Flygteknisk översikt

Linköpings Flygklubb har till ett antal företag i Östergötland levererad anpassade utbildningar riktade mot företag inom flygteknikområdet. Utbildningarna består av teoretisk utbildning med ett urval av lektioner från våra PPL- och IR-utbildningar samt ett par pass flygning. Detta skapar en ökad förståelse hos anställda för företagens produkter.

Exempel på kursupplägg:

Antal elever per kursomgång: Minst 15 och maximalt 20 st.

Omfattning teori:5 kurstillfällen á 3 lektioner = 15 timmar totalt.

Omfattning praktik: 2 flygpass á ca. 1 timme = ca. 2 timmars flygning per elev.

Flygning sker i LFKs flygplan av typ Diamond DA20 och Piper PA-28 Cadet alternativt LFK flygsimulator.

Air Law

  • International and national Air Law
  • Air Space Organization and Utilization
  • Air Traffic Services and procedures
  • Instrument approach and departure procedures
  • Airport information

Navigation

  • Navigation procedures, great circle
  • Area Navigation (RNAV)
  • Flight Management Systems (FMS)
  • Satellite navigation (GNSS)
  • Instrument Landing systems
  • Radar procedures

Instrumentation

  • Basic Flight Instruments
  • Electronic Flight Information System (EFIS)
  • Automatic Flight Control Systems
  • Warning and Recording Systems

Human Factors

  • Fysiologiska aspekter
  • Psykologiska aspekter
  • Särskilda aspekter vid militär flygning
  • Cockpit-utformning, ergonomi

Aerodynamik och flyglära

  • Aerodynamiska krafter och moment
  • Luftströmning, Atmosfären
  • Styrning och stabilitet, flygegenskaper
  • Flygplans utformning, motortyper

Praktisk flygning

Flygpass 1

  • Normala flygfaser, rodrens verkan
  • Låg fart, stall, brant sväng
  • Start och landning

Flygpass 2

  • Radionavigering
  • GPS – navigering
  • ILS – inflygning

Kontakta LFK på info@lfk.se för mer information om hur en utbildning kan kundanpassas samt referenser från tidigare kunder.

2 Comments

  1. Dan österdahl

    Hej
    Vet ni var man kan gå en kurs för att få utföra 50 timmars på sen egen maskin ?
    Mvh dan

    • Björn Rystedt

      Är det en Experimental så har EAA kurser för det. Är den normalklassad så får du inte göra eget underhåll.

Comments are closed