2015 blir ett bra år

Igår kväll så bjöd LFK in alla medlemmar till allmänt klubbmöte på Flygets Hus i Malmslätt.

Syftet med detta möte har historiskt varit att göra en avstämning halvvägs av året som gått samt att baserat på en budgetansats för nästa år bestämma nästa års medlemsavgifter. Från och med förra året så genomförs också ett val av kommande års styrelse. Tanken är att den kommande styrelsen ska få chansen att ta över arbetet från den avgående på ett smidigt sätt.

Ny styrelse 2015

Mötet beslutade enhälligt att anta valkommitténs förslag. Så här kommer LFK styrelse att se ut från 1 januari 2015.

Ordförande Björn Rystedt Omval 1 år

Ledamöter Peter Lundgren Omval 2 år
Jonna Johansson Omval 2 år
Mattias Kastman Nyval 2 år
Nils-Erik Petterson Nyval 2 år
Björn Mårtensson Nyval 2 år

Stefan Ahlgren Vald till 151231
Mats Johansson Vald till 151231
Per Wernholm Vald till 151231
Erik Bodin Vald till 151231
Per Ekhall Vald till 151231

Jag tycker att årets styrelse har gjort ett fantastiskt arbete med att bygga upp en ny klubb. Den nya styrelsen är även den mycket bra komponerad och kommer att kunna ta tag i arbetet med att bygga upp verksamheten på Norra Plattan/GAC samt öka antalet klubbaktiviteter.

LFK siktar på att starta ungdomsverksamhet under 2015 samt att tillsammans med de andra flygklubbarna i Linköping genomföra en större Fly-In för att inviga hangaren och klubbhuset.

Flytt

Nicke drog utkastet till den nya Driftsinstruktionen för Norra Plattan. Vi siktar bl.a. mot att ha elektroniska lås på alla grindar och dörrar. Detta innebär att alla medlemmar behöver bara en nyckel. Den programmeras sedan för att medge tillgång till de utrymmen som man har behörighet till. Detta underlättar även om någon tappar en nyckel då det är lätt att spärra behörigheten utan att behöva byta lås.

Det kommer att finnas en värmestuga i hangaren där vi ska ha olja, bogstänger, dräneringsutrustning m.m.

I samarbete med Saab-tornet så har det också tagits fram rutiner för hur vi ska taxa ut på banan via taxibana Ludvig och Martin.

Givetvis så kommer driftinstruktionen att behövas finslipas, men vi har i varje fall något att starta upp verksamheten med när hangaren levereras i slutet av veckan.

Ekonomi

Per drog det ekonomiska läget. Vi har trots flytten lyckats bra med ekonomin. Nu vet vi inte ännu exakt hur mycket klubbhusflytten kommer att kosta, men vi räknar att hamna väl inom ramen som bestämdes på det särskilda klubbmötet i början av året. Detta kommer också att medge att vi under 2015 börjar arbetet med att förnya vår flygplansflotta.

Tyvärr så har vi under 2014 flugit mindre än budgeterat. Framför allt är det medlemsuthyrningen och IR-skolningen som sackat efter. IR-skolningen beror på färre elever detta år. Medlemsflygningen beror med stor sannolikhet på att medlemmar upplevt året som turbulent. Att vi dessutom fick ombasera till Norrköping och sedan inte kunde flyga ett antal helger och kvällar när det var bra väder p.g.a. banarbete gjorde inte saken bättre. Som tur väl var så har brandflyget och FFK flugit desto mer, så ekonomiskt så har flygtidsuttaget gått ihop.

Medlemsavgifterna bestämdes att vara oförändrade för ordinarie och gästmedlemmar, d.v.s. 2500 resp 2050.

Detta följdes av en lång diskussion avseende om vi skulle ha kvar associerad medlem eller inte. Associerad medlem är en kategori som infördes framför allt på grund av att LFK hade säkerhetsansvaret för det nuvarande klubbområdet och att man hade fått ett delegat från Saab att ge tillträde till området. På Norra Plattan är det inte så. Alla som har hangarplatser har givetvis också rätt till att komma in på området utan att vara medlem i LFK. Frågan var om vi skulle ha någon avgift för att kunna nyttja klubbhuset eller inte. Kalla det associerad medlem eller klubbhusmedlem?

Till slut beslöt mötet att ta bort associerad medlem. Vi vill att alla de som är medlem i LFK i första hand är så för att flyga klubbens flygplan. Tillgången till klubbhuset kommer som en bonus. De som inte är medlem i LFK är givetvis välkomna att besöka klubbhuset.

Mötet beslöt även att höja avgiften för stödjande medlem då den legat på en konstant nivå d senaste 15 åren. Den nya avgiften beslutades till 300 kr/år.

Alla medlemmar i LFK kommer att mot en avgift kunna kvittera ut nyckel som då gäller till grinden och till klubbhuset. Enbart de som genomgått säkerhetsutbildning kommer att få tillgång till hangarområdet.

En mycket positiv presentation på mötet var ansatsen till nya flygtimpriser. LFK kommer att börja tanka 91/96 i våra PA-28 från 1 januari och det resulterar i ett betydligt lägre flygtimpris. Även priset för 100LL till DA-20 kommer att sänkas något. T.ex. kommer en medlem som betalt in full insats (18.000 kr) att kunna hyra DA-20 samt SE-KII för 950 kr/h. SE-KMH kommer att kosta 1050 kr/h och Archrarna 1150 kr/h. Detta är en sänkning med upp till 250 kr/h från de nuvarande priserna! Förhoppningsvis så kommer detta få medlemmarna att börja flyga igen så att klubben vänder den nedåtgående trenden avseende det årliga flygtidsuttaget. Kom ihåg att ju mer vi flyger, desto billigare blir det per flygtimme då de fasta kostnaderna kan slås ut på fler flygtimmar!

Sammanlagt så ser det ljust ut för LFK inför 2015!

Bookmark the permalink.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *