Sommaren är här och med den möjligheten att hyra ett flygplan och packa det fullt med kompisar, en termos med kaffe och ett gäng mackor. Sedan är det bara att programmera GPS:en med kortaste rutten till närmaste flygplats där det pågår en flygshow eller en Fly In. Det går knappt att missa eftersom det är något på gång nästan varje helg till sommaren.
Tyvärr så missade jag i år två av mina favoriter, Roll-Outen i Västerås och Veterandagen på Skå-Edeby. Men helt lottlös har jag inte varit.
Den 24 maj var jag och vår motorflygchef Nicke i England och besökte Duxford. Vi hade bara tänkt att besöka museet och hoppades på att få se något flygplan i luften. Vi hade helt missat att man hade D-Day flygshow som förberedelse till det stora evenemanget över Normandie veckan därpå.
I luften så fanns därmed det mesta som vi flygfantaster drägglar över. Ett halvdussin Spitfire av diverse olika modeller, en Hurricane, två Hispano HA-1112-M1L Búchon (spanska licenstillverkade Me 109), en B 17 (ej den svenska enmotoriga varianten), fem C-47 som flög i formation och fällde fallskärmshoppare m.m.
Det som imponerade var att man hela tiden hade flygplan i luften. Inte en död minut trots att regnskurarna kom in över fältet ett antal gånger. Det gick rysningar längs med ryggraden när alla Spitfire, Mustanger och Búchon låg i cirkel över fältet och jagade varandra på låg höjd. Inga avancerade manövrar, bara en massa trevligt motormuller.
Patruille de France gjorde en snygg uppvisning för att tacka engelsmännen för deras deltagande i D-Day och befrielsen av Frankrike. Fransmän och engelsmän må kasta paj på varandra när det gäller fotboll och matlagning, men när det gäller på riktigt så ställer de upp (i varje fall allt sedan nederlagen i Waterloo och sedan fransk-tyska kriget fick fransmännen att för gott ge upp drömmen om att försöka erövra den europeiska kontinenten.)
På marken hade man också skapat en stämning av framskjuten engelsk jaktbas någon gång 1942. Fordon, tält och frivilliga i uniformer från rätt tidsålder. Mycket trevligt! Samma känsla som brukar infinna sig när man är på Veterandagen på Skå-Edeby.
Helgen därefter, den 1 juni så var jag nere på F17 i Kallinge för deras 70 årsjubileum och Flygvapnets huvudflygdag. Man hade fått ihop ett maffigt program och för en gångs skull gjort avsteg från principen att inga utländska gäster var välkomna.
På programmet så stod allt som Swedish Air Force Historical Flight kan erbjuda. AJS 37 Viggen, J 29 Tunnan, SK 60 och för första gången SK 35 Draken! Många blanka fina Saab-produkter i luften och ett gott mullrande.
Dessutom flög man fyrgrupp SK 16 och fyrgrupp SK 50, vilket är något man inte allt för ofta får möjlighet att se.
Biltema ställde som vanligt upp med både Spitfire och Mustang. Vi svenska flygshow besökare är helt enkelt bortskämda med kvalitetsflygplan.
Givetvis så flögs det uppvisning med Gripen och intressant nog även med en Schweizisk F-18 Hornet. Inbjudan till Schweiz var nog ivägskickad redan innan folkomröstningen som i varje fall tillfälligt lagt deras upphandling av nytt stridsflygplan i träda.
Som pricken över i så fanns en Catalina med bland de utländska besökarna. Mycket trevligt att se både på marken och i luften.
Som sagt var, ett mycket imponerande program. Vädret var strålande. Men trots allt detta så hade jag en smula långtråkigt. Precis som vid flygdagen på Malmen 2011 så var det långa mellanrum mellan varje flyguppvisning. Utställningsområdet var också placerat långt från banan, vilket innebar att de flesta åskådare stod långt från flygplanens uppvisningar. När en Viggen flyger så måste man hålla för öronen och det ska mullra i kroppen. Säkerheten skall givetvis alltid sättas i första hand, men går vi inte lite för långt i Sverige?
Det blir dock fler tillfällen i sommar att se flygplan i luften. Jag lade i våras upp ett inlägg om sommarens flygdagar. Jag ska även försöka hinna med att uppdatera MyWebLogs kalender med kommande flygdagar och Fly-In så att ni kan planera era flygningar.
Själv så tänker jag bl.a. besöka Eksjö och Fritz von Flaxen Memorial Fly-In den 23 augusti. Dessutom ska jag besöka Ljungbyhed på någon av deras Fly n Ride tillställningar. Kolla gärna på Facebook i gruppen “Fly In och flygevents i Sverige”.
Den 30 augusti så kommer LFK att hålla en farvälfest för den nuvarande hangaren och klubbhuset. Då bjuder vi också in våra vänner från andra flygklubbar till en enkel Fly-In för att deltaga på festen. Håll ögonen öppna för mer information om detta!