Ungdomsutbildning

Linköpings Flygklubb har idag ca 300 medlemmar, men medelåldern är hög. Tyvärr så har kostnaderna för flygning ökat bl.a. p.g.a. myndighetskostnader och bränslepriser, vilket framför allt avskräcker yngre som har sämre ekonomi under studier m.m. Medelåldern blir därför högre och högre.

På EAA Fly-In i somras så syntes det extra tydligt då allt för många var gråhåriga pensionärer som inte längre flög. Frågan som vi måste ställa oss är var håller nästa generation piloter hus? Var är killarna och tjejerna som hänger runt fältet bara för att få se flygplan och heja på piloterna? De finns ju trots allt någonstans där ute, vilket besökssiffrorna påå årets flygdagar pekar på. I Linköping är dock vare sig Flygvapenpojkar eller FFK Young Pilots särskilt aktiva. I år har dock Flygvapnet för första gången på länge hållit ett sommarläger för Flygungdomar i Linköping. LFK har tidigare år samarbetat med bl.a. FFK för att flyga ungdomar.

Nu har reglerna ändrats till det bättre vilket innebär att varje steg i utbildningstrappan inte är lika högt som tidigare. Därför så är det läge att börja göra reklam även mot den yngre generationen av blivande piloter.

Det finns bra exempel runt omkring i Sverige. FFK anordnar varje år ett ungdomsläger på Bunge. I Eslöv samarbetar man med kommunen inom ramen för Eslöv Unga Vingar där man bl.a. erbjuder alla ungdomar mellan 15-17 gratis flygning.

Vi har haft bra verksamheter även inom vår flygklubb. LFK har tidigare haft en modellflygsektion. Det var ett bra sätt att rekrytera ungdomar. Den har dock inte varit aktiv på många år. Men numera så finns det nya typer av modellflyg med VR-hjälmar m.m. som borde attrahera fler. Vi hade intresserade ungdomar som hängde på klubben och hjälpte till mot att då och då kunde få följa med någon av piloterna i luften.

Linköpings Flygklubb, Linköpings Segelflygklubb och hemmabyggarna i LiP, som får representera EAA, höll i förra veckan ett möte där vi diskuterade ett upplägg på en möjlig ungdomsutbildning i flygklubbarnas regi.

Tanken är att under vintern 2015/16 dra igång ett antal kvällar i veckan där vi erbjuder ungdomar olika flygrelaterade aktiviteter. Vi kommer att ha en grundläggande flygteoretisk utbildning baserat på delar av segelflygsteorin. Vi tittar på flygplan i hangaren. Vi kommer att bygga modeller. Vi kommer att flyga simulator. Vi kommer att ha studiebesök på Flygvapenmuseum, flygteknikerskolor och Försvarsmakten. Vi kommer slutligen, när vädret blir bättre framåt våren, att ha pröva-på-helger där ungdomarna får ett pass i segelflyg och i motorflyg.

Tanken är att detta ska vara en introduktion för ungdomar i åldern 15-17 år och att de sedan ska fått upp intresset och välja att hoppa på utbildning till segelflyg eller motorflyg. Eller varför inte en utbildning till flygtekniker eller pilot i Flygvapnet?

Vi hoppas på samarbete med kommun och flygteknikbolag i Linköping som vill marknadsföra sig och locka ungdomar att söka jobb inom flygbranschen.

Vi kommer att presentera denna ungdomssatsning i samband med invigningen av nya klubbhusområdet den 22 augusti. Sprid denna information så att vi får dit så många intresserad ungdomar som möjligt. Om ni medlemmar är intresserad av att hjälpa till som instruktörer så hör av er till styrelsen.

Bookmark the permalink.

5 Comments

  1. Niklas Larsson

    Strålande initiativ! Applåder!

  2. Björn Rystedt

    Tack Niklas. Jag hoppas mycket på det här. Vi går ut med första informationen i samband med vår invigning den 22/8. Sedan gäller det att få tag på ett antal intresserade ungdomar.

  3. Kjell Hedlund

    Bra initiativ – önskar er all framgång med detta.
    Tycker ändå att ni är lite väl pessimistiska inledningsvis när kostnaderna och nedgången av antal piloter kopplas ihop i ett direkt förhållande.
    Det är ju inte så förfärligt mycket dyrare i förhållande till inkomstnivån nu än tidigare. Alternativa sysselsättningar, som har med motorer att göra, för yngre personer i arbetande ålder är i flesta fall (mycket) dyrare. Mycket av förklaringen ligger nog i dålig marknadsföring från flygvärlden och stor konkurrens från alternativa sysselsättningar.

Lämna ett svar till Sebastian Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *