Simulatorflygning

Det blev en hel del sista-minuten-avhopp, men tre tappra själar lystrade på kallelsen att få flyga Viggen på F 11 museet på Skavsta. Jag och Ohlén tog SE-KII från klubben och flög över till Skavsta. Fredrik valde att åka bil. Det blev en trevlig tur där av meteorologen utlovade CB och åskskurar lyste med sin frånvaro.

På Skavsta parkerade vi vid platta 5 (som inte är utmärkt med skyltar). Det var en hel del intressant trafik i närområdet, bl.a. en av Flygvapnets HKP 16 Blackhawk. Vi blev insläppta till museet via en av hangarerna och slapp därför ta den långa vägen via ankomstterminalen. Hur vi sedan skulle ta oss ut till flygplanet igen fick bli en senare historia. Först gick vi upp till FFK för att anmäla vår landning, men där var det helt helgstängt.

Jag hade bokat simulatorn mellan 11.00 och 15.00. tanken var att vi skulle vara ca åtta som fick flyga 30 minuter vardera, men nu blev vi tre som fick flyga 60 minuter var i stället. Simulatorn kostar 150.- per 30 minuter. Jag hade dock missat att man skulle betala kontant, så vi fick skramla ihop alla pengar vi hade. Hellre flyga än fika, så vi var rejält hungriga när vi åkte hem!

Simulatorn består av framkroppen från en SF 37 Viggen, Urban 58. Den har tre stycken skärmar framför sig som visar omvärlden. Utöver SF 37 Viggen så har museet en tvåmotorig Cessnasimulator med en halvdom framför kabinen. Se bilden ovan.

Hur var då simulatorn att flyga?

Tyvärr så var inga instrument i kabinen inkopplade och head-up bilden presenterades på skärmen framför simulatorn. Som motor i simulatorn användes X-Plane. Jag tyckte att själva aerodynamikmodellen var okänslig. Head-upbilden var en smula svår att se om man tittade genom frontrutan. I stället skulle man sitta högt för att se bilden, vilket försvårade en del vid landning. Spakkrafterna var höga och man fick hela tiden trimma. Då head-up bilden presenterades i knop och fot så var det svårt att avgöra vilken fart man hade. Normalt flyger man viggen på anfallsvinkel i låga farter och Mach i höga farter, men dessa värden presenterades inte.

Men kul var det!

Vi började med start på Skavsta. Upp i luften för identifiering av en B-52 som flög på 30.000 ft mot Gotland. Efter studs på Vidsbybasen var det stigning för att identifiera ett tvåmotorigt civilt passagerarflygplan. Någon variant av Boeing, men eftersom jag är så dålig på civila kärror så vet jag inte riktigt vad det var. Civila flygplan är som kineser. Alla ser likadana ut! 😉

Efter det blev det landning med reversering på Skavsta och byte till nästa villige testpilot.

Mellan flygningarna så testade jag den civila tvåmotoriga Cessnasimulatorn. Grafiken var här betydligt tydligare att se. Vi startade i Seattle och flög omkring över en mycket detaljerad stad. Efter själva starten betedde sig aerodynamikmodellen lite ryckigt, men efter ett tag så kändes det bra. Det var svårt att trimma ut spakkrafterna i tippled. Men trots det gick det bra att flyga och att landa.

Andra passet flög vi från Salzburg i Österrike. Start och utflygning mellan dalarna i bergskedjan. Sedan landning med passage tätt över husen i skymning. Tjusigt!

Hur var då denna simulator jämfört med den AJS 37 Viggensimulator jag testade för två veckor sedan i Söderhamn? För det första har simulatorn i Söderhamn en betydligt större bildskärm. I stället för tre små skärmar finns en dome på ca 40 m2 som man visar omvärlden på. Sedan jobbar man på att få alla instrument fungerande i simulatorn på F 15. Men det är långt till Söderhamn, så för de som vill flyga Viggen i Östergötland så är det museet i Skavsta som gäller. Som bonus finns ett mycket trevligt flygmuseum över spaningsflyget i Sverige.

Hemresan gick utan problem. Vi lyckades smita ut på platta 5 igen via hangaren. En smula kyttigt i luften efter all termik och åskmoln. Allt som allt en bra dagstur. Varför sitta och tråka i bil när man kan ta en trevlig flygtur till ett trevligt ställe? Två flugor i en smäll. Fler liknande resor kommer därför att anordnas. Jag är personligen lite sugen att åka över till Gotland och besöka flygmuseet på Bunge.

Stort tack till våra instruktörer på Skavsta som tog väl hand om oss!

Fler bilder finns som vanligt på Facebook!

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *