Nya utmaningar

Flygtidsuttaget i LFK går tyvärr nedåt för varje år. Allt kan inte skyllas på kostnader. De senaste två åren har LFK sänkt flygtimpriserna och är en av de billigaste klubbarna i Sverige.

Till viss del så beror det nog på att många av de äldre piloterna anser sig ha gjort allt som går att göra i luften. Det är inte lika kul längre och därmed inte värt tid och pengar. De behöver med andra ord nya utmaningar! Som tur väl är finns det massor av nya saker att göra.

Varje år så försöker jag sätta upp nya mål med mitt flygande. Det gör att jag hela tiden känner att jag utvecklas trots att det är många år sedan jag flög mitt första pass. Efter det att jag återupptog flygandet och tog mitt PPL år 2012 så har jag påbörjat IR-utbildning, jag har flugit in mig på ett antal nya flygplanstyper så att jag fått behörighet på sporrhjul, infällbara ställ, reglerbar propeller och Garmin 500 glaskabin. Jag har också köpt eller blivit delägare i två flygplan.

Den senaste utmaningen är att jag börjat bogsera segelflygplan. Mycket trevligt! I segelflygsporten så kan man inte själv ta ett flygplan och ge sig upp i luften. Det kanske kan ses som en nackdel, men fördelen är att man hela tiden umgås som klubb och får hjälp av andra att komma upp i luften. Här har vi en del att lära i LFK.

Vad kan LFK erbjuda för nya utmaningar för er klubbmedlemmar?

Det första steget efter LAPL/PPL är mörkerflygning. Att flyga över Linköping en vinternatt är en mycket trevlig upplevelse så den korta utbildningen kan klart rekommenderas. Det är också första steget mot en IR-utbildning.

Vi har under 2014/2015 börjat med de nya instrumentutbildningarna. Man kan börja med ett Enroute IR certifikat. Detta skapar nya möjligheter att åka längre sträckor då man inte längre är lika beroende av bra väder på sträckan mellan start och mål. Det ökar dessutom flygsäkerheten då man som pilot får en ökad kunskap att flyga sitt flygplan på instrument och kan stiga upp genom moln om man råkar ut på sämre väder under sin flygning än vad man förväntat sig.

Sedan kan man komplettera med ett fullständigt IR-certifikat som ger möjlighet att även landa i dåligt väder med hjälp av instrumentlandningshjälpmedel.

För de som vill behärska sitt flygplan i alla farter och även upp-och-ned så erbjuder LFK en utbildning i avancerad flygning. Vi har tillgång till två Bulldogar där den ena också går att hyra efter utbildningens genomförande så att man kan fortsätta praktisera loopar och rollar på egen hand.

Till sist så har vi en kurs i roteflygning. Detta är mycket bra för att öva sin precision och kunna flyga på ett säkert sätt nära andra flygplan. En vanlig navigering förvandlas till ett utmärkt träningstillfälle om man kan genomföra den i grupp. Dessutom kan man vara med och flyga vid t.ex. LFK årliga julgransflygning.

När du fått ihop 100 h flygtid på ditt PPL-certifikat så kan du vara med i LFK Brandflyg. Här gör du en insats för samhället och stöttar Länsstyrelsen med övervakning av Östergötland för att förhindra skogsbränder. Det är dessutom ett bra sätt att få ett par flygtimmar per år som är “gratis”.

LFK har för närvarande inget eget flygplan med sporrhjul, men vi kan vid behov låna in flygplan från segelflygklubben och genomföra skolning på sporrhjul. Då segelflygklubbens PA-18 står i vår hangar större delen av vintersäsongen så är det utmärkt tillfälle att träna på att starta och landa med sporrhjul. Får vi bara igång arbetet med att renovera SE-KEG så kommer vi att ha ett eget sporrhjulsflygplan som finns tillgängligt även på somrarna.

Ett sätt att öka sina kunskaper är att lära ut till andra. LFK har alltid behov av nya förmågor som vill ställa upp som lärare på våra teorikurser. Den nya ungdomsutbildningen ökar dessa behov. Det är inget man blir rik på, men man tvingas gräva djupare i dokumentationen för att förstå och kunna lära ut sitt ämne. Dessutom så blir man sporrad av engagerade elever!

Man behöver givetvis inte utbilda sig för att pröva något nytt. LFK är mer än bara en uthyrningsfirma och skola. Ta kontakt med andra klubbmedlemmar och åk ut på en långflygning eller besök något Fly-In. Att träffa andra flygintressserad är ett bra sätt att återupptäcka sitt flygintresse.

Sedan kan man givetvis även söka sig utanför LFK för att få nya utmaningar. Pröva på och flyg in dig på TMG eller ta ett segelflygcertifikat hos LSFK. Börja dra bogserflyg åt någon segelflygklubb eller flyg med passagerare som bara löst en enkel biljett upp till himlen hos någon fallskärmsklubb. Eller varför inte gå med i FFK och pröva på lågflygning? Det finns hela tiden något nytt bakom nästa hörn. Ingen pilot är någonsin färdigutbildad! Har man gott om tid och dessutom vill förstå tekniken kan man gå med i EAA och bygga sitt eget flygplan.

Mina nästa utmaningar under 2015 är att skola in mig på Bulldog och bli klar med IR-certifikatet. 2016 väntar inskolning på vår dubbeldäckare och minst en flygning utomlands. Sedan får vi se vad 2017 kan ha i julklappssäcken.

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.