan. Det flöt på mycket bra med uttaxning och start och vi undvek den ankommande skuren med ett par minuters marginal. På vägen hem så fick vi kryssa runt ett par rejäla skurar och vi hörde de andra flygplanen som var på väg mot Saabfältet för landning. Förutom SE-MEB så hade även SE-KIT och SE-KMH från LFK samt ett antal av de privatägda flygplanen i Linköping varit nere i Eksjö. Östgöta Control fick sig nog ett rejält uppvaknande då det plötsligt dök upp massor av flygplan (utan färdplan) på väg från Eksjö.

Vi lyckades i varje fall till slut klämma in oss mellan två kraftiga regnskurar och precis få in SE-MEB i hangaren innan regnet började smattra på hangartaket.

Tack till Norra Smålands Flygklubb för en väl genomförd flygdag. Jag hoppas på att det finns krafter kvar att göra om det i närtid!

SM dag 2

På andra SM-dagen så var vädret betydligt bättre än dagen innan. På programmet stod det precisionsnavigering. Momentet genomfördes i två startgrupper där det snabbaste flygplanet startade först i varje grupp.

Först så fick deltagarna visa på sina teoretiska kunskaper i planering av en navigering. Sedan så var det upp till bevis genom att flyga den planerade rutten.

Varje brytpunkt skall passeras vid exakt tid och det utlagda dukmålet identifieras. Sedan finns det hemliga dukmål längs med banan som skall identifieras och markeras på kartan. Slutligen finns det ett antal foton på objekt längs med banan som piloterna skall försöka se från luften.

Samtidigt som tävlingen pågick så hölls ett öppet hus på klubben. Det var även möjligt för besökare att komma med flygplan på vår Fly-In. Linköpings Segelflygklubb visade upp ett av sina flygplan. Tyvärr så konkurrerade Linköpings Stadsfest om besökarna så det var många funktionärer på varje besökare. Klubbens funktionärer hade även fullt upp med att tanka flygplan samt att följa de tävlande piloterna in till debriefingen där kartor och de lagrade GPS-loggarna skulle utvärderas.

Vid femtiden så var det dags för det sista momentet, terränglöpning. Det genomfördes med jaktstart där den som ledde efter de första fyra momenten startade först.

Under tiden så förbereddes hangarfesten, eller som det blev, klubbhusfesten. Då vi bara var runt 50 personer så tyckte vi att det var trevligast att hålla festen i klubbhuset.

Efter huvudrätten så presenterade KSAK f.d. generalsekreterare Rolf Björkman segrarna i årets SM.

  • Segrare i Precisionsflygning blev inte helt otippat Lars-Inge  Karlsson från Gävlebygdens Flygklubb. Han tog därmed sin tionde SM-titel! Bästa LFK:are blev Lars Östling på en femteplats.
  • Segrare i CFFK – Civil Flygfemkamp blev Åse Kristoffersson från Söderslätts Flygklubb. Det var första gången det blev en damsegrare i denna tävling! Torbjörn Ohlén tog en hedrande silverplats för LFK i CFFK.

Den kompletta listan över segrare kommer att presenteras av KSAK.

Avslutningsvis så tilldelades Linköpings Flygklubb KSAK guldplakett som tack för att vi arrangerade SM.

Stort tack till alla medlemmar som varit med och jobbat i helgen. Extra tack till Lars Östling som varit djupt inblandad i att arrangera själva tävlingen och därför inte kunde vara med själv i CFFK.

SM dag 1 (uppdaterad)

Vädergudarna valde att inte visa sig på sin bästa sida när SM i Precisionsflygning och Civil Flygfemkamp påbörjades i Linköping. Låga moln och regn resulterade i att det planerade navigeringsmomentet genomförs först i morgon. I stället så inleddes dagen med simning och punktorientering då vädret var för dåligt för flygning.

Efter lunch hade regnet avtagit och molnbasen höjt sig. De tävlande samlades vid 13.30 för genomgång inför precisionslandningarna. Tävlingen genomfördes sedan i grupper av tre flygplan där grupperna först gjorde ett pass med den första motorlandningen följt av en bedömningslandning. Sedan startade nästa grupp. Totalt blev det sju grupper. När alla flugit ett pass så genomfördes pass nummer två med en bedömningslandning utan klaff och avslutningsvis en motorlandning utan klaff.

Allt flöt på mycket bra med endast ett kort uppehåll p.g.a. civil trafikflyg som skulle landa. Corren 24 kom förbi och intervjuade oss. Fotografen fick även prova på att precisionslanda i klubbens DA-20. Vi får se när reportaget finns tillgängligt på nätet.

På eftermiddagen bröt solen igenom molntäcket och det kändes skönt att stå ute på fältet och titta på tävlingen. T.o.m. ett par besökare dök upp för att titta på tävlingen trots att den officiella besöksdagen inträffar först i morgon.

Kvällen avslutades med grillning och förberedelser inför morgondagen. Då fortsätter tävlingen med navigering och avslutningsvis löpning med jaktstart. Under dagen kommer vi också att förbereda kvällens hangarfest!

Uppdaterad 17-08-27, 22:22

Här är en länk till Correns reportage.