Som ni säkert har märkt så har klubben sålt vår Mooney M20J SE-LBV. Köpare blev Herr Klaus V i Salzburg, Österrike. I söndags flögs hon ner till Salzburg med assistans av vår flygchef William som ni ser i full fart att tanka på bilden ovan (foto Bengt Bergholm, LFK). En fin dag för ett sista foto av LBV på LFK platta.
Det har tagit en hel del tid att lyckas med en försäljning då marknaden för begagnade flygplan just nu milt sagt är usel. Men när det väl kom till skott så gick det mycket snabbt. Klaus kom hit, gillade det han såg och slog till direkt!
Därmed så är LFK flygplanspark numera bestående enbart av fyra st Piper PA-28 Archer/Cadet och två st Diamond DA-20 C1 Eclipse, då vår Piper PA-18 Supercub står avställd för renoveringsarbetet som ni kan följa på vår andra blogg.
Nu när klubben har två fungerande DA-20 är tanken att under våren genomföra någon typ av kampanj för att få fler medlemmar som är intresserade av att flyga in sig på flygplanen för att bl.a. få billigare flygtimspris och en möjlighet att flyga ett modernt flygplan med s.k. “glaskabin”. De diskussioner som har pågått avseende tyngdpunkt har också fått ett slutligt fördelaktigt svar som vår skolchef, Jonna, kommer att gå ut med.
Klubbstyrelsen kommer också att fortsätta det arbete som hållit på i några år för att få en flygplansflotta som är anpassad för framtida krav. Det finns en hel del faktorer att ta i beaktande.
– Mode S transponder är krav i Europa, när blir det krav i Sverige?
– I USA talas det om regelverk för att förbjuda blyad bensin, vilket kan ställa till det för oss som nyttjar 100LL. Även om inte reglerna direkt införs i Europa eller i Sverige kan det höja literkostnaden för 100LL. Hur det än går så är sänkta bränslekostnader avgörande för att få ett bra flygtimpris.
– 8,33 khz frekvensdelning kommer att bli ett krav på flygradio.
De tankar som låg bakom anskaffningen av DA-20 är därför lika aktuella idag som då.
Dödförklarandet av 100LL i USA kom av sig och blev istället klassat som av US Govt av stor nationell vikt att säkerställa under överskådlig framtid.
På hemmafront har idag AOPA Sverige via sin facebooksida offentliggjort följande:
Hjelmco oil har efter idogt arbete lyckats övertyga Regeringen om att blyfri flygbensin faktiskt är förtjänt av en skattelättnad. Så här står det i årets vårbudget:
_____
Promemorians förslag:
Energiskatten för flygbensin som används för privat ändamål och som har en blyhalt om högst 0,005 gram per liter, sänks till 3 kronor och 16 öre per liter.
Ändringarna träder i kraft den 1 januari 2014.
_____
Sänkningen är c:a 75 öre per liter. Dagens pris vid pump på Bromma är som en jämförelse 17.78 kr/liter.
Tack LAE. Som vanligt sitter du inne med senaste informationen. Vi får dock se vad som händer och hålla ett öga “over there”.
NASA fortsätter i varje fall sina studier på oblyad bensin.
http://www.aeronautics.nasa.gov/docs/chicago/unleaded.htm
http://www.flyingmag.com/news/unleaded-avgas-committee-issues-final-report?cmpid=enews062812&spPodID=030&spMailingID=5401675&spUserID=NjczNzkxNDMwNgS2&spJobID=201656201&spReportId=MjAxNjU2MjAxS0