Radionavigationshjälpmedel i kontrollzonen

Jag upptäckte begreppet “middle marker” av en slump. Några få pass efter mitt flygprov gjorde jag studs och gå, och varje varv hörde jag ett rytmiskt pipande i hörlurarna samtidigt som det blinkade på audiopanelen. Jag insåg snabbt att det inte var något farligt men förstod samtidigt inte vad det var. När jag, tillbaka på marken, beskrev vad jag hört och sett fick jag förklaringen: jag flög över en antenn som sänder en kort och repetitiv morse-sekvens som stöd vid instrumentinflygningar. Det kallades visst middle marker. Jag googlade och läste på. Jag upptäckte knappen “MKR MUTE” på audiopanelen och förstod att signalen tas emot utan att radiomottagaren ställs in på någon särskild frekvens. Jag lärde mig även att det finns “outer markers” och “inner markers”, som gemensamt går under namnet marker beacons.

I teorikursen för instrumentbehörighet ingår ämnet radionavigation. Där nämndes middle markers igen. Och vi fick veta att det står en sån i koloniområdet under finalen bana 11. Jag cyklade förbi för att spana in den antennen på vägen hem efter lektionen. Det här var ett år efter att jag första gången hörde den pulserande signalen. Nu visste jag varifrån den kom.

Under våren har jag sett motsvarande marker för bana 29 från Åtvidabergsvägen. Längre österut, strax innan Bankekind, fick jag även syn på vad jag gissade var NDB OL. Nu när fältet är stängt och klubbens flygplan är stationerade i Norrköping lät jag flygintresset ta mig på en en cykeltur i kontrollzonen, för att ta en närmare titt på dessa sändare.

Middle marker RWY 29, Linköpings flygfält.

Middle marker för bana 29 står precis utanför staketet vid nya förlängningen. Innan jag gav mig iväg för att samla bilder till det här inlägget skickade jag “nu ska jag ut för att fota nära ett skyddsobjekt. vi får se hur det går” i en chatt med ett gäng kompisar. Sen drog jag på mig en neongul cykeljacka, dels för att minska risken att bil påkörd och dels för att inte uppfattas som en smygande spion.

Cykelstaden Linköping erbjuder fina cykelbanor hela vägen fram till middle marker. Som gjort för en utflykt. Längs riksvägen går det en nyasfalterad cykelväg, som har en avfart till servicevägen parallellt med de nya inflygningsljusen för bana 29. Jag såg inga förbudsskyltar så jag tog mig så nära jag kunde utan att trampa i sädesfältet. Det är en antenn med ett teknikhus och tillhörande stängsel. Enkelt men ändå ganska häftigt.

NDB-fyr OL i kombination med outer marker RWY 29. Riksväg 35 skymtas i bakgrunden.

Jag fortsatte min färd österut. Cykelturen hade knappt börjat. Nu fick jag leta mig fram med hjälp av mobilen. Först på en smal asfaltsväg. Sen via en smal grusväg. Slutligen i ett traktorspår. Där stod nästa grupp antenner. I samma ögonblick som jag ställde ifrån mig cykeln hörde jag en bil komma rullande över gruset. Det var markägaren. Han var nyfiken på vem jag var. De får sällan besök på den här vägen. Jag förklarade varför jag cyklat hit ut och vi pratade en stund, om flyg och annat.

Det gröna teknikhuset, under OL.

På en tidig flyglektion tränade jag på ADF. Då flög vi fram och tillbaka över NDB OL. Jag fick den utpekad och minns en liten grön låda på marken, själva antennerna syns inte från höjd. Nu vet jag hur den faktiskt ser ut. Från traktorspåret skyms den “gröna lådan” av buskar, men från stigen som leder in bakom påmindes jag av minnesbilden.

Markägaren berättade att antennerna snart tas bort. Det är en del av arbetet med den flyttade banan. Detsamma gäller middle markers. I läroboken Padpilot står det “Older ILS installations rely on marker beacons to produce radiation patterns to indicate predetermined distances from the threshold along the ILS GP. /…/ Marker beacons are sometimes replaced by a DME paired with the LOC frequency to provide range information.” Betyder det att vi får DME? Jajamensan. Enligt AIP-uppdateringarna som gäller från augusti, som nu står att läsa i AIRAC AIP AMDT 5, får vi DME SL för bana 29 och DME LSL för bana 11. I en fotnot framgår “Outer marker replaced by SL DME 4.0; Middle marker replaced by SL DME 0.8”, samtidigt som det är tryckt “DME required” över kartan.

Jag fick en ILS-lektion med markers. I höst får jag öva på annat sätt. Jag kommer inte få höra den ettriga signalen igen. När antennerna monterats ner återstår bara det här inlägget och bilderna ovan.

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.