Styrelsen 2014 är igång! (uppdaterad)

Igår höll LFK styrelse för 2014 sitt konstituerande möte samt ett första ordinarie styrelsemöte. På höstmötet valdes jag till ordförande och de övriga i styrelsen till styrelseledamöter. Men den nya styrelsen tog officiellt inte över ledningen av LFK förrän den 1 januari 2014. På det konstituerande mötet så fördelar vi arbetsuppgifterna i styrelsen.

Vi har valt ett litet annorlunda arbetssätt jämfört med tidigare år. Förr har ett antal medlemmar utanför styrelsen varit utpekade till nyckelfunktioner inom klubben. Styrelsen under 2013 har ändrat inriktning på jourtjänsten till att bli medlemstjänst där medlemmarna kan ställa upp för klubben på andra sätt än att bara finna på plats i LFK klubbhus på kvällar och helger. Tanken med den nya medlemstjänsten är att nyttja medlemmar för t.ex. ekonomi, IT, medlemsaktiviteter m.m. Under 2014 kommer en mycket viktig medlemsgrupp vara att hjälpa till med flytten av LFK:s verksamhet från nuvarande klubbhus och hangarer till norra plattan, det s.k. GAC-området.

Totalt har vi i dagsläget definierat 8 medlemsgrupper:

1 – Flytt. Rensa nuvarande hangarer och flytta över utrustning till andra sidan fältet. En viktig del av detta är vår simulator. En hel del kommer att slängas, men det som är viktigt för att bevara klubbkänslan och historien ska bevaras och flyttas över till det nya klubbhuset. Medlemmar med snickar-, el- eller VVS-behörigheter är bra att få tag på. Även medlemmar med behörighet för att köra lastbil eller tyngre släp kommer att vara eftersökta. Denna grupp är unik för 2014.

2 – Ekonomi/Administration. Då vi har dragit ner på vårt administrativa stöd i klubben till 50% så behöver medlemmar göra mer eget arbete. Vi har redan infört MyWebLog, men vi kommer att behöva mer hjälp med att planera och följa upp budget, skapa årsbokslut/deklaration samt kontrollera att flygplanens resedagböcker stämmer med redovisningen i MyWebLog.

3 – Medlemsaktiviteter. Planera flygrallyn, grillkvällar, studiebesök och Fly-Ins. Även tävlingsverksamhet i form av landningstävlingar och precisionsnavigering. LFK har historiskt sett alltid haft bra resultat inom dessa sporter och vi vill gärna fortsätta med denna verksamhet då det håller igång flygtrimmen hos våra medlemmar och bidrar till ökad flygsäkerhet. Denna grupp kommer även ta över hanteringen av vår fikaanskaffning. 2014 kommer att vara ett arbetsamt år med tanke på flytt m.m. Då gäller det inte att glömma bort att ha kul! Denna grupp är mycket viktig för att fortsätta med aktiviteter på onsdagar på samma sätt som vi drog igång under 2013.

4 – Ungdomsverksamhet. För att garantera klubbens framtida fortlevnad så krävs bra rekryteringsunderlag. LFK planerar att genomföra ungdomshelger med flygaktiviteter samt samarbete med andra flyginriktade ungdomsorganisationer i Östergötland som t.ex. FVRF, FFK Young Pilots och Flygvapenmuseum. Dessutom ska samarbetet med studenter på Linköpings Universitet inom ramen för LuFF utökas.

5 – IT. Flytten innebär att LFK behöver titta över infrastrukturen så att inte hemsidor m.m. slutar fungera när vi flyttar vår servermiljö. Vi kommer att titta på möjligheten att modernisera vår hemsida genom att lägga den på någon typ av Webbhotell samt lägga upp medlemsdokumentation på en s.k. moln-baserad lösning. Är du duktig på att hantera datorer (och inte bara spela spel), så är det här gruppen för dig!

6 – Flygplan. Vi har redan fått igång ett antal medlemmar som hjälper till med att hålla våra flygplan i bra skick. Vi behöver utöka denna grupp med medlemmar som kan hantera säkmatutrustning, laga head-sets m.m.

7 – SE-KEG. Denna grupp har redan varit igång under snart ett år och vår Super-Cub planeras vara renoverad och klar någon gång under 2015.

8 – Info/PR. Klubbinformationen internt kommer att skötas av styrelsen, men vi kommer att behöva hjälp med att exponeras utåt. Sätta upp affischer i samband med Fly-Ins m.m. Dessutom söker vi alltid efter intressanta inlägg/artiklar till ”Kontakten”.

För varje medlemsgrupp så kommer en medlem i styrelsen att vara kontaktperson. tanken är att när styrelsen behöver få något utfört så samlar styrelsens kontaktperson ihop sin grupp och ger dem uppgiften. Sedan redovisar kontaktpersonen resultatet av uppgiften på kommande styrelsemöte.

På bilden ovan syns från vänster till höger:

Per Bankvall, vice ordförande och sekreterare. Ansvarig för medlemstjänsten.
Erik Bodin, vice kassör. Ansvarig för IT och ungdomsverksamhet (LuFF).
Peter Lundgren, styrelsemedlem. Flyttgeneral.
Peter Andersson, styrelsemedlem. Ansvarig för flygplansgruppen.
Björn Rystedt, ordförande. Ansvarig för klubbens tillstånd mot Transportstyrelsen, Info/PR och personal.
Stefan Ahlgren, styrelsemedlem.
Jonna Johansson, styrelsemedlem och LFK skolchef. Ansvarig för utbildningsverksamhet.
Mats Johansson, styrelsemedlem.
Per Ekhall, kassör. Ansvarig för ekonomigrupp.
Nenad Jancovic, styrelsemedlem.
Nils-Erik Peterson, adjungerad styrelsemedlem och motorflygchef. Ansvarig för klubbens flygsäkerhet.

Saknas på bilden gör Per Wernhom, styrelsemedlem och ansvarig för medlemsverksamheten samt Lars Dahlberg, adjungerad styrelsemedlem, teknisk chef och ansvarig för underhållet på LFK flygplan.

Utöver dessa styrelsemedlemmar och adjungerade styrelsemedlemmar så hjälper P-G Lundborg till med säkerhetsarbetet på klubben och stöttar med framtagandet av en SSM – Safety Management Manual. Per Söderpalm stöttar som kvalitetsrevisor och Lars Theodorsson och Håkan Börjesson stöttar som klubbens revisorer.

Protokollet från det konstituerande styrelsemötet samt det första ordinarie styrelsemötet kommer att läggas ut som vanligt på klubbens hemsida under fliken ”Styrelsen informerar”.

Uppdaterad 14-01-11, 23:49
Hemsidans information är nu också uppdaterad.

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *